Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Får företag leta upp ens vänner?

Jag hörde rykten ang. detta när jag halkade efter... Gjorde allt jag kunde för att minska träffytan: Tex gjordes alla sociala medier om till privata profiler, bytte tel.abonnemang till kontantkort, ...
Var nästan paranoid i nästan två år av rädsla att vänner/släkt kunde bli indragna på ett eller annat sätt.

OMG! Det kan jag aldrig tänka mig att det är okej! Det är sekretess på info/uppgifter om lån.
Vilket företag har gjort det?

Det var ngn annan här som skrev för länge sedan att ett företag (om det var ett inkasso eller låneföretag minns jag inte) snokat runt på personens Facebook och skrivit meddelande. Vilket inte heller är okej om man inte gett tillstånd
Det var horses of steel som gjorde detta

En långivare som inte fick tag i mig på mobilnumret jag angivit i ansökan sökte upp ett annat nummer som står reggat på mig, men användes av en släkting. Är skeptisk till att det är etiskt försvarbart att gör aså.
Det lät inte så anmärkningsvärt ändå. En del byter nummer månatligen, inte så konstigt om man söker rätt på andra nummer att söka den man vill prata med.

Att söka släkten kan jag däremot inte tänka mig är ok

Det var horses of steel som gjorde detta
Inte okej alltså. Om man typ har säg 400 vänner på Fb, hur väljer de då vem de ska kontakta?!! Nää detta går absolut över alla gränser. Ta reda på om du kan stämma de och begära skadestånd om de brutit mot Gdpr. Finns gratis juristrådgivning man kan få så det skadar inte att ringa och fråga.

Det har jag skrivit. Det gjorde Nystartfinans!

Men det är en sak att kontakta mig den vägen även om jag tycker det är fuffens det också MEN att kontakta vänner låter ju sinnessjökt.
Det låter inte professionellt. Om Vivus eller ViaConto hade gjort det hade det kanske inte förvånat så mkt men Nystartfinans? Hur tänkte dem! Fräckt gjort.

Att söka släkten kan jag däremot inte tänka mig är ok

Fast det gör väl Kronofogden? När jag var kund hos kfm så orkade jag inte skicka in några kvitton, och det hände att folk från myndigheten som inte fick tag på mig ringde både jobb och morsan. En gång ringde de till och med till mormor.

Det är ju offentlig uppgift vem man är släkt med, och rimligen inte olagligt att ringa släktingar och fråga efter en...

Olagligt kan jag inte svara på men definitivt oetiskt. Om företaget nu har rätt att göra så borde du kontakta dem och förklara situationen och möjligtvis ge dem lite olika kontaktuppgifter om dem skulle behöva komma i kontakt med dig. Att ha lån som man handskas med och ofta känner stress inför är jobbigt nog, att dra in vänner och bekanta är såklart åt helvete fel.

Mvh

Fast det gör väl Kronofogden? När jag var kund hos kfm så orkade jag inte skicka in några kvitton, och det hände att folk från myndigheten som inte fick tag på mig ringde både jobb och morsan. En gång ringde de till och med till mormor.

Det är ju offentlig uppgift vem man är släkt med, och rimligen inte olagligt att ringa släktingar och fråga efter en...

Kronofogden har särskilt lagstöd för det när det kommer till delgivning

Enligt GDPR så är det myndighetsutövning, privata företag har inte samma möjlighet. Solklart fall som ska anmälas till Datainspektionen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp