Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ett beviljat lån utbetalas inte

Jag gjorde en ansökan på nätet, tror det var med bankid och ett beslut skulle skickas hem till mig. Fick sedan hem papper där det i papperen stod "Ditt lån är beviljat".

Tydligen var det förenat med att jag skulle returnera ett underskrivet papper med autogiro-godkännande och låneuppgifter.

Det stod inget om en tidsgräns - så denna okända gräns missade jag förstås.

Nu anser de att jag ska söka om lånet vilket jag inte vill göra. Mitt lån är beviljat.
Har jag rätt i min uppfattning? De anser att jag inte kan ställa krav då lånet inte är utbetalt.
Det känns konstigt - att bevilja ett lån måste ju ändå vara ett åtagande de ger som man bara inte tar tillbaka utan att kunna hänvisa till avtalsvillkor?

Det handlar inte om månader, jag fick hem deras papper för lite mindre än en månad sen.

Jag gjorde en ansökan på nätet, tror det var med bankid och ett beslut skulle skickas hem till mig. Fick sedan hem papper där det i papperen stod "Ditt lån är beviljat".

Tydligen var det förenat med att jag skulle returnera ett underskrivet papper med autogiro-godkännande och låneuppgifter.

Det stod inget om en tidsgräns - så denna okända gräns missade jag förstås.

Nu anser de att jag ska söka om lånet vilket jag inte vill göra. Mitt lån är beviljat.
Har jag rätt i min uppfattning? De anser att jag inte kan ställa krav då lånet inte är utbetalt.
Det känns konstigt - att bevilja ett lån måste ju ändå vara ett åtagande de ger som man bara inte tar tillbaka utan att kunna hänvisa till avtalsvillkor?

Det handlar inte om månader, jag fick hem deras papper för lite mindre än en månad sen.
Det låter lite märkligt. Ett.låneerbjudande brukar vara giltigt i 30 dagar. Vad handlar det om för bank?

14 dagar brukar lånelöftet gälla. Verkar ju inte vara så akut om man väntar nästan en månad på att returnera papprena. Är väl bara å göra ny ansökan, blir ju beviljad åtminstone.

1. Det var inget låneföfte, låneerbjudande, preliminärt beviljat lån, utan rakt av - "Din låneansökan har beviljats"

Det var "akut" till detta månadsskifte, det är denna månad vi ska flytta så vi gjorde ansökan i god tid för att kunna justera våra planer vid behov.
De flesta vi kikade på har ju att man får pengarna in på kontot direkt, inte att man ska skriva på papper överhuvudtaget.
Så det är ju inte direkt så konstigt att vi inte hade uppfattningen att vi skulle göra något mer när det så tydligt står att lånet är beviljat....

Lånet var beviljat, att en autogiroanmälan inte skickades in direkt såg jag inte som så avgörande. Min tolkning när jag läste brevet första gången var att det var en autogiroanmälan, inte att lånet inte var slutfört eller behövde mer, eller att det skulle kunna makuleras.

Ny ansökan beviljas, kanske, kanske inte... ny kreditupplysning. Dessutom menar de nu att jag ska vänta en månad med att söka. Ett till villkor de har hittat på..? :eek:

Lånelöfte är beviljat lån, men även det kan man ju avbryta själv i processen. Fick själv efter beviljat lån(höjning) härom dagen ett telefonsamtal från Ikano där dom undrade lite allmänt om jag förstått allt i ansökningsprocessen och att skuldebrev var på väg med post. Dom påminde då även om att jag har 14 dagar på mig att returnera skuldebrevet. Har för mig Swedbank hade 14 dagar oxå i vintras då dom tog över mitt bolån.

"De flesta" seriösa tar några dagar upp till en vecka på sig + papper och snigelpost när det gäller "större lån". Fattas det papper el underskrifter så dröjer det givetvis längre då dom ber en skicka det oxå som tex autogiromedgivande, kopia på lönespec. m.m.

Står säkert i villkoren hur länge lånelöftet är giltigt, och villkoren har du ju kryssat för att du läst.

Oki
14 dagar brukar lånelöftet gälla. Verkar ju inte vara så akut om man väntar nästan en månad på att returnera papprena. Är väl bara å göra ny ansökan, blir ju beviljad åtminstone.
Ok, då ser det nog lite olika ut beroende på vad det är för bank. Bank norwegian är jag säker på att det stod att det är 30 dagar hos. Så det skiljer nog som sagt.

Jo det varierar nog mellan 14 dagar å 6 mån

Du säger inget om vilket bolag du ansökte hos, så ingen her kan ge ett säkert svar på vad som er "rätt".

Dina val er dock enkla.
  1. Stå på vad du tycker er rätt. Du kan kämpa och ta det så långt du vill, men vill inte ha några pengar från dom innan dom närmste månaderna.
  2. Ansök på nytt hos samma bolag, och skicka tillbaka papperna i tid.
  3. Ansök hos ett annat bolag som erbdjuder direktutbetalning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp