Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Få barn under skuldsanering – erfarenheter och tips?

Hej

någon här som har erfarnehet av att få barn under skuldsanering ?

Hej

någon här som har erfarnehet av att få barn under skuldsanering ?

Har 2 sedan innan och tillökning om några veckor :D

Kan ju säga som så här - så mycket mer som du får behålla kostar inte barn så rent ekonomiskt så blir det billigare med barn än utan :D

Har 2 sedan innan och tillökning om några veckor :D

Kan ju säga som så här - så mycket mer som du får behålla kostar inte barn så rent ekonomiskt så blir det billigare med barn än utan :D
Haha, hur räknar du då?

Du får behålla vad? 1500 till för ett barn? Det kanske räcker i början, men sen ska dem börja med fritidsaktiviteter och sånt. Då springer det iväg :)

Så, rent ekonomiskt är det bättre att inte skaffa barn.

Men till TS, då mitt tidigare satir inlägg blev borttaget... Vad är det egentligen du vill veta? Ställ frågan rakt ut så får du vettiga svar.

Haha, hur räknar du då?

Du får behålla vad? 1500 till för ett barn? Det kanske räcker i början, men sen ska dem börja med fritidsaktiviteter och sånt. Då springer det iväg :)

Så, rent ekonomiskt är det bättre att inte skaffa barn.

Men till TS, då mitt tidigare satir inlägg blev borttaget... Vad är det egentligen du vill veta? Ställ frågan rakt ut så får du vettiga svar.
Fast en skuldsanering är klar efter 5 år. Så fritidsaktiviteter kanske inte blir aktuellt under pågående skuldsanering?

Fast en skuldsanering är klar efter 5 år. Så fritidsaktiviteter kanske inte blir aktuellt under pågående skuldsanering?
Babysim, fotboll, gympa osv.

För att inte räkna med Blöjor, ev ersättning, minskad inkomst pga VAB osv.
Kalkylen kommer nog aldrig vara till fördel för att skaffa barn. Skuldsanering eller ej.

Normalbeloppet ökar med 3 306 kronor för barn 0–6 år. Så jag antar att det är det man behåller mer i hushållet.

https://kronofogden.se/om-kronofogd...yheter/2024-12-02-normalbelopp-for-2025-klara
korrekt, jag räknade på att 1500 baserat på 2 personer som ingår i hushållet och kan bära 50% av bördan var, därav bara ändring i 1500 på förbehållsbeloppet för den med skuldsanering. Detta kan naturligtvis vara hela beloppet också. Eller mindre.

Som referens så kan jag ju också meddela att om jag behöver vabba 1 dag så förlorar mitt hushåll inkomst på ~1200 innan skatt. Det betyder att den eventuella "fördelen" försvinner ganska snabbt.
Lägg därtill barnförsäkring på 400kr i månaden. Kläder, ersättning (om man har otur och inte kan amma), blöjor och annat mög.

Är detta ett problem idag? absolut, oavsett om du har skulder eller ej är barn dyrt och det är väl också en stor anledning till att barnafödandet sjunker. Folk har helt enkelt inte råd.

TL: DR Skaffa inte barn enbart för att få högre förbehållsbelopp, det kommer aldrig löna sig. barn är dyra, även i åldern 0-6.

Senast ändrad:
är det någon här som gjort en omprövning för att få ner tiden från 5 till 3 år -och lyckats ?

är det någon här som gjort en omprövning för att få ner tiden från 5 till 3 år -och lyckats ?
Såg en person här för inte så länge sen som omprövade och lyckades få ner betalplanen från 5 till 4.5 år.

Det är en annan jag sett tidigt i år eller slutet av förra året gå från 5 till 4 år. Men kommer inte på vem.

Från 5 till 3 år har jag inte sett tror jag, har ändå vart lite uppmärksam på det då jag har funderat på år 3 att lämna omprövning om att gå från 5 till 4 år på betalplanen om man kommer på ett gäng bra anledningar till det. Gissar att det blir avslag och man får fortsätta alla 5 åren, men om man inte provar så vet man inte.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp