Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Erfarenhet av att jämka åt ”andra” hållet?

Jo men som jag skrev så vill jag inte höfta lite från månad till månad utan ha ett beslut på det. Jag skattar redan extra men det är för att jag själv har bett om det.
Är det möjligt att få beslutet från SKV istället efter uträkning?
Beroende på hur mycket du tjänar så är det ju inte jätte avancerat att räkna ut hur mycket extra skatt dina extra jobb ska betala in. Kommer du över gränsen för statlig skatt? Då ber du dina extra jobb betala 50% i skatt istället för enligt tabellen. Tjänar du inte över gränsen för statlig inkomstskatt så ber du dem betala 30-35% istället.

Beroende på hur mycket du tjänar så är det ju inte jätte avancerat att räkna ut hur mycket extra skatt dina extra jobb ska betala in. Kommer du över gränsen för statlig skatt? Då ber du dina extra jobb betala 50% i skatt istället för enligt tabellen. Tjänar du inte över gränsen för statlig inkomstskatt så ber du dem betala 30-35% istället.
På endast mitt ordinarie jobb - inget statligt.
Mina extrajobb gör att jag totalt betalar rätt mycket statligt men inte rakt av 50% på allt extrajobb jag gör.

På endast mitt ordinarie jobb - inget statligt.
Mina extrajobb gör att jag totalt betalar rätt mycket statligt men inte rakt av 50% på allt extrajobb jag gör.
Statlig skatt betalar du på allt som överstiger 625800:- per år och det är 20%.
Då blir din totala skatt närmare 50% därefter.
Som tur är har taket för statlig skatt höjts lite för 2025.
Enklast är att hålla koll på brytpunkten (625800) och höja din skatt när du kommer dit.

Enklast är att hålla koll på brytpunkten (625800) och höja din skatt när du kommer dit.
Rättelse. Det är 643100 då du har grundavdrag om du är under 66.

Jag är mycket väl medveten om det. Jag är också väl medveten om hur jag ska skatta med inbetalningar för att hamna rätt men jag vill ha det per automatik.
Att vänta tills jag når brytpunkten är inte aktuellt för då får jag ju många månader i slutet av året som jag ska skatta 50% på alla inkomster.
säg att jag tjänar 625.800 i augusti, då ska jag skatta 50% på september-dec lönen. Inte hållbart!
Jag vill jämnka så det blir jämt fördelat och fick svaret i tråden att det går att göra så det ska jag :)

Jag är mycket väl medveten om det. Jag är också väl medveten om hur jag ska skatta med inbetalningar för att hamna rätt men jag vill ha det per automatik.
Att vänta tills jag når brytpunkten är inte aktuellt för då får jag ju många månader i slutet av året som jag ska skatta 50% på alla inkomster.
säg att jag tjänar 625.800 i augusti, då ska jag skatta 50% på september-dec lönen. Inte hållbart!
Jag vill jämnka så det blir jämt fördelat och fick svaret i tråden att det går att göra så det ska jag :)
Men om du vet vad din inkomst kommer bli totalt, så kan du ju börja skatta 50% på din sidoinkomst redan nu. Så blir det rätt i slutändan.

Men om du vet vad din inkomst kommer bli totalt, så kan du ju börja skatta 50% på din sidoinkomst redan nu. Så blir det rätt i slutändan.
Tyvärr är det inte så enkelt. Vissa månader tjänar jag mer och vissa mindre från mina sidojobb men jag vet ungefär totalen per år. Att dra rakt av 50% på alla sidojobb skulle inte bli rätt annars har du helt rätt i att det är enklast.
Exempelvis fördelning per år:
550.000 ordinarie jobb
150.000 Sidojobb (oregelbundet under året)
72.000 sidojobb (oregelbundet under året)
20.000 försäkringskassan (regelbundet)

jag vill ha en jämn fördelning av skatten. Inte 50% av den ena men inte den andra.
jag har fått svaret att det går att jämka och det räcker för svar till mig.

Tyvärr är det inte så enkelt. Vissa månader tjänar jag mer och vissa mindre från mina sidojobb men jag vet ungefär totalen per år. Att dra rakt av 50% på alla sidojobb skulle inte bli rätt annars har du helt rätt i att det är enklast.
Exempelvis fördelning per år:
550.000 ordinarie jobb
150.000 Sidojobb (oregelbundet under året)
72.000 sidojobb (oregelbundet under året)
20.000 försäkringskassan (regelbundet)

jag vill ha en jämn fördelning av skatten. Inte 50% av den ena men inte den andra.
jag har fått svaret att det går att jämka och det räcker för svar till mig.
Fast där har du ju alla siffror du behöver.

Räkna ut hur mycket skatt du ska betala under året baserat på dina inkomster, ta bort det som kommer dras från din ordinarie lön och dela upp det som återstår på dina sidojobb och be sedan dina sidojobb dra den summan.

Fast där har du ju alla siffror du behöver.

Räkna ut hur mycket skatt du ska betala under året baserat på dina inkomster, ta bort det som kommer dras från din ordinarie lön och dela upp det som återstår på dina sidojobb och be sedan dina sidojobb dra den summan.
Haha ja men detta var ju bara ett exempel. Jag är som sagt var inte intresserad av att räkna ut vad jag ska skatta av vilken arbetsgivare. Jag vill att Skatteverket räknar ut vad jag ska skatta generellt för att det ska bli rätt i slutändan.
siffrorna är ju bara påhittade för att visa hur det skulle kunna se ut.
Det här leder ingenstans då det inte är ditt svar jag söker och svaret har jag fått tidigare i tråden. :)
Nu släpper jag den! Tack för alla svar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp