Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fått fel lön. Kan någon hjälpa mig?

Hej,

31 januari avslutade jag min tjänst på mitt gamla arbete. Där hade jag lön på 36.000 i månaden + provision som i snitt utgjorde 20.000 i provision.

Vi har semesterperiod som är mellan 1 april - 1 april.

Det som hände nu är att jag fick lön, i februari som är 35.000 + 30.000. Den sista delen är provision och den är ju helt rätt. Men allt annat är fel och jag behöver er hjälp!
Jag hade 14 sparade semesterdagar.

1: Visst har jag inte rätt till fast lön den här månaden eftersom jag inte har jobbat en dag i februari?
2: Hur mycket är det min gamla arbetsgivare ska betala till mig?
3: Får man semesterdagar i förskott, vilket innebär att totala andelen semesterdagar jag ska få är dessa sparade?
4: Jag har skickat till min arbetsgivare (den gamla) dom svarar inte på mitt mail, vad kan jag göra?

Det jag TROR är väl att med semesterersättningen på provisionen för förra året (ca 30 000) + sparade semesterdagarna (ca 30.000) så borde det bli dessa 2 summor - fasta lönen dom ska ha tillbaka?

Men vissa här jobbar ju på lönekontor eller har gjort så hade verkligen uppskattat er hjälp här då jag omprövat min skuldsanering och viktigt att jag har koll samt att det blir rätt.

1: Visst har jag inte rätt till fast lön den här månaden eftersom jag inte har jobbat en dag i februari?
2: Hur mycket är det min gamla arbetsgivare ska betala till mig?
3: Får man semesterdagar i förskott, vilket innebär att totala andelen semesterdagar jag ska få är dessa sparade?
4: Jag har skickat till min arbetsgivare (den gamla) dom svarar inte på mitt mail, vad kan jag göra?
1. Till 99.9% har du innevarande månadslön, så nej. Du bör inte ha fått din månadslön denna månad från din gamla arbetsgivare.
2. Provisionen, samt ev andra avvikelser från januari är det som du ska ha denna månad + inarbetade semesterdagar du har från 1 april 2024, sparade dagar samt eventuella betalda dagar du har kvar .
3. 12e gången i ordningen du frågar om semesterdagar?
Man kan få förskottsdagar, men det bör du veta om du har fått eller inte. Något man brukar avtala om vid anställning.
Om du har fått förskottsdagar och jobbat mindre än 5 år så har du en förskottsskuld som i så fall skulle dras på denna lön.
4. Man kan ringa….

Helt rätt bonusen samt slutsemesterlömen dvs de betalda sparade dagar du har. Det är detta du ska få i slutlön o på de betalda semesterdagar ska de dras en högre skatt dvs användas en högre skattetabell än den vanliga skattetabell man använder
Så du bör återbetala din fasta lön och de har då dragit fel skatt också.
Bra om detta kan korrigeras så fort som möjligt
Slutsemesterlön o provision som avser jan är det du ska få betalt
Hoppas det löser sig för dig o trevlig helg

Aj da ! Ring till den som gjort din lönekörning . Det brukar stå ett tel nr på specen .
Hoppas det reder sig för dej .

Nu kom en ny lönespec på Kivra som jag misstänker ersätter den gamla! Mycket klokare blev jag inte men ni andra kanske vet om det ser rätt ut?

Blev en rätt rejäl lön men skatten äter ju upp 70 000 däremot fattar jag inte vad är dessa 108.000?

Kan någon förklara för mig som att jag var 8 år.

1740150827186.png

Nu kom en ny lönespec på Kivra som jag misstänker ersätter den gamla! Mycket klokare blev jag inte men ni andra kanske vet om det ser rätt ut?

Blev en rätt rejäl lön men skatten äter ju upp 70 000 däremot fattar jag inte vad är dessa 108.000?

Kan någon förklara för mig som att jag var 8 år.

Visa bilaga 4765
Dina sparade och intjänade semesterdagar

Har du tagit semester i förskott?
Det gör man nästan alltid.

När du börjar jobba på ett nytt jobb så har man idag nästan alltid 25/30 semesterdagar redan första året. Trots att man inte jobbat in dom ännu.
Så år 2 har du 25 nya semesterdagar innan man jobbat in dom osv. Man får sin semester i förskott på de flesta arbetsplatser.

Oj jag valde fel bransch. Jobbat 20 år plus i resturang å aldrig fått en dag i förskott någonsin

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp