Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ett steg mot ett skuldregister - Nytt förslag

Nja. Kristdemokraterna har gjort detta till en utav sina kärnfrågor, dom har dessutom socialministern Erik Slottner som högst ansvarig för dessa frågor. Man kan läsa mer om det här.

"Vi vill därför möjliggöra för fler att beviljas skuldsanering. Skuldsaneringslagens krav på kvalificerad insolvens behöver bli mindre strikt. Det behöver också införas ett negativt skälighetsrekvisit i skuldsaneringslagen, vilket skulle bli en villkorslättnad för den skuldsatte som ansöker om skuldsanering."

Jag känner flertalet (lokala förvisso) Kristdemokratiska politiker och dom vill gå väldigt långt i att fler ska beviljas skuldsanering, på tal om det jag skrev i inlägg 31 och som både bekräftas utav länken på Kristdemokraternas hemsida och utav utredningen.

Det är inte hållbart ekonomiskt för en stat att ha 250.000 personer fast i skulder hela livet ut. Det innebär att man konsumerar mindre och att staten går miste om åtskildiga miljarder i momsintäkter.
Men nu hänvisar du 'bara' till skuldsanering inte till FI utredningen för att motverka riskfylld kreditgivning och överskuldsättning varav ETT skuldregister är en del av. Denna utredningen initierades av förra regeringen i november 2021 met ett slutdatum 3e maj 2023. Sedan tillkom ett direktiv för överskuldsättning i år och en förlänging av redovisningsdatum till juni 2023.

Men nu hänvisar du 'bara' till skuldsanering inte till FI utredningen för att motverka riskfylld kreditgivning och överskuldsättning varav ETT skuldregister är en del av. Denna utredningen initierades av förra regeringen i november 2021 met ett slutdatum 3e maj 2023. Sedan tillkom ett direktiv för överskuldsättning i år och en förlänging av redovisningsdatum till juni 2023.
Snygg timing noterar att länken är från 4 juli 2022 och inte 4 juli 2023.

Tror de nya reglerna om räntetak + uppläggningsavgifter kommer sänka smsa låna gänget.. vilket är välkommet.

Tror de nya reglerna om räntetak + uppläggningsavgifter kommer sänka smsa låna gänget.. vilket är välkommet.
Det missade jag med. Snygg timing.
En att vända på skäligheten kan ge lite andra konsekvenser än det kd vill men det får framtiden utvisa.

Ja snabblåneaktörerna gör inte så mycket om dom försvinner. Vissa här kommer förstås tycka det är dåligt när det finns färre knepiga lån att ta.

Bara om "uppläggningsavgifter" och "aviseringsavgifter" etc också regleras i lag. Jag kan tänka mig att SMS-lånebolagen har referensränta + räntetak, och sen kreativa avgifter i samband med varje faktura som gör att den effektiva räntan fortfarande kan nå så svindlande höjder som 160%.

Bara om "uppläggningsavgifter" och "aviseringsavgifter" etc också regleras i lag. Jag kan tänka mig att SMS-lånebolagen har referensränta + räntetak, och sen kreativa avgifter i samband med varje faktura som gör att den effektiva räntan fortfarande kan nå så svindlande höjder som 160%.
Fast det avhandlas väl här?

Punkt 11.6.5

"Förslag: Ett utvidgat kostnadstak ska införas i konsumentkreditlagen. Det ska inte längre gälla enbart högkostnadskrediter utan omfatta alla krediter med undantag för bostadskrediter, kontokrediter och kreditköp till låga belopp. Kostnadstaket ska benämnas ett absolut kostnadstak."

Fast det avhandlas väl här?

Punkt 11.6.5

"Förslag: Ett utvidgat kostnadstak ska införas i konsumentkreditlagen. Det ska inte längre gälla enbart högkostnadskrediter utan omfatta alla krediter med undantag för bostadskrediter, kontokrediter och kreditköp till låga belopp. Kostnadstaket ska benämnas ett absolut kostnadstak."

Ja, kostnadstaket är en bra begränsning. Finns även skrivningar om max 1 % på uppläggningsavgifter, frågan är vad som kommer ingå i ett sånt begrepp?

Bilagor

• IMG_6027.jpeg
    IMG_6027.jpeg
    389.6 KB · Visningar: 76

Vad är din poäng? Kristdemokraterna gjorde detta till en av sina valfrågor och valet ägde rum 2022 - ALLA (!) deras områden du tittar på till vänster står "uppdaterat 4 juli 2022" alltså politiken dom går till val på?

Vad är din poäng? Kristdemokraterna gjorde detta till en av sina valfrågor och valet ägde rum 2022 - ALLA (!) deras områden du tittar på till vänster står "uppdaterat 4 juli 2022" alltså politiken dom går till val på?
min poäng var att det var timing att det skrivs om denna just nu och det är samma dag fast för ett år sedan den publicerades..

Jaha?

Lasseman skrev ett inlägg där han mycket riktigt påpekar

"Noterade att utredningen tillsattes av förra regeringen, då är det inte lika mycket automatik i att vad som en utredning landat i blir verklighet som om det vore den nuvarande regeringen som hade dragit igång det hela."

Mitt svar på detta är att dessa frågor som rör skuldsanering, motverka riskfylld kreditgivning och överskuldsättning är något som delas utav många partier i riksdagen. Precis som t.e.x. hårdare straff gör eller obefintlig migration. Således var min enda poäng med länken ifrån KD att man knappast kommer ta och kasta utredningen i soptunnan bara för att dina favoriter i gamla skadliga regeringen tillsatte utredningen.

min poäng var att det var timing att det skrivs om denna just nu och det är samma dag fast för ett år sedan den publicerades..

Alltså alla 90 punkter i deras valmanifest står samma datum som uppdaterad nämligen 4 juni 2022 eftersom att det var del utav deras valmanifest....

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp