Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förbehållsbelopp löneutmätning

Hej!

Hur pass väl stämmer uträkningen man kan göra på KFMs hemsida med hjälp av tjänsten "Räkna ut ditt förbehållsbelopp"?

Tagit beslutet att släppa allt och lär väl dröja minst 5 månader innan löneutmätning drar igång.

Utifrån beräkningen så kändes det nästan som att det var för bra för att vara sant. Betalar helt ärligt 27000 i månaden i bara skulder idag (vilket naturligtvis inte går så jag tvingas ju hela tiden skjuta upp, betalningsfria månader etc.)

Med förbehållsbelopp skulle jag betala runt 9k och behålla nästan 21k.

Inkomst runt ~40000 och får ut ~30000 efter skatt.

Kan KFM ha synpunkter på nuvarande hyra? Strax över 10000/månad för 2 personer, inga barn.

Pratade med en handläggare på skuldsaneringen för någon månad sedan och hen påstod att en för hög hyra kunde påverka ansökan om skuldsanering negativt!? Hen utgick då ifrån försäkringskassans beslut där maxhyra låg på runt 9200 i den stad jag bor i avseende boende för 2 personer.

Nu är inte skuldsanering aktuellt just nu av olika anledningar men planerar att söka igenom om 1-2 år. Kan man bli tvingad att flytta? Känns ju rätt kört då med betalningsanmärkningar m m...

Till mig sa de att 11000 kr i hyra för familj m 2 barn var fullt rimlig hyra där vi bor .

Till mig sa de att 11000 kr i hyra för familj m 2 barn var fullt rimlig hyra där vi bor .
Jo i mitt fall har jag inga barn. Beror också på vart man bor, Stockholm/Göteborg exempelvis har högre hyror och ett högre belopp KFM kan ta ställning till.

Någon annan som varit med om detta? Kanske ett vanligare fenomen idag med tanke på alla nyproducerade fastigheter och att många hyror ökat markant på senare år?

Bor i större stad. Vår hyra blev godkänd vid inledande skusan iaf. Fick aldrig slutlig skusan så löneutmätning väntar här med strax. 2 vuxna 2 barn 145000 i hyra. Får se hur de ställer sig då. Å andra sidan har jag förstått att barnperspektivet spelar in i bedömningen så hoppas vår hyra även framöver ska vara ok för kfm.

Kan KFM ha synpunkter på nuvarande hyra? Strax över 10000/månad för 2 personer, inga barn.
När jag var kund hos Kronofogden, fram till början av 2016 nån gång, så hade jag typ 8000 i boendekostnad, ensam. De klagade aldrig på det. (Vilket förstås inte är någon garanti för att de inte kan ha synpunkter på vad du betalar, men det borde ju vara rätt lugnt.)

När jag var kund hos Kronofogden, fram till början av 2016 nån gång, så hade jag typ 8000 i boendekostnad, ensam. De klagade aldrig på det. (Vilket förstås inte är någon garanti för att de inte kan ha synpunkter på vad du betalar, men det borde ju vara rätt lugnt.)
8000 anses idag vara en skälig boendekostnad för 1 person i den stad jag bor i...

Kan alltså bo ensam i en nyproducerad 2a med råge utan att de har synpunkter på det.

Sjukt att man ska bli tvingad att skaffa en ungjävel för att kunna bo kvar, men men.

8000 anses idag vara en skälig boendekostnad för 1 person i den stad jag bor i...

Kan alltså bo ensam i en nyproducerad 2a med råge utan att de har synpunkter på det.

Sjukt att man ska bli tvingad att skaffa en ungjävel för att kunna bo kvar, men men.
Ja fast nu är det inte så att de tvingar någon att flytta, utan det är ju bara att det blir mindre pengar att röra sig med om man väljer att bo "för dyrt".

Kan man inte försörja sig själv ens så bör man nog avstå från att skaffa barn....

Ja fast nu är det inte så att de tvingar någon att flytta, utan det är ju bara att det blir mindre pengar att röra sig med om man väljer att bo "för dyrt".

Kan man inte försörja sig själv ens så bör man nog avstå från att skaffa barn....
Om man skaffar barn för att hyran ska bli rimlig har jag viss förståelse för att övriga ekonomiska resonemang havererat så pass att det blir aktuellt med löneutmätning

Ta det där om barn med en nypa salt. Var inte min mening att uppröra någon.

Jag har hittat svaret på mina frågor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp