- Meddelanden
- 113
- Mottagna reaktioner
- 61
- Poäng
- 197
Om du skulle råka överskrida fribeloppet, skulle du få återkravet två år senare när CSN gör inkomstkontrollen eller skulle du få återkravet när din betalplan på din skuldsanering är slut?Det var min strategi från början… sökte skuldsanering som arbetslös innan jag började plugga (tror man inte beviljas sanering med påbörjade studier), maxade a-kassans dagar med inkomstförsäkring under tiden jag väntade på beslut och lite till. Skaffade en bil för 35 000:- där jag betalade 20 000:- kontant som jag tog ut från ett kreditkort och resten på avbetalning så att den inte skulle registreras som ett kreditköp. Sedan lät jag allt falla, ju mer desto bättre kände jag då. Det landade på drygt 800k-1mkr.
Blev beviljad med nollplan med akassa/arbetslös, skaffade därefter ett deltidsjobb och började plugga med fullt CSN. Meddelade förändringarna mest för att vara säker, fick avslag såklart.
Ser noga till att jag inte överstiger fribeloppet och har möjlighet att plocka ut annat på jobbet om lönen skulle öka, eller jobbar mindre en annan månad bara.
Sparar undan ca 8000:-/mån (ca min lön) till en kontantinsats när jag är klar med saneringen, men skulle vilja få det till 10 000:-, därav tråden.
Känner mig arrogant som helt glömmer bort att jag ens har sanering medan jag vet hur många kämpar, samtidigt som jag inte skäms, min skuldsättning uppstod av ett AB som Corona-kursade med personligt borgensåtagande och jag har tidigare aldrig någonsin misskött en enda kredit, började jobba som ung tonåring och har betalat ansenliga summor skatt både som arbetsgivare och löntagare - även om jag vet att det inte är skattemedel som avskrivs.
Känner ingenting för de jag var skyldig pengar heller, jag litar på att de kalkylerat för den här typen av förluster, risker och avkastning, låneinstitut som de ju är.
Man får göra det bästa av det man har är mitt motto.