- Meddelanden
- 3 777
- Mottagna reaktioner
- 2 688
- Poäng
- 1 737
Beslut fattas i riksdagen, regeringen har ansvar för att genomföra besluten.Kommer träda i kraft förutsatt att beslut fattas i regering och riksdag antar jag

Beslut fattas i riksdagen, regeringen har ansvar för att genomföra besluten.Kommer träda i kraft förutsatt att beslut fattas i regering och riksdag antar jag

Om det inte bara är i förordnar det ska ändras, det gör ju regeringen själv.Beslut fattas i riksdagen, regeringen har ansvar för att genomföra besluten.
![]()
Bra och viktig utredning!
Men varför inte fortsätta i den tråd som redan finns om detta?
Vet du om beslut har fattats eller när det ska fattas? Flera av ändringarna från utredningen är väll planerad att träda i kraft 2025-01-01, inklusive nationellt skuldregisterKommer träda i kraft förutsatt att beslut fattas i regering och riksdag antar jag
Att man inte ska kunna "snygga till sitt UC" för att kunna överskuldsätta sig.Vad vill man uppnå med nationella register av skuldsatta personer, det låter sjukt haha. Hur mkt skulder har staten?
Blir nog en lättnad för skatteverket om räntor för blancolån försvinner också, slipper dom sitta och ändra på folks taxeringar fram och tillbaka för att dom ska ha bäst möjlig ucAtt man inte ska kunna "snygga till sitt UC" för att kunna överskuldsätta sig.
Inte mycket nytt. Bör komma mer information gällande detta från riksdagen och regeringen kommande månader tänker jag. Kanske i samband med att man presenterar om det är klart att ränteavdraget från 2025-01-01 halveras och tas bort från 2026-01-01 i åtgärder för att motverka överskuldsättning.Inget beslut än vad jag vet ialla fall. Här är den senaste Interpellationen av skuldregister som besvarats.
Interpellation 2023/24:53 av Angelica Lundberg
![]()
Skuldregister (Interpellation 2023/24:53 av Angelica Lundberg (SD))
www.riksdagen.se
Omfattande artikel i ämnet uppdaterad i mars 2024.
![]()
Nationellt skuldregister bör införas för att få ner överskuldsättningen - Konsumentguiden.se
Nationellt skuldregister bör införas för att få ner överskuldsättningen - Ett nationellt skuldregister kan ge bättre skydd för konsumenter.www.konsumentguiden.se