Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Enorm skuld, vad är bäst att göra?!

Hej!
Har läst här på forumet i flera år men nu ska jag göra mitt första egna inlägg.

Har haft skulder större delen av mitt liv pga olika saker/händelser. Det har gått runt men oftast inte vilket gjort att jag tagit nya lån och ja sen är karusellen igång som många här inne vet.

Jag går back ungefär 30000 kr varje månad och jag har gjort allt såsom dragit ner på kostnader, sålt allt som går att sälja, pysslat med betalningsfria månader, förhandlat om räntan osv. Men inser att det inte kommer göra någon större skillnad.

Jag har idag lån på ca 2,4 miljoner, helt sjukt! Fördelat på 25 olika långivare/kreditföretag. 6 av dom ligger mellan 100-500 tusen kronor och resterande 19 är allt från 1000-65000 kr. Har försökt med snöbollsmetoden men lyckas inte. Jag går helt enkelt för mycket back.

Jämkar gör jag också. Så nu tänker jag att jag måste ta tag i problemet en gång för alla och funderar på att ansöka om skuldsanering. Hur stor chans är det att man får skuldsanering första gången man ansöker?

I dagsläget har jag inget hos KFM men ett par avbetalningar hos inkasso som jag sköter. Jag har låst mig 12 månader på lånstopp och senaste lånet är taget 2023 för att samla tidigare lån.

Tacksam för era tips!

Är senaste lånet 2023 (över 2 år+ brytpunkt när ansökan hanteras) och samlingslån, samt grovt kvalificerad insolvent (minus 30.000kr i månaden) så låter det som en ganska bra start. Samt att du försökt med snöbollsmetoden talar ju för att du gjort mycket av vad du kan för att betala dina skulder. 2.4 miljoner fördelat på 25 kreditgivare och inkasson lär vara 5 miljoner i skuld om man följer alla betalplaner ut och inkluderar räntan (vilket såklart inte går om man går back 30.000 kr i månaden)

Rekommenderar att boka möte hos Skuldrådgivning för att utvärdera resten och förhoppningsvis få iväg en ansökan om skuldsanering. Eftersom du går back 30.000 kr i månaden och senaste lånet är 2 år gammalt är det förmodligen lika bra att släppa allt, betala ta ut krediter betala är bara att kasta pengar i sjön.

Här är en del av mina tankar om skuldsanering. Inlägg 1-9 på sida 1

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/lup-stora-skuldsaneringsguiden.26162/

Är senaste lånet 2023 (över 2 år+ brytpunkt när ansökan hanteras) och samlingslån, samt grovt kvalificerad insolvent (minus 30.000kr i månaden) så låter det som en ganska bra start. Samt att du försökt med snöbollsmetoden talar ju för att du gjort mycket av vad du kan för att betala dina skulder. 2.4 miljoner fördelat på 25 kreditgivare och inkasson lär vara 5 miljoner i skuld om man följer alla betalplaner ut och inkluderar räntan (vilket såklart inte går om man går back 30.000 kr i månaden)

Rekommenderar att boka möte hos Skuldrådgivning för att utvärdera resten och förhoppningsvis få iväg en ansökan om skuldsanering. Eftersom du går back 30.000 kr i månaden och senaste lånet är 2 år gammalt är det förmodligen lika bra att släppa allt, betala ta ut krediter betala är bara att kasta pengar i sjön.

Här är en del av mina tankar om skuldsanering. Inlägg 1-9 på sida 1

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/lup-stora-skuldsaneringsguiden.26162/
Har läst delar av den tråden men ska läsa hela. Fantastiskt jobb att skriva ihop det.

Jag tänkte mer om det är värt att hålla det flytande till en eventuell skuldsanering för att inte behöva köra utmätning… men ska jag vara ärlig så skiter jag egentligen i om det blir utmätning för just nu orkar jag inte fippla mer.

Det som oroar mig är boendet. Bor i Stockholm med en sambo i en hyreslägenhet. Hyran är högre än det som är angivet på försäkringskassan men det är ju inte helt lätt att få en hyresrätt i Stockholm och vi behöver kollektivtrafiken att ta oss till jobbet. Vi har försökt med lägenhetsbyte och även sökt andra lägenheter som är billigare men inte fått nån. Tror du det kan bli ett problem? Min sambo har sagt att han kan betala extra på hyran men det kanske inte hjälper.

vi båda har bra inkomster 60000 brutto så de kan ju ta mer än om jag hade haft 30000 brutto men det kanske inte spelar nån roll

Hur lyckas man ens dra på sig såna enorma skulder?

Har läst delar av den tråden men ska läsa hela. Fantastiskt jobb att skriva ihop det.

Jag tänkte mer om det är värt att hålla det flytande till en eventuell skuldsanering för att inte behöva köra utmätning… men ska jag vara ärlig så skiter jag egentligen i om det blir utmätning för just nu orkar jag inte fippla mer.

Det som oroar mig är boendet. Bor i Stockholm med en sambo i en hyreslägenhet. Hyran är högre än det som är angivet på försäkringskassan men det är ju inte helt lätt att få en hyresrätt i Stockholm och vi behöver kollektivtrafiken att ta oss till jobbet. Vi har försökt med lägenhetsbyte och även sökt andra lägenheter som är billigare men inte fått nån. Tror du det kan bli ett problem? Min sambo har sagt att han kan betala extra på hyran men det kanske inte hjälper.

vi båda har bra inkomster 60000 brutto så de kan ju ta mer än om jag hade haft 30000 brutto men det kanske inte spelar nån roll
Det kan absolut vara ett problem med boendet. Lägenheten är det ingen fara med för att man ansöker skuldsanering, osäker på hur hårda dom är, men min uppfattning är att man blir ofta nekad skuldsanering om man har högre hyra än högsta godtagbara - Med det sagt har man absolut inget att förlora på att skicka in en ansökan. Har bra inkomst kanske det finns lite spelrum. Man kollar alltid på helheten.

11 475 kr ligger det på för 2025

1753985622687.png

Ansöker ni och letar lägenhet så kommer dessutom inte ansökan hanteras inom 6-7 månader. Så ansöker ni i Augusti och hittar något billigare boende innan februari så kan det ju också ses som positivt att ni gjort allt för att bli beviljad.

Hur lyckas man ens dra på sig såna enorma skulder?

Det kan absolut vara ett problem med boendet. Lägenheten är det ingen fara med för att man ansöker skuldsanering, osäker på hur hårda dom är, men min uppfattning är att man blir ofta nekad skuldsanering om man har högre hyra än högsta godtagbara - Med det sagt har man absolut inget att förlora på att skicka in en ansökan. Har bra inkomst kanske det finns lite spelrum. Man kollar alltid på helheten.

Visa bilaga 5104

Ansöker ni och letar lägenhet så kommer dessutom inte ansökan hanteras inom 6-7 månader. Så ansöker ni i Augusti och hittar något billigare boende innan februari så kan det ju också ses som positivt att ni gjort allt för att bli beviljad.
Räknas hela hyran eller bara min del? Vi delar ju på den avgiften.

Visa bilaga 5104

Fast det där är ju försäkringskassans uträkning. Jag bor i en liten kommun och har en hyra betydligt högre än den tabellen du refererar till och jag har skuldsanering.

Fast det där är ju försäkringskassans uträkning. Jag bor i en liten kommun och har en hyra betydligt högre än den tabellen du refererar till och jag har skuldsanering.
Skönt att fler dras med högre hyror och att det inte är kört för det. Är ju som lånutanpapper också skriver att de gör väl en helhetsbedömning. Vi bor inte flådigt men här klarar vi oss på en bil (jag har tjänstebil) och min sambo har hemmakontor så behövs ett utrymme för hen att jobba.
Sen är vi absolut beredda på att flytta om det krävs men det är ju skönt att inte behöva stå med dubbla hyror även om 3 månader inte är mycket jämfört med 5 år. Men ska boka tid hos skuldrådgivare också så kanske man kan få nåt tips där.

Ja, KFM brukar använda den som mall. Men sen är det nog så att man ser på helheten, sen beror det på handläggare också.

@Lock har jag för mig blev nekad skuldsanering första gången på grund av att hans bostadskostnad låg över max godtagbara hyra hos FK och det var inte så mycket om jag minns rätt?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp