Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Får de bevilja smslån/kontokrediter om nån har försörjningsstöd?

Jag undrar bara om det hör till god sed att bevilja kontokrediter eller smslån när det gjorts kontroll genom kreditz och den enda inkomsten som syns är försörjningsstöd?Det står ju endast som "insättning".Hur kan de räkna det som inkomst?Är inte det lite galet för det finns ju ingen riktig inkomst då?Blir det inte beviljat på fel grunder då?
Vad säger Finansinspektionen om detta?Nån som vet?
Det gäller inte mig utan är en fråga jag tyckte behövde lyftas upp.

Det är en icke-fråga eftersom om någon vore galen nog att låna pengar (kommersiellt) till en som har försörjningsstöd, så skulle soc nästa månad neka försörjningsstöd därför att lånåterbetalningar inte ingår i normen, och lånupptag skulle tolkas som att det fanns alternativa sätt att få pengar. Försörjningsstöd är ett bidrag man får när man uttömt alla andra möjligheter. Inklusive lån.

Senast ändrad:
Det är en icke-fråga eftersom om någon vore galen nog att låna pengar (kommersiellt) till en som har försörjningsstöd, så skulle soc nästa månad neka försörjningsstöd därför att lånåterbetalningar inte ingår i normen, och lånupptag skulle tolkas som att det fanns alternativa sätt att få pengar. Försörjningsstöd är ett bidrag man får när man uttömt alla andra möjligheter. Inklusive lån.
Lån och alla insättningar tex genom swish som dessutom sätts in på kontot skall räknas som inkomst enligt soc riktlinjer.Så hur kan vissa både få igenom ett lån och komma förbi och få från soc månaden efter med?Det är inte relevant om personen i fråga fått avslag pga att hen ej gjort det som krävs för att få försörjningsstöd månaden innan lånet togs.Det är självförvållat.Det jag tycker är att både kreditinstitutet och soc bryter mot det uppenbara i detta fallet genom att bevilja lån och sen att soc inte räknat in det som inkomst.Det är dock troligt att individen uppgett falsk inkomst när hen sökte lånet.Kan inte det bli uppsagt av de som lånat ut då?

Lån och alla insättningar tex genom swish som dessutom sätts in på kontot skall räknas som inkomst enligt soc riktlinjer.Så hur kan vissa både få igenom ett lån och komma förbi och få från soc månaden efter med?Det är inte relevant om personen i fråga fått avslag pga att hen ej gjort det som krävs för att få försörjningsstöd månaden innan lånet togs.Det är självförvållat.Det jag tycker är att både kreditinstitutet och soc bryter mot det uppenbara i detta fallet genom att bevilja lån och sen att soc inte räknat in det som inkomst.Det är dock troligt att individen uppgett falsk inkomst när hen sökte lånet.Kan inte det bli uppsagt av de som lånat ut då?

Finns ganska tydliga regler i hur konsumentkrediter får sägas upp och att man hamnar på snedden med socialtjänsten som följd av lånet är inte en av grunderna.

Socialtjänsten agerar ganska slarvigt kring sånt där. Händer då och då att man märker att någon med försörjningsstöd tycks ha mycket mer pengar att röra sig med. Det rapporteras till soc men vad dom gör av det sedan vet jag inte, dom verkar ofta ha lätt att bli övertalad av personerna i fråga.

Finns ganska tydliga regler i hur konsumentkrediter får sägas upp och att man hamnar på snedden med socialtjänsten som följd av lånet är inte en av grunderna.
Dock är det ju bedrägeri om lånet beviljats på falska uppgifter tex inkomst som ej längre finns vid datum för beviljande.

Dock är det ju bedrägeri om lånet beviljats på falska uppgifter tex inkomst som ej längre finns vid datum för beviljande.
Det kan vara det ja, men det är nog inte heller skäl för att säga upp lånet om jag minns rätt. Kika i konsumentkreditlagen så finns det halvklart

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp