Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Följas åt vägen till skuldfri

finns det någon/några här som vill följas åt hela vägen till skuldfri?

peppa varandra till att göra extra inbetalningar, varje krona räknas. Hoppa över utelunchen och amortera den 100 lappen istället.

jag kan börja hela 121 581 kronor ska betalas på 36 månader men målet är 24 månader! Kommer inte bli lätt men ska göra allt jag kan och lite till.

hur mycket har ni i skulder och när tänker ni vara skuldfria? Även ni som fokuserar på att betala av 1 lån får gärna skriva.

Tillsammans stöttar och peppar vi varandra. Nu kör vi

finns det någon/några här som vill följas åt hela vägen till skuldfri?

peppa varandra till att göra extra inbetalningar, varje krona räknas. Hoppa över utelunchen och amortera den 100 lappen istället.

jag kan börja hela 121 581 kronor ska betalas på 36 månader men målet är 24 månader! Kommer inte bli lätt men ska göra allt jag kan och lite till.

hur mycket har ni i skulder och när tänker ni vara skuldfria? Även ni som fokuserar på att betala av 1 lån får gärna skriva.

Tillsammans stöttar och peppar vi varandra. Nu kör vi
Jag är på

Jag är på!

Min story
Jag är totalt färdig med att skuldsätta mig livet ut. En ambulansfärd och stigande kostnader har ändrat mitt ekonomiska beteende totalt.
Följer principer enligt Dave Ramsey för att ta mig ur skuld och bygga upp ett framtida sparande. Jag rekommenderar att läsa "The Total Money Make Over"
Det första jag gjorde var att få ihop 10k i sparat kapital (egentligen för lite för oförutsedda utgifter)
Nästa steg är att attackera skulderna.

Började slutet av 2022
CSN: 310k
Blancolån: 305k
Billån: 65k
Kreditkort: 50k
Totalt: 730k

Idag
CSN: 300k
Blancolån: 270k (8,5% ränta)
Billån: 0
Kreditkort: 0
Totalt: 570k

Hade lite flyt runt årsskiftet 22/23 då jag fick ett kapital på ca 100k som jag använde för att döda kreditkortsskulderna och betala av hälften av billånet.
Denna månad trycker jag ner blanco-skiten till 260k. Det kommer bli en fattig hemester. Uppskattningsvis 30 månader kvar för att nolla blancolånen.
CSN kommer jag låta ligga kvar löpande utan extra amorteringar, om framtida ränta nu inte skenar iväg.

Det kommer månader när man känslomässigt försöker motivera att lägga pengar på saker som ej är nödvändiga.
Här gäller det att stanna upp och bryta ner allt steg för steg, för att avstyra så att man inte riskerar bygga på sig mer skulder.

Be gazelle intense! (Dave Ramsey)

Jag är på! Går alldeles för mycket pengar på utemat och fika(typ dagligen). Tog lån på 350000kr förra månaden med avbetalning på 10 år. Siktar på att får ner det till under 4 år.

Ingen utemat eller fika idag. Så det är 150kr. Lägger man det i en sparburk eller säter man inte det på ett särskilt konto? Kan ju inte amortera dagligen (vill inte).

Ingen utemat eller fika idag. Så det är 150kr. Lägger man det i en sparburk eller säter man inte det på ett särskilt konto? Kan ju inte amortera dagligen (vill inte).
Bästa är givetvis att amortera så snart som möjligt.

Smart drag!

Det med kontanter är intressant. Det ska känslomässigt göra mer ont att använda kontanter transaktionsmässigt, och skapa minnen.
Har provat att använda kontanter, men det funkar inte för mig då jag är siffernörd. Sitter med kalkyler för att få exakthet vad jag kan amortera extra, samt se övergripande vad jag kan spendera inom uppsatta ramar.
Vad tänker ni kring kontanter v.s digitala transaktioner?

Smart drag!

Det med kontanter är intressant. Det ska känslomässigt göra mer ont att använda kontanter transaktionsmässigt, och skapa minnen.
Har provat att använda kontanter, men det funkar inte för mig då jag är siffernörd. Sitter med kalkyler för att få exakthet vad jag kan amortera extra, samt se övergripande vad jag kan spendera inom uppsatta ramar.
Vad tänker ni kring kontanter v.s digitala transaktioner?
Långt tillbaka i tiden fick jag lön från ett extrajobb i kontanter.
Tankade bilen och köpte mat för pengarna.
Gjorde underverk för sparandet, i princip bara fasta utgifter belastade lönekontot.
Idag minns jag knappt när jag använde kontanter sist.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp