Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fått förslag/ betalningsplan om skuldsanering

Hej! Har nu fått förslag på skuldsanering :) det tog ca 7v från inledande till betalningsplan.
Några funderingar: Vad händer nu ? Hur lång tid vanligtvis brukar det ta från förlag om skuldsanering till beslut ? (Svårt att svara på antar jag )
Har läst en hel del men är ändå osäker. Är det nu alla jag är skyldig har tid på sig att motsätta min skuldsanering? Eller hur funkar det. En annan grej, har en skuld till fk som kommer ingå i skuldsaneringen (underhåll) har efter betalat in till fk (som är uträknat av kronan att jag ska betala in då jag fick inledande ) men denna månaden kunde jag bara betala in halva underhållet. Kommer det jag skulle betala in till fk gå till kronofogden direkt nu? Eller tar det någon månad innan det går till kronan som den tidigare skulden gjorde. För då hinner jag betala in extra nästa gång jag får min utbetalning. Blir så nervös att det ska förstöra nu.
Tycker ni jag ska ringa försäkringskassan och kolla med dom eller vad tycker ni ?

Senast ändrad:
Först ringer man och godkänner betalplanen (läs igenom den ordentligt).
Sen kommer alla borgenärer bli delgivna betalplanen som skall godkänna den. Efter det så går det till beslut.
Blir du beviljad så vinner skuldsaneringen laga kraft 3 veckor efteråt om man ingen överklagar.

Får du reda på hyreshöjningen för 2025 och normalbeloppet för 2025 (runt 1 December) innan beslut så ring din handläggare och korrigera det direkt. Det är mycket smidigare än att sen göra omprövningar som tar ett halvår.
För mig tog det 2.5 månad från att jag godkände betalplan till beslut. Så det skulle motsvara mitten på Januari. Laga kraft början av Februari om det är liknande väntettid.

Skulden hos försäkringskassan ingår från inledande. Du borde få tillbaka pengarna du har betalat in efter beslutet om inledande ifall du ringer dom (men är det inte mycket kanske jag hade låtit det vara), du ska definitivt inte betala mer på denna skuld då det är olagligt och gynnande av borgenär att betala borgenärer på sidan om sin inledande betalplan/betalplan. Förstår att det är ett ärligt misstag och och att de flesta har rätt dålig koll på detta. Men det är viktigt att du inte betalar något mer på denna skuld.

Senast ändrad:
Hej! Har nu fått förslag på skuldsanering :) det tog ca 7v från inledande till betalningsplan.
Några funderingar: Vad händer nu ? Hur lång tid vanligtvis brukar det ta från förlag om skuldsanering till beslut ? (Svårt att svara på antar jag )
Har läst en hel del men är ändå osäker. Är det nu alla jag är skyldig har tid på sig att motsätta min skuldsanering? Eller hur funkar det. En annan grej, har en skuld till fk som kommer ingå i skuldsaneringen (underhåll) har efter betalat in till fk, men denna månaden kunde jag bara betala in halva underhållet. Kommer det jag skulle betala in till fk gå till kronofogden direkt nu? Eller tar det någon månad innan det går till kronan som den tidigare skulden gjorde. För då hinner jag betala in extra nästa gång jag får min utbetalning. Blir så nervös att en mindre skuld ska förstöra nu.
Tycker ni jag ska ringa försäkringskassan och kolla med dom eller vad tycker ni ?
Hänger inte riktigt med..Du har alltså en skuld till Fk som ska ingå i saneringen men du har ändå fortsatt betala på den under inledande??

Hänger inte riktigt med..Du har alltså en skuld till Fk som ska ingå i saneringen men du har ändå fortsatt betala på den under inledande??

Skriver nog väldigt otydligt. Innan jag fick inledande så skulle jag betala underhåll till fk, men jag hade inget utrymme för det. Då jag hade olika bidrag från fk som ändrades flera gånger. Så det blev en skuld. Då jag fick inledande så är det räknat att jag ska betala in underhåll framöver. Vilket jag gjorde förra månaden. Men denna månaden så hade jag bara så jag kunde betala in halva. Så betalar inte in på skulden utan det som är uträknat att jag ska betala in. Så är nervös att det ska ställa till det nu.

Först ringer man och godkänner betalplanen (läs igenom den ordentligt).
Sen kommer alla borgenärer bli delgivna betalplanen som skall godkänna den. Efter det så går det till beslut.
Blir du beviljad så vinner skuldsaneringen laga kraft 3 veckor efteråt om man ingen överklagar.

Får du reda på hyreshöjningen för 2025 och normalbeloppet för 2025 (runt 1 December) innan beslut så ring din handläggare och korrigera det direkt. Det är mycket smidigare än att sen göra omprövningar som tar ett halvår.
För mig tog det 2.5 månad från att jag godkände betalplan till beslut. Så det skulle motsvara mitten på Januari. Laga kraft början av Februari om det är liknande väntettid.

Skulden hos försäkringskassan ingår från inledande. Du borde få tillbaka pengarna du har betalat in efter beslutet om inledande ifall du ringer dom (men är det inte mycket kanske jag hade låtit det vara), du ska definitivt inte betala mer på denna skuld då det är olagligt och gynnande av borgenär att betala borgenärer på sidan om sin inledande betalplan/betalplan. Förstår att det är ett ärligt misstag och och att de flesta har rätt dålig koll på detta. Men det är viktigt att du inte betalar något mer på denna skuld.
Tack för svaret. Har försökt förtydliga mitt tidigare inlägg.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp