Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Erbjuda ackord - Ej utmätningsbar!

Hej!
Jag har de senaste dagarna hjälpt en nära vän med att reda ut sin ekonomi.
Han har gett mig full insyn och jag har nu sammanställt allt i Excel. Det är mycket värre än vad jag någonsin kunnat ana!

Min vän har ca 240'000(!)! i krediter och smslån som är på väg till inkasso och kfm.
+ blancolån 200'000 och CSN lån 250'000:-.

Ingen utav skulderna har ännu hamnat hos kfm.

Han är ändå inte utmätningsbar, dvs, äger inget av värde och jobbar endast 45% ( inkomst= 8000:-/månad). Jag vet även att han jobbar en del svart, (ca 10'000:).

Nu till mina frågor.

Är det lönt att inom det närmsta året försöka erbjuda ackord på smslånen?
Jag tänker mig då att man erbjuder kapitalskulden med avskriven dröjsmålsränta.

Borde det inte vara lättare att få igenom ackord när man inte är utmätningsbar?
Jag tänker mig att om man svälter ut inkassobolagen tillräckligt så kanske de mjuknar.

Vad hade ni gjort?

Innan fogden har konstaterat att det inte finns något att hämta så är det nog svårt att få till en sådan uppgörelse.
Men prova, finns inget att förlora. Kan man visa att det inte finns något att hämta idag och inte är troligt att det kommer att finnas något att hämta de närmaste åren så kanske de går med på det.
Det är ju absolut värt ett försök, det kostar ju bara lite tid.

Innan fogden har konstaterat att det inte finns något att hämta så är det nog svårt att få till en sådan uppgörelse.
Men prova, finns inget att förlora. Kan man visa att det inte finns något att hämta idag och inte är troligt att det kommer att finnas något att hämta de närmaste åren så kanske de går med på det.
Det är ju absolut värt ett försök, det kostar ju bara lite tid.

Hmm.. kanske inte borde ha så bråttom då.. kanske bättre att avvakta tills det mesta har varit o vänt hos kfm.

Jag kommer absolut göra allt för att hjälpa min vän, vi sitter ändå i samma sketna båt :)

Föresten.. Är det smart att köra med öppna kort gentemot inkasso(?). Skulle ju kunna bifoga ett dokument som visar alla skulder.. känns som att det borde vara till vår fördel?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp