Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Extra amorteringar VS månadskostnad

Jag har en fundering då det gäller amortering på annuitetslån. Hos Remember minskar aldrig månadskostnaden vid extra amorteringar, det ange de själva på sin sida. Däremot minskar så klart antalet månader/år som jag betalar lånet. Extra amorteringar hos Nordax minskar däremot det månadsbelopp jag ska betala, om det är mer än 3 månadsbelopp jag trycker in. Så är det hos de andra långivarna jag har också, tror jag. Vad är det som gör att det skiljer sig åt? Det här har jag inte tänkt på tidigare, men jag har ju lite strutsmentalitet kanske. Finns det fler blancolån som har samma upplägg som Remember? Någon som vet?

Om månadsbeloppet inte ändras, så betyder det ju att en större andel av din månadsbetalning går att betala av på skulden istället.
Själv har jag ett 15-års lån på remember och det är ju annuitet så nu ligger jag och betalar 95% av månadsbeloppet i ren ränta, tänkte försöka stoppa in lite extra där för att få bättre utväxling på inbetalningarna framöver.

Jag betalade in extra på mitt Nordaxlån då jag har högsta räntan där, jag vill verkligen minska en del av den ränta jag förväntas betala till dem. Vet inte om jag ska fortsätta minska skulden hos Nordax eller gå all in hos Remember, jag vill få ned min månadskostnad men samtidigt minska skuldbördan. Utarbetad i huvudet just nu så jag tänker nog lite trögt. Tack för svar! Har planer på att trycka in så mycket som det bara går på mina lån detta år. Alla övertidstimmar och varje krona jag kan avvara ska gå till detta!

Verkar vara väldigt konstigt?

Jag har amorterat extra varje månad på alla lån som jag har haft. Skulden har alltid dragits av exakt som de beloppet jag har satt in. Dessutom har räntan minskats vid månadsfakturan pga extrabetalningen.

Detta bör du kolla upp?

Skulden minskar även hos Remember vid extra amortering, men de väljer att inte sänka månadsbeloppet du ska betala. Istället kommer lånet att bli färdigbetalt snabbare.
Hos Nordax minskar också skulden vid extra inbetalning så klart, men där minskas också det belopp du ska betala varje månad. Detta kan ju vara "same, same but different", men då jag själv, just nu, behöver prioritera lägre månadskostnad så trycker jag in det jag kan på Nordax och låter Remember vara. Har förvisso enorm ränteskillnad på de två lånen också.

santander minskade skulden exakt med samma summa som man betalade in. Räntan sänktes samt månadsbeloppet.

Jag hade inte gillat systemet som Remember kör i alla fall

Håller med dig Pala87! Tänker att det är bra att informationen delas här för det är nog inte alla som känner till det. Det är vanligast att Blancogivarna gör som Nordax och Santander.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp