Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Föll för "lyxfällan" och försöker fixa mitt liv, får ej samlingslån för hela beloppet

Det kan vara det här... Tänkte inte på det. Har 10 st sen 1 år sen, hur illa är det?
Skulle nog säga att folk här har lite olika erfarenheter och uppfattningar men de allra flesta skulle säga att 10 är alldeles för många för att få ett vettigt erbjudande, om något alls. Hört/läst rekommendationer om max 3-4 upplysningar inom en 12-månaders period samt att den senaste ska/bör vara äldre än 90 dagar.

Det kan vara det här... Tänkte inte på det. Har 10 st sen 1 år sen, hur illa är det?
Det är väldigt många. Alldeles för många för att du ska kunna få ett vettigt lån. Där har du mest troligt anledningen till dina dåliga erbjudanden. Lugna dig ett tag med kreditupplysningarna. Vänta tills du är nere på 3-4 st och att det gått minst 6 månader sen din senaste

Hej!

Jag ska inte tråka ut er med min livshistoria, jag var fattig hela mitt liv tills jag fick ett jobb med en lön på 50k/månad före skatt ca 3 år sen som 30-åring. Jag började konsumera som fan och ångrar sönder mig nu. Vill ta tag i detta innan det går överstyr för att jag vill inte leva på lån längre. Jag har följande lån:
Kreditkort (2 maxade kort): ca 150 000 kr, kostar ca 6000kr/månad
Tidigare samlingslån: 330 000 kr, kostar 4800kr/månad
Privatlån 160 000 kr: betalar 5000 kr/månad (dock räntefri så jag tvekar om jag ska lägga till det i samlingslånet).

Varje ansökan jag får är för mindre belopp än det jag behöver. Jag vill sänka mina månadskostnader eftersom jag aldrig haft en buffert och varje gång nåt händer i livet blir jag tvungen att låna igen/använda kreditkort. Har ni några tips för min situation?
Sänk dina förväntningar om att lösa din situation på ett snabbt sätt med samlingslån, du behöver göra en budget på minst 48 månader där du prioriterar att betala av det lånet med högst ränta så fort du kan och därefter göra ett omtag med ny ansökan av samlingslån.
Se till att du jämför ALLA fasta kostnader och pressar undan allt onödigt - har du bil? kan du åka kommunalt en tid? Har du streamingtjänster, abbonnemang? sänk eller ta bort, prioritera hemlagat och matlådor, tänk mentalt att hålla koll på allt de kommande 48 månaderna, sen gör du en ny utvärdering.
Lovar att du inte vill hamna hos KF det är sämst tro mig.
Stoppa i tid.
Lycka till

Hej!

Jag ska inte tråka ut er med min livshistoria, jag var fattig hela mitt liv tills jag fick ett jobb med en lön på 50k/månad före skatt ca 3 år sen som 30-åring. Jag började konsumera som fan och ångrar sönder mig nu. Vill ta tag i detta innan det går överstyr för att jag vill inte leva på lån längre. Jag har följande lån:
Privatlån 160 000 kr: betalar 5000 kr/månad (dock räntefri så jag tvekar om jag ska lägga till det i samlingslånet).

Varje ansökan jag får är för mindre belopp än det jag behöver. Jag vill sänka mina månadskostnader eftersom jag aldrig haft en buffert och varje gång nåt händer i livet blir jag tvungen att låna igen/använda kreditkort. Har ni några tips för min situation?

Hej!

Sänk dina förväntningar om att lösa din situation på ett snabbt sätt med samlingslån, du behöver göra en budget på minst 48 månader där du prioriterar att betala av det lånet med högst ränta så fort du kan och därefter göra ett omtag med ny ansökan av samlingslån.
Se till att du jämför ALLA fasta kostnader och pressar undan allt onödigt - har du bil? kan du åka kommunalt en tid? Har du streamingtjänster, abbonnemang? sänk eller ta bort, prioritera hemlagat och matlådor, tänk mentalt att hålla koll på allt de kommande 48 månaderna, sen gör du en ny utvärdering.
Stoppa i tid.
Lycka till

Depression + spelberoende, vårdats i ett år snart. Var sjukskriven och har regelbundna gruppmöten varje vecka. Som sagt jag vill ej tråka ut er, finns säkert många i samma sits. Jag vill bara kunna skapa en situation med buffert och mindre månadskostnad för att inte hamna i en sits att jag ens tänker ta lån igen
Nu får du min långa historia :). Utifrån din korta beskrivning så kunde jag tro att det var mig det handlade om. 2011 började jag få arbete med högre lön. Idag har jag 40tkr i mån. Jag har gått med depression och ångestproblematik sedan 2004. Har du utretts för ADHD eller liknande? Min läkare på vårdcentralen skickade en remiss till psykiatrin och jag utreddes första gången 2014 och provade då två mediciner som inte hjälpte mig. Efter det tog läkaren bort min diagnos. Efter det fortsatte dock problemen och jag fick bara Sertralin utskrivet.
Under åren utvecklade jag någon form av beroende, eller tröst”spelande” (även mat och till viss del alkohol) som satt mig i stor skuld. 2023 sökte jag hjälp direkt på beroendemottagningen och där fick jag efter några samtal en ordentlig utredning av erfaren psykolog och läkare som kom fram till att jag har ADHD med inslag av autism. (Autism fick jag inte ngn diagnos på då läkaren inte tyckte att det gynnade mig). Efter att jag fått min diagnos och Elvans 80mg så försvann allt behov av att spela (för mig var det hävstångsprodukter på börsmarknaden).

Ibland kan det vara så att problem beror på underliggande problem som behöver lösas först. I slutet på oktober fick jag inledande till skuldsanering. Kommer fara 50 när den är färdig. Jag ser detta som en andra chans och en nystart, även om det kostat mig mycket och det har funnits tråkiga alternativ som utväg för mig.

lycka till med din utveckling. Man klarar av mer än man tror och man lever bara en gång.

Stoppa i tid.
Lycka till
Om han ska börja betala av det dyraste lånet så kommer han ändå hamna hos KF. Det tar ju max 6 månader från att någon borgenär inte får sina pengar. Att han ska göra en budget är ett bra råd. Därefter tycker jag att han ska maila alla sina borgenärer och förhandla om vad han kan betala till var och en. Där kan det vara klokt att lägga mest på det dyraste. Men att tro att han ska hinna betala av det dyraste lånet innan han kommer till KF är inte möjligt utifrån hans skulder.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp