Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Förändrad ersättning långtidsarbetslösa, från 65% ner till 25% - hur göra med skuldsanering innan förändringen?

Det är svårt att få klara besked men tolkar det jag läst som att utbetalningen man får i slutet av november blir 25% istället för det lägsta 65% som varit, dvs,
man kommer att hamna långt under existensminimum och det KF använde som underlag när de beslutade om betalningsplan..

Tolkar det som att övergångsreglerna det står överallt om, bara berör de som 1:a oktober varit arbetslösa kortare tid än 300 dagar. Eller har ni fått andra besked?

Hur tänker ni som varit arbetslösa längre än 1000 dagar, kring betalningar till skuldsaneringen innan sänkningen? Pengarna lär behövas för att betala resor till arbetsförmedlingens obligatoriska aktiviteter,
åker man inte dit drar de ju in all ersättning.
Blir man utsparkad ur arbetsförmedlingen, får man ju ingen soc-hjälp eftersom man måste vara aktiv arbetssökande för att få det.

Hur ser era planer ut? Skippar ni att betala och sparar till kollektivtrafiken/resorna och berättar om läget för handläggaren eller hur tänker ni göra?
Och nu vänder jag mig till dem som inte har en partner som kan punga ut med pengar och hjälpa.

PS. Det kan hända att jag missförstått och de som går på gamla reglerna gör det tills man fått ett nytt arbete och eventuell blir arbetslös igen längre fram och först då påverkas av de nya reglerna. Dvs, att de som idag har 65% inte kommer att få sänkt ner till 25% enligt de nya reglerna från efter 1 oktober 2025.
"
Nu genomförs den största förändringen på 40 år i a-kassereglerna. Den som framöver blir långtidsarbetslös kommer att få betydligt lägre ersättning.

De förändringar som regeringen nu inför i a-kassereglerna från 1 oktober 2025 är de mest genomgripande som gjorts på många år. De nya reglerna innebär att ersättningen baseras på din inkomst – istället för som i dag på tiden du arbetat."

Senast ändrad:
1000 dagar arbetslös? Då har man nog fan inte gjort väldigt mycket. Utbildning osv kanske man skulle fundera på istället?

man har ju inte a-kassa efter 1000 dagar iheller. Så dessa har redan andra inkomster.

Om man inte har något att tillföra i sakfrågan och man uppenbarligen inte har kunskap om saken heller... kan man gärna avstå att kommentera!

Intressant.
Efter 1000 dagar sänks aktivitetsstödet till 25%. Max 30 008 per månad och lägst 365 per dag.
Så den som hade en normal arbetarlön på 30 000 får alltså under 8000 i månaden brutto.

Jag antar att regeringen vill få bort kostnaderna från staten (aktivitetsstöd) och istället dumpa över dem på kommunerna istället då många kommer hamna på socialbidrag istället.

Intressant för de tusentals som "gått i program" i 10-20 år..

Senast ändrad:
Har aldrig förstått hur friska människor i svenska städer har kunnat gå arbetslösa i 1000+ dagar faktiskt.
Låter smått osannolikt rentav. Kan tänka mig att absoluta lejonparten utav dessa kanske inte vill jobba?

Intressant.
Efter 1000 dagar sänks aktivitetsstödet till 25%. Max 30 008 per månad och lägst 365 per dag.
Så den som hade en normal arbetarlön på 30 000 får alltså under 8000 i månaden brutto.

Jag antar att regeringen vill få bort kostnaderna från staten (aktivitetsstöd) och istället dumpa över dem på kommunerna istället då många kommer hamna på socialbidrag istället.

Ja, jag tänkte som du från början, men socialbidrag är numera kopplad till att man är aktiv arbetssökande. Om arbetsförmedlingen lyckas hitta ett sätt att sparka ut någon från arbetsförmedlingen(de är väldig påhittiga just nu : https://www.tn.se/arbetsmarknad/439...-sokta-jobb-men-thomas-sokte-25-fick-varning/), kan man inte heller få socialbidrag, då man inte anses vara aktiv arbetssökande om arbetsförmedlingen anser det.
Det är vad som hände mannen som sköt ihjäl 10 i Örebro...utsparkad ur Arbetsförmedlingen och då fick han inte heller socialbidrag.

Efter 5 varningar blir man utförsäkrad...vilket leder till att man inte heller kan få socialbidrag.
Självmorden kommer att öka, kanske även händelser liknande den i Örebro; desperata människor gör desperata saker.
Samhället, tror det eller ej, består inte enbart av A-människor som blir erbjudna ett jobb bara de dyker upp med sin A-människa-aura.

Ja, jag tänkte som du från början, men socialbidrag är numera kopplad till att man är aktiv arbetssökande. Om arbetsförmedlingen lyckas hitta ett sätt att sparka ut någon från arbetsförmedlingen(de är väldig påhittiga just nu : https://www.tn.se/arbetsmarknad/439...-sokta-jobb-men-thomas-sokte-25-fick-varning/), kan man inte heller få socialbidrag, då man inte anses vara aktiv arbetssökande om arbetsförmedlingen anser det.
Det är vad som hände mannen som sköt ihjäl 10 i Örebro...utsparkad ur Arbetsförmedlingen och då fick han inte heller socialbidrag.

Efter 5 varningar blir man utförsäkrad...vilket leder till att man inte heller kan få socialbidrag.
Självmorden kommer att öka, kanske även händelser liknande den i Örebro; desperata människor gör desperata saker.
Samhället, tror det eller ej, består inte enbart av A-människor som blir erbjudna ett jobb bara de dyker upp med sin A-människa-aura.
Fast man blir väl "bara" utslängd ur programmet? Man är väl fortfarande inskriven som arbetssökande, vilket bör räcka för socialtjänsten. Och har man socialbidrag ska man väl redovisa sökta jobb för dem också så de har koll?

Undrar om detta blir dödsstöten för fattiga kommuner typ Malmö som redan lever på Robin Hood-skatten och har väldigt många arbetslösa inskriva i sina program.
De får nu ta över försörjningen av en massa människor som staten tidigare försörjt. Eller justerar man bara siffrorna så de vanstyrda kommunerna får mer pengar av de välmående?

Många frågor om detta men det är en väldigt stor sak.

Senast ändrad:
Det är relevant att lyfta fram att det finns många som har deltagit i program under väldigt lång tid, ibland 10-20 år. Det är en viktig aspekt att ta med i diskussionen.
Visst är det så. Men på vilket sätt skall det nya systemet ändra på det? Inte många som anställer någon som varit arbetslös över 10 år när det är arbetsgivarens marknad inom de flesta områdena.

Har aldrig förstått hur friska människor i svenska städer har kunnat gå arbetslösa i 1000+ dagar faktiskt.
Låter smått osannolikt rentav. Kan tänka mig att absoluta lejonparten utav dessa kanske inte vill jobba?
Enkelt. Det finns fler människor som förväntas arbeta än det finns jobb.
Antalet ansökningar till varje utannonserat okvalificerat jobb är fyrsiffrigt, så stor är konkurrensen.

Men söker man jobb inom något bristyrke så är det såklart lättare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp