Företagare med aktiebolag, söker jag som fast anställd då?

Hejsan

Har den klassiska frågan som förmodligen svarats på men hittar inga vettiga var när jag söker bland google och forum! Är jag fast anställd eller egenföretagare?

Jag äger och driver ett aktiebolag där jag är enda "anställd". Har ett anställningsavtal mellan aktiebolaget och mig och tar ut en fast lön varje månad!

Bolaget är relativt nytt (2,5 år nu) och visar en mindre förlust för uppstartsåret (-400tkr på 800tkr oms) men en för mig hyfsad vinst för helåret 2019 (+1,5 milj på 3 milj oms)! Under året 2020 kommer det vara sämre siffror pga corona men företaget kommer fortf klara sig på en liten vinst! Notera då att samtliga siffror är efter jag tagit ut min egen lön, så vinstpengarna blir utdelning eller sparas som buffert i bolaget

När jag nu ska söka lånelöfte o sen bolån med min flickvän så undrar jag lite vad jag ska söka som? Hon har fast anställning!

Är jag fast anställd? eller räknas jag ändå som egenföretagare! Och om det skulle vara så att jag kan söka som båda vilken skulle vara bäst?

Du är egenföretgare.
Bankerna kan också eventuellt vilja titta i ditt företags siffror om du är ensam anställd och ägare.

Okej! för jag har hunnit läsa lite olika, där vissa säger att man kan skriva sig som anställd också när det är aktiebolag!

Du är anställd!
Du har ju till och med ett anställningsavtal att visa upp. Det är inget snack om saken.

Om de undrar om ägarförhållanden i det företaget är det en helt annan fråga. Då får du givetvis svara att du äger 100% av aktierna i bolaget.
Men det viktigaste här är att du räknas som anställd.

Ring och fråga banken är nog det bästa svaret. :)

Hej! En fråga som banken kommer tycka är relevant är ju om du har tagit ut samma lön över en längre tid. Om du kan även kan visa upp goda resultat i ditt företag kommer banken att vara positivt inställd till din situation med din anställning hos dig själv som företagare.

Skapa gärna ett konto här och släng iväg ett pm

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp