Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Enskild firma till Aktiebolag

Om man har enskild firma där man har en del skulder till nåt/några bolag och riskerar inkasso eller kronofogden.
Skulderna är kopplat till min enskilda firma (alltså även mig som privat då eftersom det är en enskild firma) och om jag gör om enskilda firman till AB, slipper jag ansvaret personligen då för skulderna så att det läggs mot aktiebolaget istället?
Har googlat men inte hittat nåt bra och tydligt om det.

Om man har enskild firma där man har en del skulder till nåt/några bolag och riskerar inkasso eller kronofogden.
Skulderna är kopplat till min enskilda firma (alltså även mig som privat då eftersom det är en enskild firma) och om jag gör om enskilda firman till AB, slipper jag ansvaret personligen då för skulderna så att det läggs mot aktiebolaget istället?
Har googlat men inte hittat nåt bra och tydligt om det.
Nej.

Har läst på den länken innan, men ser inte nåt svar på det på den sidan.

Ja men ingenstans står det ju om det jag frågade? :)

Ja men ingenstans står det ju om det jag frågade? :)
Jodå, om du läser noga, i AB kommer du att ha en skuld till bolaget som är personlig och den kommer att räknas som ett förbjudet lån, om AB går i konkurs så kommer konkursförvaltaren att driva in dessa pengar från dig personligen och du blir även skyldig skatt för lånet. Bara för att man har ett AB så går man inte skuldfri från allt, exempel är skatteskulder, arbetsgivaravgifter, moms och dylikt, som uppstår när betaldatum är passerat och man inte satt bolaget i konkurs.

Det är ingen skatteskuld eller så.
Har skuld till en bank på typ 500.000 på inkasso. Tänkte om man gör om EF till AB så kanske man slipper hela det personliga ansvaret i alla fall?

Nej, det är ett förbjudet lån. VD, Styrelse, etc kan inte låna pengar av sitt eget bolag. Och det är vad det handlar om, i stort, här. Du vill flytta en skuld från kolumn A hos dig till kolumn A hos ett AB. Vilket i praktiken är ett lån. Vilket är förbjudet.

Här kommer ett korrekt svar vill jag påstå:

Det går ej att omvandla en enskild firma till ett Aktiebolag. Utan då startar man ett AB som kan köpa upp inventarierna med mera som enskilda firman äger. Och då blir det en intäkt i enskilda firman som skall tas upp i bokföringen. Ett lån som enskilda firman äger kan inte hur som helst överlåtas till aktiebolaget, då måste ju banken som äger fordran gå med på det naturligtvis, och då genom att ABt löser skulden med antligen egn pengar eller ett nytt lån.

så mitt råd är att sluta fantisera om olika sätt på att slippa dina skulder. Lägg ner energin på att räkna ut sätt att betala. Om du inte betalar så kan det som mest leda till personlig konkurs. Och om det dessutom uppdagats att du har en felaktig bokföring så eventuellt även så kan du dömas för bokföringsbrott.

Nej, du har inte hittat ett lifehack :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp