Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Få kronofogden lösa IPS-fond, medans stuga blir såld

Jag håller ju på att sälja en stuga men hittills kommer det bara in skambud långt under utropspriset, förstår att det är fel tid att sälja fritidshus.
Mäklaren vill helst sälja till våren och ha nästa visning då. Det skulle kunna innebära att jag får ett pris som täcker det mesta av mina skulder .

Frågan är, jag har ju ca 60 000 i IPS-fond som jag inte fått lösa för att betala skulderna, bara kronofogden får lösa den(!!!!). När skulderna kommer till kronofogden, jag släpper allt dit, om man begär det, kommer de att lösa IPS-fonden och betala skulderna frams till stugan är såld till våren om man väntar till t.ex april ?
Ser att många hus aldrig blir sålda som Kronofogden tar över och misstänker att de föredrar att min mäklare fortsätter jobba med att sälja stugan.

Vad tror ni? Kan de sälja IPS-fonderna och avvakta tills huset är såld?

Som arbetslös ligger jag 15 000 minus varje månad och det lilla som blivit över har jag använt till det som krävs för att sälja huset, som vattenprov från brunnen t,ex.

Tror inte att kronofogden väntar med att sälja stugan, speciellt inte eftersom du inte har någon inkomst som kan dras.

Ips är inte alltid utmätningsbart, det beror mycket på hur mycket du betalat in per år.

Tror inte att kronofogden väntar med att sälja stugan, speciellt inte eftersom du inte har någon inkomst som kan dras.
Okay, ja, den är ju ute till försäljning nu. Frågan är bara om kronofogden har befogenhet att ta över den och försöka sälja den till skampris, så jag står kvar med 3-400 mer i skulder än det jag skulle få om jag väntar till våren med visning nr 2 och förhoppningsvis seriösa bud

Okay, ja, den är ju ute till försäljning nu. Frågan är bara om kronofogden har befogenhet att ta över den och försöka sälja den till skampris, så jag står kvar med 3-400 mer i skulder än det jag skulle få om jag väntar till våren med visning nr 2 och förhoppningsvis seriösa bud
Ja du har ingenting att säga till om gällande pris och försäljningstidpunkt.

Skulden ska drivas in såfort som möjligt och det gagnar ju inte nuvarande borgenärer att vänta i flera månader. På den tiden kan du ju t.ex dragit på dig mycket mer skulder.

Kronofogden kan utmäta även om den ligger till försäljning. Tanken är ju att man ska säkra betalning till de skulder som ligger för verkställighet

Kronofogden kan utmäta även om den ligger till försäljning. Tanken är ju att man ska säkra betalning till de skulder som ligger för verkställighet
Okay, får väl lägga in en ny visning före att allt börjar ramla in hos kronofogden. Kommer det inget bra bud får väl kronofogden ta över, tar tydligen över hela huset med elräkningarna och det är ju i alla fall en fördel. Tror dock att i såna fall att det kronofogden får in räcker till att betala för bolån, reaskatten, studielån men inte till övriga borgenär.

Okay, får väl lägga in en ny visning före att allt börjar ramla in hos kronofogden. Kommer det inget bra bud får väl kronofogden ta över, tar tydligen över hela huset med elräkningarna och det är ju i alla fall en fördel. Tror dock att i såna fall att det kronofogden får in räcker till att betala för bolån, reaskatten, studielån men inte till övriga borgenär.

@Lasseman kan rätta mig om jag har fel, men tror inte att du får behålla pengar till reavinstskatten, utan det blir en smäll för dig nästa är när du deklarerar. Tror inte heller att kronofogden ”tar över huset” möjligtvis att alla kostnader kronofogden haft under tiden av avyttringen dras av från försäljningssumman.

när det gäller vem som får betalt,så beror det på vad som ligger inne för indrivning - bolånet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp