Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fått pengar från FK som jag inte har rätt till (fel i ansökan)

Hej!

Har lite panik här!

Ansökte för ett par dagar sedan för retroaktiv föräldrapenning på sjukpenningnivå för den 18,19 -och 20/5. Helt i tron att den 20/5 var en röd dag och jag var ledig. Vilket jag kom på nu att jag naturligtvis inte var eftersom det inte var någon röd dag. Ersättningen för dessa dagar har redan betalats ut och nu är jag förstås livrädd för att FK ska göra ett stickprov eller på något sätt se att jag fått pengar jag inte har rätt till och därmed göra en polisanmälan. Vad gör man? Ringer till FK och ”erkänner” att man gjort fel? Att dessa pengar ska återbetalas förstår jag till fullo.

Någon som har varit med om en liknande situation?

Hej!

Har lite panik här!

Ansökte för ett par dagar sedan för retroaktiv föräldrapenning på sjukpenningnivå för den 18,19 -och 20/5. Helt i tron att den 20/5 var en röd dag och jag var ledig. Vilket jag kom på nu att jag naturligtvis inte var eftersom det inte var någon röd dag. Ersättningen för dessa dagar har redan betalats ut och nu är jag förstås livrädd för att FK ska göra ett stickprov eller på något sätt se att jag fått pengar jag inte har rätt till och därmed göra en polisanmälan. Vad gör man? Ringer till FK och ”erkänner” att man gjort fel? Att dessa pengar ska återbetalas förstår jag till fullo.

Jag har gjort misstag också. Jag sökte högsta nivå istället för lägsta nivå. Jag kontaktade försäkringskassan och fick behålla den dagen pga min ärlighet. En annan gång gjorde jag ett annat fel där jag anmälde ”felaktig utbetalning” på hemsidan.

Hej!

Har lite panik här!

Har gjort ngt fel någon gång med och fått stick prov.
Man får betala tillbaka bara om det handlar om en dag och det är tydligt att det är ett misstag och inte systematiskt så du kommer inte bli polisanmäld för en dag

Hej!

Har lite panik här!

Är det att det är sjukpenningnivå som är problemet? du hade bara rätt till lägstanivå? En djungel det där.
Jag gissar att dom inte polisanmäler när någon självrättar rätt snabbt.

Det är bara att rapportera in misstaget. Sen ringa dom på måndag och förklara. Dom är trevliga och allt löser sig om man är ärlig.

Är det att det är sjukpenningnivå som är problemet? du hade bara rätt till lägstanivå? En djungel det där.
Jag gissar att dom inte polisanmäler när någon självrättar rätt snabbt.
Sjukpenningnivå betalas endast ut under helger om man är ledig någon anslutande dag, dvs fredag eller måndag. I det här fallet var jag aldrig ledig på måndagen vilket gör att jag endast hade rätt till lägstanivå. Håller med om att FK:s regler är en djungel…

Tack för alla svar! Låter ändå som att det inte blir några andra konsekvenser förutom återbetalning. Ringer FK imorrn :)

Varit med om liknande men där jag inte ens själv upptäckte det, tog föräldrarledighet på semestern vilket är no no. Fick betala tillbaka.
Min rekommendation är att du ringer dom direkt på måndag så att det ordnar upp sig enkelt och smidigt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp