Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ersättning för läkemedelsskada och SS?

God eftermiddag!

Jag har i dagarna anmält en läkemedelsskada som jag råkat ut för. Utan att gå in på detaljer så har jag efter behandling mot övervikt en bestående skada i vänster öga som medför livslång behandling med injektioner. Utan dessa sprutor kommer jag förlora synen.

OM jag får ersättning för runt 10% invaliditet och "up front" för högkostnadsskydd under de resterande åren i mitt liv - kommer den ersättningen tillfalla mina borgenärer? Det kan röra sig om belopp över 100.000kr. En snabb sökning på google och diskussion med chatGPT säger att jag får behålla dessa pengar då det är just en ersättning, men jag blir ändå osäker.

Är det en skada efter Ozempic? Läste om det på Expressen så sent som igår.

God eftermiddag!

Jag har i dagarna anmält en läkemedelsskada som jag råkat ut för. Utan att gå in på detaljer så har jag efter behandling mot övervikt en bestående skada i vänster öga som medför livslång behandling med injektioner. Utan dessa sprutor kommer jag förlora synen.

OM jag får ersättning för runt 10% invaliditet och "up front" för högkostnadsskydd under de resterande åren i mitt liv - kommer den ersättningen tillfalla mina borgenärer? Det kan röra sig om belopp över 100.000kr. En snabb sökning på google och diskussion med chatGPT säger att jag får behålla dessa pengar då det är just en ersättning, men jag blir ändå osäker.
Beklagar skadan!

Du får behålla invaliditetsersättningen så länge dessa inte sammanblandas med dina övriga pengar. Öppna därför ett separat konto för just den ersättningen. Dessa pengar kan inte utmätas under en period av 2 år. Men är skadan livslång och du behöver dessa pengar för din försörjning gäller skyddet mot utmätning ända tills döden.

Så har jag förstått det. Men du gör nog bäst i att fråga någon som arbetar med dessa frågor för att vara på den säkra sidan.

Beklagar skadan!

Du får behålla invaliditetsersättningen så länge dessa inte sammanblandas med dina övriga pengar. Öppna därför ett separat konto för just den ersättningen. Dessa pengar kan inte utmätas under en period av 2 år. Men är skadan livslång och du behöver dessa pengar för din försörjning gäller skyddet mot utmätning ända tills döden.

Så har jag förstått det. Men du gör nog bäst i att fråga någon som arbetar med dessa frågor för att vara på den säkra sidan.
Min sanering är över om 18 månader, så då bör det inte spela någon roll. Pengarna är endast baserade på invaliditet, inte inkomstbortfall.

Men jag ringer till fogden och frågar imorgon.

Har du någon länk?

Bara för det hittar jag inte den specifika haha, men har varit ganska många snarlika i ämnet hos Expressen bland annat, det är dessutom som så att flertalet personer nu har börjat få skadestånd eller vad det heter utav läkemedelsverket.

Har läst på en del om det då jag själv tagit Ozempic (bytt till Mounjaro).

Bara i Sverige finns det ett tiotal fall (omskrivna) andelen som fått skadestånd är dock (hittills) ett handfull. Men sen är ju marknaden inte i närheten utav vad den är i USA så man ska nog vara försiktig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp