Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

enkelfinans inkasso

Nej känns ju väldigt konstigt om de gör de då det bara leder till kostnader för dom. Men missförstå mig rätt, är ju å andra sidan bra kanske om flera av oss hamnar där så kanske datainspektionen kan få ett stopp på dom. KMF borde ju verkligen skicka ett sånt bolag vidare för rättslig utredning om det får in att varenda en motsägers betalningen.

FÖRTYDLIGANDE.

Enkelfinans.se består av kriminella personer som genom bedrägeri försöker inkassera felaktiga fordringar. De ger sig på skuldsatta människor och sänder påhittade inkassokrav för att skrämma oss att betala.

I tidigare mejlkonversaton när jag faktiskt hade en riktig skuld (som är betald) till Enkelfinans under 2014 så kallar de sig "Föreläggandeenheten på Enkelfinans", med samma mejladress som dagens. I dessa mejl använder de formella meningsuppbyggnader och slänger in ord som Tingsrätt, utmätning, Kronofogen med mera i syfte att skrämmas och visa musklerna. De försöker framställa sig själva som en seriös aktör.

Då under 2014 fick jag panik när till och med ordet "Tingsrätt" hamnade i min vardag. Uppstressad under mångårig ekonomiskt pusslande med lån in och lån ut så var detta droppen när Enkelfinans 2014 lyckades måla upp en bild av skräckscenarie som till och med var värre än allt ekonomiskt skit jag redan utstått i min hemlighet - skräckscenariet som Enkelfinans lyckades lura i mig bestod av hotet av att i en öppen domstol få stå till svars och dömas till påföljd. Mina tankar svävade iväg och jag inbillade mig att kollegor, vänner, familj skulle få läsa om mig i lokalmedia när jag väl hade fått påföljden.

Enkelfinans lyckades alltså inbilla mig att det var jag som var kriminell eftersom jag tecknat lån jag inte kunde återbetala på en gång.

När man är inne i den här hemska lånekarusellen kan man inte tänka rationellt. Jag målade alltid upp en bild av att det var kört. Nästa månad fallerar skiten. Klarade månaden. Nästa månad avslöjas jag. Fixade det. Nästa månad kommer alla få veta vilken bluff jag är. Och så vidare. År efter år.

Sömnproblem. Ångest. Stress. Brevbärarfobi. Öppna-brev-fobi. Ännu mer ångest jämt och ständigt. Måste ändå hela tiden hålla fasaden uppe.

Nu kan jag se annorlunda på min situation när jag lyckats ta mig ur låneträsket och fått stopp på eländet.

När Enkelfinans nu skickar felaktiga inkassokrav så tar jag det med ro. De kan inte skrämma mig längre.

Jag bestrider. Jag polisanmäler. Jag avvaktar.

Inget kommer att hända. Skulle Enkelfinans ändå envisas med ett föreläggande så är det bara att bestrida även det. Jag tvekar dock att de tar det så långt.

Deras förhoppning är endast att få personer, som är i samma stress som jag var i under 2014, att bli uppskrämda. Uppskrämda och helt oskyldiga människor betalar hellre än tar striden.

Vi här som insett våra rättigheter och som stöttar varandra - vi tar striden både för vår skull och för alla som inte orkar strida.

Bestrid. Polisanmäl. Andas. Sov gott om natten. Få tillbaka livet.

Hur många är det som drabbats? skulle vara intressant att veta

Jag känner till ett 30-tal personer som drabbats. Hur stort mörkertalet är kan man ju bara spekulera i - men eftersom det här bedrägeriet upprepar sig - anser jag att det finns många gamla kunder som betalar för att bli av med stressen.

Därav kan den här kriminella verksamheten pågå i det tysta. Våra röster hörs inte när vi skambelägger oss för våra destruktiva handlingar - för destruktivt är det ju faktiskt att ta ett första sms-lån - man fastnar och lånen blir bara fler och större när lånekarusellen accelererar.

Givetvis är detta från början redan noggrant uträknat. Snabb-låneföretag, inkassobolag och kriminella personer bakom Dinfinans/Enkelfinans utnyttjar möjligheten att enkelt dra in pengar av en grupp människor som hamnat i skiten på grund av en fri lånemarknad som ännu inte hunnit regleras.

Eventuella påföljder för att bedriva ocker eller bedrägeri är små på den här oreglerade marknaden. Vinsterna är enorma medan riskerna är minimala.

Oseriösa företag berikas.

Vi som fastnar i låneträsket mår under perioden när vi är mitt inne i det fruktansvärt dåligt.

Vi som lyckas ta oss ur låneträsket mår slutligen fantastiskt bra resten av livet när vi håller oss borta från lån.

Kämpa på!

Enligt min bedömning kommer Enkelfinans inte ta det till Kronofogden. Inget alls kommer att hända.
Medlem sen länge i forumet. Var drabbad av dinfinans första omgång men hörde inget när Svea och Gothia var indraget så trott jag skulle slippa det här men har nu igår fått ett krav på 2500 kr från enkelfinans.
Är det någon än denna om gång som fått sitt ärende skickat till KF?

Är det någon än denna om gång som fått sitt ärende skickat till KF?

Kronofogden har idag förelägganden mot Dinfinans på miljonbelopp. Dinfinans möjlighet att använda Kronofogden som indrivare har därmed minskat. Dinfinans bedrägeri har upphört.

Kronofogden har idag förelägganden mot Enkelfinans på relativt små belopp. Enkelfinans kan fortfarande skicka våra "inkassokrav" till Kronofogden - men det är bara att bestrida ett sådant föreläggande. Snart kommer Enkelfinans att hamna i samma sits som Dinfinans - därmed upphör bedrägeriet.

Nästa gång kommer de att kalla sig något annat med "finans" i företagsnamnet.

Tids nog kommer lagen i kapp och detta bedrägeri kan upphöra.

Håll ut bara.

Bestrid. Polisanmäl. Avvakta.

Hej!Jag fick ett inkassokrav från enkelfinans daterat den 15/5-16 med hot om Kronofogden, Tingsrätten och Utmätning med röda bokstäver.
Blev först skärrad men nu kommer jag bestrida skulden. Lånade tydligen 1000 kr i Juli 2014 och skulden ligger nu på 2431:-
Saken är den att jag inte kommer ihåg om jag betalat eller inte.
MEN då jag nu tagit tag i mitt liv och mina skulder och har läget under kontroll samt fått skinn på näsan så kan de inte hota mig så lätt!
På datainspektionens hemsida finns inget beslut om att vare sig enkelfinans eller Skandinaviska Finans Gruppen AB har något tillstånd att bedriva inkassoverksamhet. Det står tydligt på ärendet från dem att det är ett inkassokrav.

Jag kommer mottsätta mig kravet dels via mail och även via brev. Ni som fått krav från dem, bestrid kraven! De har inte rätten på sin sida.
De är bedragare som livnär sig på utsatta människors rädsla!

Hej!Jag fick ett inkassokrav från enkelfinans daterat den 15/5-16 med hot om Kronofogden, Tingsrätten och Utmätning med röda bokstäver.
Blev först skärrad men nu kommer jag bestrida skulden. Lånade tydligen 1000 kr i Juli 2014 och skulden ligger nu på 2431:-
Saken är den att jag inte kommer ihåg om jag betalat eller inte.
MEN då jag nu tagit tag i mitt liv och mina skulder och har läget under kontroll samt fått skinn på näsan så kan de inte hota mig så lätt!
På datainspektionens hemsida finns inget beslut om att vare sig enkelfinans eller Skandinaviska Finans Gruppen AB har något tillstånd att bedriva inkassoverksamhet. Det står tydligt på ärendet från dem att det är ett inkassokrav.

Jag kommer mottsätta mig kravet dels via mail och även via brev. Ni som fått krav från dem, bestrid kraven! De har inte rätten på sin sida.
De är bedragare som livnär sig på utsatta människors rädsla!
Det är ingen ide att bestrida via mail. Det studsar bara tillbaka. Brev lär dom bara slänga. Bäst är att polisanmäla och om de kommer från kronofogden så är de bara bestrida det. Men det här kommer nog ordna sig då det är så många som fått krav så kommer kronofogden förstå det. De man vill se är ju något agerande från myndighet.

Det är ingen ide att bestrida via mail. Det studsar bara tillbaka. Brev lär dom bara slänga. Bäst är att polisanmäla och om de kommer från kronofogden så är de bara bestrida det. Men det här kommer nog ordna sig då det är så många som fått krav så kommer kronofogden förstå det. De man vill se är ju något agerande från myndighet.

Jag har skickat ett brev till dem idag, rekommenderat. Hjälper inte det så får jag bestrida ärendet om det skickas vidare till kronofogden.
Ja, jag skulle gärna vilja se ett agerande från någon myndighet! De finns inte på datainspektionen lista över godkända inkassobolag. Man kan på deras hemsida läsa att man skall bestrida krav som kommer från "ej godkända" inkassobolag.
Tänk om många människor skulle gå ihop och anmäla dem, det skulle vara så skönt! ;)
Men jag förstår att Ni inte orkar/kan anmäla, men det skulle vara det enda sättet att få dem från marknaden. Det finns många mer som dem tyvärr!
Fick för ett tag sedan från KF ett krav på över 12000:- från Grandvik AB. Jag gick i taket och kontaktade Grandvik direkt.
Till slut var min skuld till dem nere på ca 2000:- vilket stämde. Har betalt den skulden och även mailat till dem att jag nu slutbetalat skulden och de skall stryka mig ur deras register samt dra tillbaka ärendet från KF. Detta har de nu gjort :)
Man måste stå på sig annars kör de över en! Jag har själv varit i skuldfällan pga sjukdom i familjen men tagit tag i det och ser en ljusning äntligen.
Det är tufft att få det att gå runt men det går!

Om någon får krav från kronfogden angående detta så skriv de gärna här. Vill gärna veta. Hoppas alla polisanmäler och skriver till datainspektionen. Är vi många som drar åt samma håll så måste ju någon lyssna kan man tycka. På dom bara!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp