Får vi låna? Bolån

Va? Säga att man tjänar mer än vad man gör? Tar inte banken in lönespec? Eller liknande underlag?
Man kollar på förra årets deklaration som är med i UC oftast. Några procent brukar man komma undan med då det är naturligt att folk tjänar mer från år till år. Men skriver du +20% så blir det garanterat kontroll på det.

Vad tror ni om våra chanser till bolån, får olika resultat hos alla bolånekalkyler:

person 1:
37000 Lön
600 000 Lån, månadskostnad 7500kr
Csn på 1000 kr / månad

inga förfrågningar eller anmärkningar

person 2:
47000 lön
Inga lån eller csn, mycket god ekonomi och relation med banken

kontantinsats på 700 000 kr finns
Vill köpa för 3.9 mkr. Tror ni vi får låna 3.2 mkr eller förstör mina blancolån (3 långivare) det?

Vad tror ni om våra chanser till bolån, får olika resultat hos alla bolånekalkyler:

person 1:
37000 Lön
600 000 Lån, månadskostnad 7500kr
Csn på 1000 kr / månad

inga förfrågningar eller anmärkningar

person 2:
47000 lön
Inga lån eller csn, mycket god ekonomi och relation med banken

kontantinsats på 700 000 kr finns
Vill köpa för 3.9 mkr. Tror ni vi får låna 3.2 mkr eller förstör mina blancolån (3 långivare) det?
Hur har de gått? Har ni sökt något lånelöfte?

Hej,
Vi står i flyttankar.

vad tror ni om våra chanser för bolån.

inkomst person 1: 38000 (före skatt)
CSN: 729/månaden
Blanco: 16000

inkomst person 2: 45000 (före skatt)
Billån (bil som säkerhet): ca 200000

Bostadens kostnad: 5 miljoner
Kontantinsats + lite till finns.

När vi ska söka lånelöfte är det väldigt olika från bank till bank om man ska lägga in billånet eller inte så den delen blir jag inte klok på.

Varför ska ni fläska på med en sån dyr bostad för om ni ändå ska renovera för en miljon? Bättre att köpa ett litet torp för 1-2 miljoner och sedan renovera det och värdera.

Hej,
Vi står i flyttankar.

vad tror ni om våra chanser för bolån.

inkomst person 1: 38000 (före skatt)
CSN: 729/månaden
Blanco: 16000

inkomst person 2: 45000 (före skatt)
Billån (bil som säkerhet): ca 200000

Bostadens kostnad: 5 miljoner
Kontantinsats + lite till finns.

När vi ska söka lånelöfte är det väldigt olika från bank till bank om man ska lägga in billånet eller inte så den delen blir jag inte klok på.
Hej!

Det är nog svårt för någon här att säga exakt om ni får lånelöfte, eftersom banker räknar lite olika. Men det som brukar spela störst roll är er gemensamma inkomst, hur stora fasta utgifter ni har varje månad och hur era befintliga lån påverkar er kvar-att-leva-på-kalkyl.

I ert fall känns det som att blancolånet och billånet är det som kan göra störst skillnad, även om ni har bra inkomster. Vissa banker räknar ganska hårt på sådana krediter, medan andra kan vara lite mer flexibla. CSN brukar normalt inte vara lika tungt som blancolån, men det påverkar ändå.

Det jag hade gjort är:

1. Räkna på vad boendet faktiskt kostar per månad med ränta, amortering, avgift/drift och era nuvarande lån.
  2. Testa några olika räntescenarier så ni ser om kalkylen fortfarande håller.
  3. Ansök om lånelöfte hos flera banker, eftersom det kan skilja en del.

Jag testade själv att räkna på sådant här med en bolånekalkylator där man kan lägga in inkomst, kontantinsats och lån och få en bättre känsla för upplägget: Kalkylverkets bolånekalkylator

Hej!

Det är nog svårt för någon här att säga exakt om ni får lånelöfte, eftersom banker räknar lite olika. Men det som brukar spela störst roll är er gemensamma inkomst, hur stora fasta utgifter ni har varje månad och hur era befintliga lån påverkar er kvar-att-leva-på-kalkyl.

I ert fall känns det som att blancolånet och billånet är det som kan göra störst skillnad, även om ni har bra inkomster. Vissa banker räknar ganska hårt på sådana krediter, medan andra kan vara lite mer flexibla. CSN brukar normalt inte vara lika tungt som blancolån, men det påverkar ändå.

Det jag hade gjort är:

1. Räkna på vad boendet faktiskt kostar per månad med ränta, amortering, avgift/drift och era nuvarande lån.
  2. Testa några olika räntescenarier så ni ser om kalkylen fortfarande håller.
  3. Ansök om lånelöfte hos flera banker, eftersom det kan skilja en del.

Jag testade själv att räkna på sådant här med en bolånekalkylator där man kan lägga in inkomst, kontantinsats och lån och få en bättre känsla för upplägget: Kalkylverkets bolånekalkylator

Såg ut som ett ai svar det där.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp