Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Få hjälp av privatperson

Det kan vara intressant om du utvecklar ditt svar lite om varför det var det värsta misstaget av alla så slipper andra förhoppningsvis råka ut för motsvarande problem.
Absolut. Jag lånade av min mamma och min sambo. Dessa pengar har jag på ~5 år inte kunnat betala tillbaka. Sökt skuldsanering och förhoppningsvis får de iallafall tillbaka en liten del av sina pengar den vägen och att jag fortsatt ska kunna betala tillbaka när jag är "skuldfri".

Om man känner skam för att ha skulder så känner man definitivt mer skam över att ha skuld till någon man känner. Fungerar allt och man kan betala, ja då är det ju inga problem. Men kommer den dagen då det inte fungerar, ja då skäms man mer än någonsin.

Absolut. Jag lånade av min mamma och min sambo. Dessa pengar har jag på ~5 år inte kunnat betala tillbaka. Sökt skuldsanering och förhoppningsvis får de iallafall tillbaka en liten del av sina pengar den vägen och att jag fortsatt ska kunna betala tillbaka när jag är "skuldfri".

Om man känner skam för att ha skulder så känner man definitivt mer skam över att ha skuld till någon man känner. Fungerar allt och man kan betala, ja då är det ju inga problem. Men kommer den dagen då det inte fungerar, ja då skäms man mer än någonsin.
Kan förstå den känslan.
Man sätter en relation lite på spel oavsett. Man kommer alltid tänka att dom tänker på det när man umgås..Osv :)

Svar till alla som undrat. Vi ska träffa en jurist hos banken som hjälper oss med ett kontrakt/skuldebrev där vi skriver att jag ska betala en viss summa vi kommer överens om ända tills skulden är betald även om det skulle ta slut mellan oss. Så tanken är att det ska skötas seriöst. Det är min partner som ska hjälpa mig.

Kan förstå den känslan.
Man sätter en relation lite på spel oavsett. Man kommer alltid tänka att dom tänker på det när man umgås..Osv :)
Jag förstår känslan och jag känner tyvärr som ni skriver en skam gentemot min partner. Samtidigt som den skulden kanske släpper när pengarna som ska dras på autogiro kommer in varje månad. Det här är min enda och sista chans att bli fri och jag tänker ta den till varje pris och inte svika mitt löfte. Det är en chans jag måste ta och ha stor respekt för den. Jag har även tagit kontakt med en terapeut för att få hjälp med mon ångest och för beteende förändring. Jag har inte spelat mig till skulderna. Jag har inte en enda exakt anledning till varför det blev som det blev men låg självkänsla tror jag bottnar i det bland annat.

Det är så inte de 15.000 jag betalar månadsvis privatpersonen ses som extra inkomst som måste beskattas?
Om personen tar ett lån för att hjälpa dig och månadskostnaden är 5000 kr på lånet och 10000 kr är ränta så ja då är det 120000 kr i "inkomst" per år.
Har personen de pengarna sparade och du endast betalar tillbaka kapitalbeloppet så nej men läggs det på en hög ränta så ja då är det ju en extrainkomst.

Ta vara på chansen nu och behåll fokus. Angående bankerna med överföring så bör ni båda skicka meddelande till era banker. Berätta hur det är med lånet och att det kommer överföras summor varje månad

Finns för och nackdelar med att ta på sig skulder hos personer man känner.

Som Dave Ramsey sa: ”Thanksgiving dinner tastes different when you owe your father in law money”

Med det sagt så har jag efter en längre tid av nej-tack gått med på att göra samma sak som du planerar att göra. Givetvis så hjälper det situationen men jag rekommenderar att du tar en funderare på om du är redo att ta dig ann denna lösning utan att det finns en risk att det slutar i misär i framtiden.

Jag är glad att jag tog chansen och jag amorterar av snabbt nu varje månad, det dyker dock upp ibland frågor som ”Jaha, varför tog du inte den på extrapris med tanke på din situation?” och en sådan fråga slår hårdare när man är skyldig en privatperson pengar oavsett om jag sköter mina betalningar. Min skuld är dock till sambon så det är kanske annorlunda för dig. (Låter värre än vad det är men tror du förstår tankesättet)

Jag tror inte Skatteverket kommer att bry sig, värsta som kan hända är att banken frågar varför pengar kommer in/ut; detta kan lösas med skuldebrev som förklaring.

Hej, det verkar ju vara en bra lösning. Det kommer inte att bli något problem för dig eftersom det där lånet räknas som skuld, förutsatt att det finns papper på det. Finns det inte papper på det så räknas det som gåva, och gåvor är skattefria.

För din sambo är det lite annorlunda om det är så att du betalar ränta på lånet. Då blir räntan en extrainkomst för hen, och måste tas upp i deklarationen varje år. Det kanske tar bort lite av skamkänslorna om du tänker det som en affär där hen ju tjänar pengar på det hela. Då får ni båda något ut av det hela: du blir skuldfri, och hen får ränteinkomster.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp