Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Få lån och kreditkort efter skuldsanering?

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av hur banker hanterar en person som haft skuldsanering efter att den är avslutad? Jag fnular kring om det är lönt att söka lån eller kreditkort hos någon man tidigare varit kund hos. Känns som att historiken lär finnas kvar i deras system och jag vill liksom inte ”slösa bort” kreditupplysningar till höger och vänster.

Kommer inte gå bananas med lån och kreditkort, men vill veta om det finns någon som har erfarenhet av detta, positiv eller negativ.

All the best! :)

Senast ändrad:
Hej,

Är det någon som har erfarenhet av hur banker hanterar en person som haft skuldsanering efter att den är avslutad? Jag fnular kring om det är lönt att söka lån eller kreditkort hos någon man tidigare varit kund hos. Känns som att historiken lär finnas kvar i deras system och jag vill liksom inte ”slösa bort” kreditupplysningar till höger och vänster.

Kommer inte gå bananas med lån och kreditkort, men vill veta om det finns någon som har erfarenhet av detta, positiv eller negativ.

All the best! :)

Meningen är väl ialla fall att det ska vara helt utsuddat ur papprena om jag förstått saken rätt.

Sen att endel troligen inte följer det är en annan sak, samma som alla andra lagar som ignoreras av vissa.

Det blir inga konsekvenser. Ta GDPR t ex jag testade att göra lite utskick, allt från att bli informerad till raderad...

hälften svarar inte ens och öppet för fri tolkning vad som ska väga tyngst. Sms-lån för att tvätta pengar, känns som det finns bättre ideér sen är det inte säkert att den personen som det sparas en massa om ens är samma person som betalar tillbaka lånet sen, någon lite utvecklande verksamhet kanske man kan kräva, borde inte alla som på något sätt befattat sig med dessa bolag, krävas på ID och elräkning annars kan man ju få för sig att man ser lätt på denna typen av tvätt, rentav få för sig att det bara anges som svepskäl.

Tack för ditt svar, svartRöd!

Som jag hade förstått det skulle uppgifterna om att man genomgått skuldsanering vara helt raderade från alla register när den var avslutad, men nu vete tusan hur det egentligen är. Jag har Kreditkollen på UC och där syns ingenting om att jag haft skuldsanering, så där fungerar det som det ska. Kollade mina uppgifter på Creditsafe och där framgår det att jag haft skuldsanering och vilket datum den avslutades. Blev förvånad att de uppgifterna framgår. Har inte kontaktat Creditsafe och kollat om de uppgifterna bara framgår för mig, men det får nog bli ett samtal dit någon dag.

Ja, hur de ska göra och hur de gör i verkligheten varierar uppenbarligen väldigt mycket.

Jag har läst en del inlägg just angående GDPR och det är svaren där som gör att jag undrar lite hur de gör med de uppgifter de har i sina system redan. Jag har fnulat på om jag ska skriva en begäran till bankerna jag varit kund hos tidigare och be dem radera mina uppgifter, men det känns som att det kan vara meningslöst jobb. En del personer verkar ha fått svaret att banken inte kan radera dem från sina system bland annat på grund av lagen om penningtvätt. I något inlägg har jag för mig jag läste att de kan radera uppgifterna först efter fem år. Om det stämmer vet jag inte. Tolkningarna mellan bankerna varierar uppenbarligen en hel del.

Ja ja... Jag får väl prova när det blir dags så får jag se hur det blir. Lånet ser jag egentligen inga problem med. Det kan jag söka via Lendo eller Advisa och då får jag med både de banker jag tidigare haft och de som jag inte haft. Det blir värre när det kommer till kreditkortet, men jag får väl prova.

Cheers! :)

Min erfarenhet efter skuldsaneringen är att på Swedbank, där jag haft både lönekonto och hade ett kreditkort som låg i skuldsaneringen var att där blev jag "bannad" (trots att jag inte hade låtit krediten gått till kfm) för just det samt att jag låg under deras mininivå på "lön". Så jag beslutade att avsluta mitt lönekonto samt klippa det vanliga Mastercard kortet. Hoppade över till Skandia bank (gratis konto). Men jag ansökte istället kreditkort hos Nordea, deras Everydaycard. Där blev jag beviljad 10.000 .

Alltid lite oroväckande att det direkt vid avslutad skuldsanering börja och leta krediter igen. Hoppas du klarar dig utan att hamna på obestånd

Min erfarenhet efter skuldsaneringen är att på Swedbank, där jag haft både lönekonto och hade ett kreditkort som låg i skuldsaneringen var att där blev jag "bannad" (trots att jag inte hade låtit krediten gått till kfm) för just det samt att jag låg under deras mininivå på "lön". Så jag beslutade att avsluta mitt lönekonto samt klippa det vanliga Mastercard kortet. Hoppade över till Skandia bank (gratis konto). Men jag ansökte istället kreditkort hos Nordea, deras Everydaycard. Där blev jag beviljad 10.000 .

Tack för ditt svar Mimosa!

Mina farhågor bekräftas i och med det du skriver. Vi får helt enkelt se hur det går för min del när det blir dags för mig att söka. Just nu är det inte aktuellt, men längre fram kommer det bli det.

Jag ska återkoppla med hur det går för mig.

Har du inte möjlighet att spara ihop till en buffert istället för att låna ?
Du har fått skuldsanering och nu har du alla möjligheter till ett skuldfritt liv.

Alltid lite oroväckande att det direkt vid avslutad skuldsanering börja och leta krediter igen. Hoppas du klarar dig utan att hamna på obestånd

Tack för ditt svar Lasseman!

Jag förstår att du ser det som oroväckande, Lasseman. Jag jagar dock inte krediter och har dessutom gett mig faaaan på att aldrig mer hamna på obestånd!

I mitt fall har skuldsaneringen verkligen fungerat som det rehabiliterande instrument det är tänkt att vara. Tiden med saneringen har varit oerhört lärorik för mig och idag har jag järnkoll på min ekonomi. Jag sparar och har redan en buffert för oförutsedda utgifter.

Min frågeställning uppkom därför att jag inte ser några problem med att låna till exempelvis en bil. Så länge budgeten följs och lånet ryms inom kalkylen. Ser heller inget problem med att ha ett eller kanske två kreditkort om man har koll på dem och inte går bananas med dem. Vad det gäller kreditkorten så finns det fördelar med att betala med vissa av dem om man köper en resa eller elektronik då de har fördelaktiga försäkringar kopplade till sig.

Jag har dock farhågan att de banker jag tidigare varit kund hos kan/kommer neka mig om jag ansöker hos dem. På ett sätt kan jag förstå dem, på ett sätt kan jag tycka att det suger gigantisk elefantschnabel. Jag menar, ska man sitta på avbytarbänken resten av sitt liv? Borde inte nästan tio år i utvisningsbåset räcka???

Jag kanske är naiv som ser det så...

Om du ska skaffa kreditkort se till att bara ha ett kort. Jag tänker så här att då har man bättre koll än man har flera. Det är som att ha många lån och då snubblar man lätt in i en spiral nedåt. Och det vill man inte.

Hur har detta gått?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp