Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Få barn under skuldsanering – erfarenheter och tips?

Om man är ensamstående med ett barn på 17 år och ett på 20 år, skulle det kunna ge en kortare betalplan eller är barnen ”för” gamla.

Om man är ensamstående med ett barn på 17 år och ett på 20 år, skulle det kunna ge en kortare betalplan eller är barnen ”för” gamla.
20 åringen ska jobba lr plugga? För gamla är vad jag tror.

är det någon här som gjort en omprövning för att få ner tiden från 5 till 3 år -och lyckats ?
Det tillhör nog inte det vanliga.
Jag fick en dotter under min skuldsanering. Då hade jag haft skuldsanering i två år. (Gör min sista betalning i maj 2026.)
Jag gjorde en omprövning givetvis, som då resulterade i ett högre förbehållsbelopp. Sedan dess har jag gjort 3 andra omprövningar, och det har inte förkortats någon betalplan för att jag har barn, men du kommer att få behålla det du ska ha rätt till, vilket är ett högre förbehållsbelopp, förskoleavgift osv.

Är nog väldigt liten chans att få det pga barnen. 20 åringen räknas inte med längre då den är vuxen och 17 åring snart där med

Är nog väldigt liten chans att få det pga barnen. 20 åringen räknas inte med längre då den är vuxen och 17 åring snart där med
Ja, så blir det nog. Dessutom ökar ju betalförmågan sista året då 17-åringen ju är vuxen och ska försörja sig själv med.

Det skulle kunna bli bakslag och få motsatt effekt att ompröva om 20åringen har inkomst

När man är 20 så räknas man som vuxen inneboende i hushållet och inte som barn som bor hemma.

Om du har en inneboende så kan man få reducerad hyra. dvs att den innebeoende förväntas betala halva hyran och om du ex får behålla 10.000 kr idag för hyran så får du bara behålla 5000kr för hyran efter omprövning då innebeonde förväntas betala hälften

Jag är ensamstående med två barn under 12 år. Fick förslag på 5 årig betalplan. Verkar vara ytterst individuellt det där med kortare betalplan precis som det är med skusan. Inte individuellt sätt till den sökande personen då utan snarare till handläggare…

Jag är ensamstående med två barn under 12 år. Fick förslag på 5 årig betalplan. Verkar vara ytterst individuellt det där med kortare betalplan precis som det är med skusan. Inte individuellt sätt till den sökande personen då utan snarare till handläggare…
VÄLDIGT individuellt.
Och jag vill snarare påstå att de flesta som jag läst om här på forumet som fått kortare betalplan har haft äldre barn, och inte småbarn..

Visst, man kan sitta och fantisera om att ”skaffa barn under skuldsanering så får man behålla mer pengar”. Men den tanken faller rätt snabbt när man kollar verkligheten.

För det första: ja, förbehållsbeloppet höjs när man har barn. Kronofogden räknar på rimliga levnadskostnader per barn, så man får behålla lite mer. Men de pengarna äts direkt upp av verkligheten – blöjor, mat, kläder, fritids, skolutflykter. Tror man att det blir ett ”ekonomiskt hack” så är man nog inte förberedd på vad ett barn faktiskt kostar.

För det andra: skuldsanering är ingen lek. Om Kronofogden anar att man försöker ”spela systemet” så kan de dra in hela beslutet. Då sitter man där med full skuld igen och fem år bortkastade.

Och kanske den största nackdelen: att skaffa barn för att fixa sina siffror i skuldsaneringen… det är nog det sämsta motivet man kan ha för att bli förälder. Det finns enklare sätt att balansera sin ekonomi än att ta på sig 18 års ansvar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp