Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Erfarenheter av Lendo - Riktiga omdömen från låntagare

Vilket betyg skulle du ge Lendo (5 bäst)

• 5

Röster: 7 25.9%
  • 4

Röster: 11 40.7%
  • 3

Röster: 4 14.8%
  • 2

Röster: 4 14.8%
  • 1

Röster: 1 3.7%

• Totalt antal röstare
    27
Men när jag använde Lendo nyss gjorde bankerna omfrågningar på Lendos kreditupplysning innan jag ansökt något lån, och dessa omfrågningar gjorde att mitt kreditbetyg blev sämre. Dvs, i mitt fall (vet inte om det blev fel), spelade det ingen roll att Lendo bara gör en förfrågan.

Va? Vad använde du Lendo till om det inte var en låneansökan?

Va? Vad använde du Lendo till om det inte var en låneansökan?
Förlåt om jag var otydlig, det är lite svårt att förklara eftersom jag inte hittar någon info om att detta hänt någon annan.

Jag använde Lendo till låneansökan, fick väldigt varierande svar från bankerna. Sen såg jag i brevet från UC att bankerna gjort "omfrågningar" (vet inte rätt ord, men Lendo kallar det så tror jag) av kreditupplysningen och för varje omfrågning/bank höjdes min riskprognos. Så det spelade alltså ingen roll att Lendo själva bara frågar en gång och det kanske bara syns som en (1) fråga senare. Eftersom procenten ändå höjdes under en och samma upplysning.

Med "innan jag ansökt något lån" menar jag att detta skedde automatiskt direkt. Tyvärr hann jag välja ett lån innan jag upptäckte det märkliga med ökande riskprognos, men vet inte om jag hade kunnat göra något ändå. Det är därför jag undrar om detta händer alla eller om det blev fel. Typ: hur mycket ska jag gräma mig.

Du har nog fått bara en full förfrågan. Sedan underättas man också om alla som kikat på upplysningen som lendo tagit

Du har nog fått bara en full förfrågan. Sedan underättas man också om alla som kikat på upplysningen som lendo tagit
Vilket leder till att riskprognosen ökar för varje bank som kikar? Och räntan som erbjuds är sämre hos de banker som fått högre riskprognos i svaret?

Vilket leder till att riskprognosen ökar för varje bank som kikar? Och räntan som erbjuds är sämre hos de banker som fått högre riskprognos i svaret?

Nej, bankerna ser bara lendoförfrågan

Nej, bankerna ser bara lendoförfrågan
Tack för hjälpen.

Så när det först står i kreditupplysningen:
Här finner du den information som Lendo AB/Compricer AB har bett att få om dig.
KREDITOMDÖME
Riskprognos 0,4%

och sen i samma förfrågan för varje bank typ fast med olika procent:

Här finner du den information som Marginalen Bank Bankaktiebol har bett att få om dig.
KREDITOMDÖME

Riskprognos 6,98%

... så är det i sin ordning och bankerna bryr sig bara om siffran som Lendo fått först?

Men när jag använde Lendo nyss gjorde bankerna omfrågningar på Lendos kreditupplysning innan jag ansökt något lån, och dessa omfrågningar gjorde att mitt kreditbetyg blev sämre. Dvs, i mitt fall (vet inte om det blev fel), spelade det ingen roll att Lendo bara gör en förfrågan.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. När du gör en ansökan via Lendo så är det bara en UC som registreras eftersom bankerna tar en kopia av av Lendos förfrågan. Om du menar att det i dokumenten du fick från UC står olika riskprognoser för varje bank så är det helt enkelt för att de gör olika bedömningar. Du säger att du precis använt Lendo och samtidigt att du inte sökt något lån så jag hänger inte med. Hur som helst så är det bara en UC som görs och den försämrar inte ditt betyg mer än om du vänder dig till en bank direkt - båda alternativen innebär en UC.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. När du gör en ansökan via Lendo så är det bara en UC som registreras eftersom bankerna tar en kopia av av Lendos förfrågan. Om du menar att det i dokumenten du fick från UC står olika riskprognoser för varje bank så är det helt enkelt för att de gör olika bedömningar. Du säger att du precis använt Lendo och samtidigt att du inte sökt något lån så jag hänger inte med. Hur som helst så är det bara en UC som görs och den försämrar inte ditt betyg mer än om du vänder dig till en bank direkt - båda alternativen innebär en UC.
Jag vet inte om du blandar ihop mig med användaren Serial, men vad jag vet har jag inte skrivit att jag inte sökt något lån.

Men tack, då vet jag att riskprognosen handlar om bankernas olika bedömningar. Inte så lätt att fatta hur den siffran tas fram och varför den var olika för alla banker.

Jag vet inte om du blandar ihop mig med användaren Serial, men vad jag vet har jag inte skrivit att jag inte sökt något lån.

Men tack, då vet jag att riskprognosen handlar om bankernas olika bedömningar. Inte så lätt att fatta hur den siffran tas fram och varför den var olika för alla banker.

Nej, du skrev "Men när jag använde Lendo nyss gjorde bankerna omfrågningar på Lendos kreditupplysning innan jag ansökt något lån"

När du lägger in en ansökan hos Lendo innebär det att du gör en låneansökan.

Nej, du skrev "Men när jag använde Lendo nyss gjorde bankerna omfrågningar på Lendos kreditupplysning innan jag ansökt något lån"

När du lägger in en ansökan hos Lendo innebär det att du gör en låneansökan.
Jag förstår. Förklarade hur jag menade i en tidigare post, när någon annan undrade samma sak.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp