Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Få fram underlag på äldre skuld?

Där har du svaret. Preskriptionstiden på ett banklån är tio år. Har inte sekretessen brutits sedan 2014/2015 är det vad som ska göras nu. Oerhört svårt att komma undan.
Överlåtelsebrev lär trollas fram, det kan du nog räkna med.
Hur rekomenderar ni att kommunicera med Inkassobolaget 2 som skickade ett krav i juni 2024?

Senast ändrad:
Det gick så här med denna skuld.:

2014 Fick ett lån från bank
2015 Fick ett lån från bank
2015/16 Påminnelser. / KFM / Avskriven från bankkotot.
2016/2020 Hanteras av inkassobolag 1.
2021 På begäran av Skatteverket, skrev av sig från min svenska adressen och anmälde en ny adress i utlandet.
2022 Förslag om ackord från mig. Summan fortfarade var för hög för mig att återbetala.
2024 Förslag om ackord från Inkassobolaget 1. Brevet skickat till min Kivra brevlådan. Summan fortfarade var för hög för mig att återbetala.
2024 Ett brev från Inkassobolag 2 med ett krav att betala summan inom 48 timmar eller kontakta de.

Hur gör jag då? Jag har en dag kvar att bestrida kravet pga att jag fick ingen information om överlåttelsen tidigare och ärendet syns fortfarande på mitt konto hos Inkassobolga 1.

De skickade ett brev via brevmanen som ringde domofonen och min familjemeddlem öppnade dörr för de.

Hur vet jag att Inkassobolag vill driva in samma skuld? Kan de intyga det?
Du kan ju fråga om vilken exekutionstitel de baserar skulden på, torde vara samma om allt är korrekt.

Men vad är det som är fel? Att du inte fått information att inkassobolag 2 tagit över skulden? Är summan samma hos bolag 1 och 2? Kontakta bolag 1 och begär att dom ska ta bort skulden eftersom den ligger hos bolag 2 nu...borde finnas brev om överlåtelsen. Skulden ökar ju med dröjsmålsränta så länge du inte betalar...

Men vad är det som är fel? Att du inte fått information att inkassobolag 2 tagit över skulden? Är summan samma hos bolag 1 och 2? Kontakta bolag 1 och begär att dom ska ta bort skulden eftersom den ligger hos bolag 2 nu...borde finnas brev om överlåtelsen. Skulden ökar ju med dröjsmålsränta så länge du inte betalar...
Jag har inte fått ett brev om överlåtelsen. Det står på engelska i brevet att "The creditor Inkassobolag 1 has give us instructions to collect this claim..".

Kan jag bestrida krav från Inkassobolag 2 i nuvarande läget?

Vilken lösning kan ni föreslå?
Vet inte riktigt vad problemet är? Vill du vara säker ring upp inkasso 1 och fråga om det är inkasso 2 som driver in det, när dem säger ja så betala

Vet inte riktigt vad problemet är? Vill du vara säker ring upp inkasso 1 och fråga om det är inkasso 2 som driver in det, när dem säger ja så betala
Jag kan fråga, men kan inte betala. Jag är arbetssökande just nu.

Jag kan fråga, men kan inte betala. Jag är arbetssökande just nu.
Då är det inte mycket att göra, fråga om du kan få en avbetalning plan istället då och hoppas den ger dig en du kan klara :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp