Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Extra inbetalning annuitetslån

Hej,

Har haft trasslig ekonomi sedan man blev vuxen i och med ett spelberoende.

Har idag fått ett lån på 160.000 till skyhög ränta.

Då jag kan minska min månadskostnad trots detta dåliga lån med detta annuitetslån så valde jag att ta detta.
Då jag räknade kanske en aningen högt så undrar jag om det är värt att betala in ca 30.000 extra för att få bort en del av lånet. Vad jag förstår det så kommer det fortfarande vara samma månadskostnad men man kanske amorterar bort skulden fortare.
Tanken är att lösa detta lånet då jag blir prickfri från alla betalningsanmärkningar om ganska precis 1 år.

Så tänker jag rätt då jag betalar tillbaka ca 30 som en extra betalning eller kmr även dessa pengar bara gå till räntor?

Ganska mosig i hjärnan nowadays så slänger ut lite livlinor här.

Mvh John

Jag hade lagt 30k på ett buffert konto och använt det när du behöver det/spara det, då det inte kommer göra någon skillnad här och nu och ersätt lånet med ett bättre nästa år.

Vad fick du för ränta? Och vilken bank? Är det skyhög ränta så hade jag betalat tillbaka det jag inte behövde. Din månadskostnad kommer då att sjunka. Självklart går det till ren amortering.

Hej o tack för svar!

Svea ekonomi, 160 k 15 år 27. 11 procent så ni förstår hur illa det är.

Undrar om dessa kalkyler fungerar i verkligenheten.

Tex betalar in 30 - 40 k. Då hamnar totala skulden på 130 alternativt. 120. Kan ju hoppas att denna isf stämmer - ränta / Amortering varje månad.

GÅr man efter detta och ska spara dom pengarna så amortera man ju 900 kr första året. Kommer man ned till 130 alt 120 och amoterar efter denna tabellen då kanske??

Om nästa lån skulle bli ett annuitetslån med bättre ränta så börjar man ju om igen. Är det kanske därför vissa föredrar att spara pengarna?? Dock så blir det ju nästan 41 k i räntor o 1 k Amortering första året

Bilagor

• Screenshot_20210913-180336_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210913-180336_Samsung Internet.jpg
    528.9 KB · Visningar: 245
Hej o tack för svar!

Svea ekonomi, 160 k 15 år 27. 11 procent så ni förstår hur illa det är.

Undrar om dessa kalkyler fungerar i verkligenheten.

Tex betalar in 30 - 40 k. Då hamnar totala skulden på 130 alternativt. 120. Kan ju hoppas att denna isf stämmer - ränta / Amortering varje månad.

GÅr man efter detta och ska spara dom pengarna så amortera man ju 900 kr första året. Kommer man ned till 130 alt 120 och amoterar efter denna tabellen då kanske??

Om nästa lån skulle bli ett annuitetslån med bättre ränta så börjar man ju om igen. Är det kanske därför vissa föredrar att spara pengarna?? Dock så blir det ju nästan 41 k i räntor o 1 k Amortering första året

Ok, just Svea Ekonomi sänker inte din månadskostnad om du extraamorterar tror jag utan återbetalningstiden förkortas. Jag skulle betalat tillbaka dom 30k om du inte är i behov av dom. På ett år är lånet nere på 126.000. Men söker du ett nytt lån när du vill omförhandla räntan så är mitt tips att söka på 12 eller 10 år för att amortera mer än du gör idag på dina 15 år och på så vis slippa "börja om".

Det stämmer att månadskostnad är konstant....

Är lite intresserad hur du räknar ut siffran 126 k efter 1 år?
Om man tar 160 - 30 så hamnar man ju på 130 k. Går man efter den "tabellen" (missar säkert något så kan någon förklara hade jsg varit evigt tacksam) så amorterar man från 721 kr första månaden. Om detta skulle stämma så hinner man amortera mellan 11 - 12 k och skulden bodre ligga på 117-118 k.

Som sagt säkert fel så har någon svar så är jag tacksam för en snabblektion.
:)

Tusen tack för bra idéer

Jag använde bara räknesnurran på smartkalkyl.se och räknade med att du startade på 130k med ränta på 11%.

Börjar inse om det att jag har ganska stor glädjekalkyl då.... Det spelar ingen större roll om kapitalbeloppet är 160 eller 130 k. Första månaden kommer jag ändå betala 66 kr i Amortering!? Tänkte man hoppade ned på "stegen" och direkt började amortera från 130 k "strecket" (vill säga 700 kr i Amortering månad) då totalbeloppet är 30 k mindre. Men det tar väl 10 år innan den dagen om man ska följa Amortering planen. (?) Så då vet jag inte riktigt om det spelar någon större roll att amortera överhuvudtaget om endast tidsaspekten. Dock gör man en ny sökning på sidan där med 130000 i skuld så blir det ju en annan måntlig inbetalning. Så den uträkningen kan ju inte heller vara rätt då månadskostnaden är konstant. Och räknar man -

Totala skulden x årliga räntan /12 månader får man väl fram den årliga räntan som ska betalas? Och då är det ju en ganska stor skillnad på 160 och 120 k. Och då måntliga beloppet är densamma borde man ju amortera mer än 66 kr om kapitalskulden är på 30 k lägre.

Så Otroligt förvirrad just nu...

Dock är även procenten på 27.11 % och tyvärr inte 11

Börjar inse om det att jag har ganska stor glädjekalkyl då.... Det spelar ingen större roll om kapitalbeloppet är 160 eller 130 k. Första månaden kommer jag ändå betala 66 kr i Amortering!? Tänkte man hoppade ned på "stegen" och direkt började amortera från 130 k "strecket" (vill säga 700 kr i Amortering månad) då totalbeloppet är 30 k mindre. Men det tar väl 10 år innan den dagen om man ska följa Amortering planen. (?) Så då vet jag inte riktigt om det spelar någon större roll att amortera överhuvudtaget om endast tidsaspekten. Dock gör man en ny sökning på sidan där med 130000 i skuld så blir det ju en annan måntlig inbetalning. Så den uträkningen kan ju inte heller vara rätt då månadskostnaden är konstant. Och räknar man -

Totala skulden x årliga räntan /12 månader får man väl fram den årliga räntan som ska betalas? Och då är det ju en ganska stor skillnad på 160 och 120 k. Och då måntliga beloppet är densamma borde man ju amortera mer än 66 kr om kapitalskulden är på 30 k lägre.

Så Otroligt förvirrad just nu...

Dock är även procenten på 27.11 % och tyvärr inte 11

Jaha ja jävlar i min låda, 27.11! Läste helt fel. Ja, det blir inte många kronor i amortering. Då stämmer inte mina siffror alls.

Hur mycket har du i lån totalt? Inkomst? Underskott? Kreditupplysningar?

Du ska pumpa in så mycket pengar det bara går i det lånet. Det är en no-brainer (under förutsättning att du har kassaflödet för att fortsätta med samma månadsinbetalning). Med nuvarande upplägg skulle du betalt över 500k i räntor när lånet väl är avbetalt om 15 år. Om du minskar skulden med 30k men fortsätter med samma betalplan kommer det bara ta 6 år med en total räntekostnad på runt 135k. Minskar du inte skulden är du en drömkund.

Visst, du säger att du ska lösa lånet om ett år, men det är fortfarande enkla pengar. På ett år kommer du ha betalt 45k i räntor på nuvarande lån. Om du minskar lånet med 30k nu kommer ränteandelen inbetalt under 1 år ha sjunkit till 34k.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp