Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ensam med barn/obetald hyra. Väntan på a kassa

Prio 1. Alltid i alla lägen tak över huvudet!

Även om pengarna inte riktigt räkte till hela hyran, hade halva hyran visat på en vilja iallafall.

Soc ser troligen väldigt allvarligt på att man väljer sms lån framför tak över huvudet.
Att vara skuldsatt är inget man ses ner på av soc, men att inte ha tak över huvudet till sitt barn visar att man inte sätter barnets välmående först.

Hellre leva på existens minimum med tak o mat.

Om hyran inte betalas i tid Om hyresgästen är över en vecka sen med hyran är hyresrätten förverkad. Det betyder att hyresgästen förlorar sin rätt att hyra hyreslägenheten. Hyresvärden får då säga upp hyresavtalet omedelbart och hyresavtalet upphör då att gälla direkt.

Detta visste jag faktiskt inte, sjukt att det räcker men en enda vecka för att bli vräkt.

Om hyran inte betalas i tid Om hyresgästen är över en vecka sen med hyran är hyresrätten förverkad. Det betyder att hyresgästen förlorar sin rätt att hyra hyreslägenheten. Hyresvärden får då säga upp hyresavtalet omedelbart och hyresavtalet upphör då att gälla direkt.

Detta visste jag faktiskt inte, sjukt att det räcker men en enda vecka för att bli vräkt.
"får" det ska ju fortfarande gå genom KFM osv.

Är väl därför bostadsbolag är så otroligt snabba på inkasso

Är det första gången man är sen tror jag att nedanstående gäller:

"Hyresvärden måste meddela om återvinning innan uppsägningen
Om värden säger upp ditt hyresavtal ska du först få ett meddelande där det står att du kan få tillbaka hyresrätten om du betalar hyran inom tre veckor från den dag du fick meddelandet."

"Om du inte betalar hyran inom de tre veckorna är det stor risk att du förlorar rätten att bo kvar. Dessa fall bedömer tingsrätten mycket strängt. De tre veckorna börjar inte räknas förrän värden skickat ett meddelande till socialkontoret om att du kommer bli uppsagd."

Från: https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/hyra/forsenad-hyra-kan-jag-bli-uppsagd/

Är det dock flera gånger man varit sen med hyran så tror jag att man kan bli uppsagd snabbare...

Är väl därför bostadsbolag är så otroligt snabba på inkasso

Jag har varit sen med hyran en gång. Gjorde betalningen 30:e en månad, då när jag var på sjukhus och opererades

Misstänker betalningen var dom till handa den 2:a

Ringde dom samma dag (den 2:a) då var aviseringen redan hos Ropo Capital vilket är min hyresvärds inkassobolag.

Jag kan köpa om dom skickar efter 4-5 dagar men detta måste ju blivit skickat bokstavligt talat dagen efter förfallodatumet.

Vore ju sjysst om dom inte skickade till inkasso åtminstone 3 dagar efter FFD.

Jag har varit sen med hyran en gång. Gjorde betalningen 30:e en månad, då när jag var på sjukhus och opererades

Misstänker betalningen var dom till handa den 2:a

Ringde dom samma dag (den 2:a) då var aviseringen redan hos Ropo Capital vilket är min hyresvärds inkassobolag.

Jag kan köpa om dom skickar efter 4-5 dagar men detta måste ju blivit skickat bokstavligt talat dagen efter förfallodatumet.

Vore ju sjysst om dom inte skickade till inkasso åtminstone 3 dagar efter FFD.
@Kimsan72 har förklarat det tror jag. Man behöver vara snabb för att inte tappa från rättigheter i lagstiftningen.
Jag är väl kantig men jag ser inga problem att dom skickar så snabbt, man får avin i mycket god tid och kan i god tid lägga in för betalning.

De kollar tre månader tillbaka på inkomst men hoppas att det löser sig.
Ja jag vet:)! Men jag har ju haft inkomst de senaste 3 månader som täckt hyran plus existensminimum. Det är bara denna månaden jag hade behövt hjälp med hyran! Om inte a kassa löser det innan fredag

Ja jag vet:)! Men jag har ju haft inkomst de senaste 3 månader som täckt hyran plus existensminimum. Det är bara denna månaden jag hade behövt hjälp med hyran! Om inte a kassa löser det innan fredag
Ja, men har du haft ett överskott av lönen de sista tre månaderna dvs haft möjlighet att spara ?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp