Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Får den borgenär som sänder först till KF, störst chans att få mest pengar tillbaka?

Hur fungerar det här med KF egentligen? Säg att ens skulder kostar nästan 14.000 per månad. Det man har kvar över de 6000kr man får behålla, när hyran är betald, är ca 4000kr.
Vem får del av de pengar när det blir utmätning på inkomsten? Är det först till kvarn? Dv,s den som först hinner till KF? Och de andra får noll kronor av det lilla som blir kvar?
T.ex, om man betalar studielån, kan de ta det lilla man har kvar så man inte kan betala t.ex på studielånet?

Procentuell fördelning baserat på skuldernas storlek. Utöver det har jag för mig att statliga skulder prioriteras före e-mål.

Procentuell fördelning baserat på skuldernas storlek. Utöver det har jag för mig att statliga skulder prioriteras före e-mål.
Okay, då gör alltså KF en utredning av ens totala skulder, inte bara den som råkat komma in till KF, och tar bara betalning utifrån den borgenärens procentuella del av kakan,utifrån skuldens storlek.
Det låter ju rimlig.
Utgår då från att KF tar bra betalt för en sådan utredning och hantering, varför borgenärer först går via inkasso. Då kan jag förstå varför inkasso ens finns, när KF har rätt att dra in alla sortens skulder.

Okay, då gör alltså KF en utredning av ens totala skulder, inte bara den som råkat komma in till KF, och tar bara betalning utifrån den borgenärens procentuella del av kakan,utifrån skuldens storlek.
Det låter ju rimlig.
Utgår då från att KF tar bra betalt för en sådan utredning och hantering, varför borgenärer först går via inkasso. Då kan jag förstå varför inkasso ens finns, när KF har rätt att dra in alla sortens skulder.
Om du talar om utmätning och inte skuldsanering är det bara fastställda skulder som ligger för verkställighet hos Kronofogden som får en del av utmätningen.

Om du talar om utmätning och inte skuldsanering är det bara fastställda skulder som ligger för verkställighet hos Kronofogden som får en del av utmätningen.
Precis, jag talar om utmätning, skulder som sänts vidare till KF.
Och den del av kakan de får vid utmätningen, är alltså procentuell utifrån den totala storleken på skulder man har, inräknat de som ännu inte sänts in till KF ?

Precis, jag talar om utmätning, skulder som sänts vidare till KF.
Och den del av kakan de får vid utmätningen, är alltså procentuell utifrån den totala storleken på skulder man har, inräknat de som ännu inte sänts in till KF ?
Nej.

Det är bara skulder som är hos KFM det fördelas på.

Nej.

Det är bara skulder som är hos KFM det fördelas på.
Okay. Då förstår jag. Då gäller det för borgenärerna att vara snabba till KF för att få del av lilla kakan.
Förstår ännu mindre poängen med att sända räkningen till inkasso och inte direkt till KF.

Okay. Då förstår jag. Då gäller det för borgenärerna att vara snabba till KF för att få del av lilla kakan.
Förstår ännu mindre poängen med att sända räkningen till inkasso och inte direkt till KF.
Det skickas ju inte till KFM för att det är kul. Det är inte gratis för bolagen att ha ärenden där iheller.

mest troligen så kommer du ha mer än 1 borgenär som vill ha pengar när allt väl drar igång om du nu har slutat betala mer än 1 skuld dvs.

Det skickas ju inte till KFM för att det är kul. Det är inte gratis för bolagen att ha ärenden där iheller.

mest troligen så kommer du ha mer än 1 borgenär som vill ha pengar när allt väl drar igång om du nu har slutat betala mer än 1 skuld dvs.
Inkasso är inte grattis heller, förmodar jag.
Men eftersom de gärna går till inkasso först, utom CSN, förmodar jag att kronofogden tar en saftig lapp för tjänsten.

Försöker förstå hela maskineriet så att jag gör välgrundade val(när jag inte kan betala lånen så klart).

Inkasso är inte grattis heller, förmodar jag.
Men eftersom de gärna går till inkasso först, utom CSN, förmodar jag att kronofogden tar en saftig lapp för tjänsten.

Försöker förstå hela maskineriet så att jag gör välgrundade val(när jag inte kan betala lånen så klart).
Om du slutar betala på ett lån och det går till kronofogden kommer det till slut (efter några månader plus minus några månader till) leda till löneutmätning (om du har utmätningsbar lön) och/eller utmätning av andra tillgångar. Du får behålla ditt förbehållsbelopp och kommer förmodligen inte kunna fortsätta betala på övriga skulder (tex CSN). Allt som utmäts går då till den skulden som ligger hos kfm. Det finns såklart en massa strategier för att spara undan en massa pengar innan utmätning drar i gång, LUP brukar vara generös med förslag på hur.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp