Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fått fel swish! Hur gör jag?

Hej!

Idag fick jag ett sms från en kvinna att hon swishat mig, men hon swishade fel. 300kr.

Hon vill att jag swishar tebax. Vågar inte öppna min bankid och swisha tillbaka. Har fått hennes namn och kontonummer så jag kan föra över pengarna.

Hur skulle ni gjort? Gått till banken och gjort en anmälan? Och sen överfört pengarna till hennes kontonummer när man är på banken?
Eller swisha tillbaka?
Hon låter väldigt trovärdig och jag tror att hon bara råkade swisha fel, men det finns så många bedragare där ute, så vet inte hur jag ska göra.

Någon som kan hjälpa mig hur jag ska göra.

Jag hade Swishat tillbaka. Det är 300 kr det handlar om.

Jag ser inte hur man skulle kunna bli bedragen. Om man Swishar 300kr så förvinner exakt 300kr från kontot.
Swishar man 300 kr så kan inte 500 kr eller 30.000kr försvinna liksom.

Jag hade Swishat tillbaka. Det är 300 kr det handlar om.

Jag ser inte hur man skulle kunna bli bedragen. Om man Swishar 300kr så förvinner exakt 300kr från kontot.
Swishar man 300 kr så kan inte 500 kr eller 30.000kr försvinna liksom.
Har läst på nätet om hur bedragare lurar med att man skickar sms och påstår att man swishat fel. När man väl öppnar sin bankid och swishar tillbaka så kapar dem ens konto och lensar kontot på pengar.

Som jag skrev i inlägget så låter hon trovärdig men man vet ju aldrig. Självklart ska hon få tebsx sina pengar, men vågar inte göra det via swish, utan ska gå till banken på måndag och få hjälp av dem, då har jag allt svart på vitt.

Har läst på nätet om hur bedragare lurar med att man skickar sms och påstår att man swishat fel. När man väl öppnar sin bankid och swishar tillbaka så kapar dem ens konto och lensar kontot på pengar.

Som jag skrev i inlägget så låter hon trovärdig men man vet ju aldrig. Självklart ska hon få tebsx sina pengar, men vågar inte göra det via swish, utan ska gå till banken på måndag och få hjälp av dem, då har jag allt svart på vitt.
Tycker jag du gör rätt i. Också läst om såna Swish bedrägerier. Fast du behöver ju inte gå till banken? Är väl bara att föra över pengarna via din bank om du nu fått hennes uppgifter.
Att låta trovärdig är ju grejen med att vara en ”bra” bedragare så gå inte på den.

Bedrägerier av den formen är ju att dem ber en öppna bank id samtidigt som man är i telefon med dem. Då tror man kanske att man verifierar Swish men i själva verket verifierar man något åt dem.

Att nu bara swisha ett random nummer finns ju noll risk i.

Tycker jag du gör rätt i. Också läst om såna Swish bedrägerier. Fast du behöver ju inte gå till banken? Är väl bara att föra över pengarna via din bank om du nu fått hennes uppgifter.
Att låta trovärdig är ju grejen med att vara en ”bra” bedragare så gå inte på den.
Kolla upp henne på fb, hon ser "trovärdig ut' men jag är så stressad över detta. Vill inte ha någon annans pengar på mitt konto. Vill göra det på banken för att rådfråga dem och ifall om det skulle bli någo strul efteråt, så har jag allt svart på vitt att jag varit hos banken och fått hjälp från dem. Usch har aldrig fått fel swish förut och är så jäkla nojig över detta.

Bedrägerier av den formen är ju att dem ber en öppna bank id samtidigt som man är i telefon med dem. Då tror man kanske att man verifierar Swish men i själva verket verifierar man något åt dem.

Att nu bara swisha ett random nummer finns ju noll risk i.
Och hur säker är du på detta? Om jag swishar henne nu, kan hon på någo sätt kapa mitt bankid och lensa på konto?

Men förklara hur du tänker att hon skulle kunna kapa ditt konto utifrån en Swish?

När du swishar henne så kommer det ju komma upp i bank id till vilken person samt belopp och vilken bank du har. Är det något annat som dyker upp när du öppnar Bank ID så ska man ju absolut inte signera det. Gäller att läsa när man signerar något i BankID bara så är det safe.

Jag har hennes för och efternamn. Summan stämmer på 300kr och ser att swishen kommer från henne.

Men har läst på nätet hur bedragare skickar sms och skriver "jag har skickat till fel nummer, kan du swisha tillbaka"

Jag är rädd att ifall jag swishar till henne, så kapar hon mitt bankid och lensar mitt konto.

Jag har hennes för och efternamn. Summan stämmer på 300kr och ser att swishen kommer från henne.

Men har läst på nätet hur bedragare skickar sms och skriver "jag har skickat till fel nummer, kan du swisha tillbaka"

Jag är rädd att ifall jag swishar till henne, så kapar hon mitt bankid och lensar mitt konto.
Är du lika rädd när du använder ditt BankID i sammanhang där du initierar det själv?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp