Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

En miljon svenskar får extra ledighet 2026

En miljon kommer att få en extra dag ledigt under 2026. Det är tjänstemän i privat sektor som kommer att få en extra dag att göra vad de vill med.

En dag extra ledigt 2026 – för tjänstemän inom privat sektor​

Det har slagits fast i en mängd kollektivavtal efter avtalsförhandlingar mellan fackförbund och arbetsgivare, något som TV4 Nyheterna var först att rapportera om.

När du vill lägga din lediga dag bestäms i dialog med din arbetsgivare. De som har arbetsgivare som inte ger besked i tid blir lediga fredagen efter Kristi himmelsfärd.

Fan vad nice :D!

Dom får gärna köpa tillbaka den där extradagen och lägga det på en lön för min del (alternativt gå till pensionssparande). Annars låter det bra med en extra dag ledig fredag efter kristihimelsfärd

TL;DR
6/6 infaller en lördag, så det kompenseras genom ledighet annan dag.

TL;DR
6/6 infaller en lördag, så det kompenseras genom ledighet annan dag.

Så man får 2 lediga dagar.

Fredagen kristihimmelfärsdag + en dag ytterligare en dag?

Jag tror inte min chef håller koll på detta :D

Samtidigt ska man nog inte gnälla tror vi har 35 semesterdagar och kan vara lediga hur vi känner för det utan att rapportera in det.

Dom får gärna köpa tillbaka den där extradagen och lägga det på en lön för min del (alternativt gå till pensionssparande). Annars låter det bra med en extra dag ledig fredag efter kristihimelsfärd

Innebär det att vi privata tjänstemän får mindre riktmärke för löneökning? Vad är det satt till i år är det 3%?

Innebär det att vi privata tjänstemän får mindre riktmärke för löneökning? Vad är det satt till i år är det 3%?
"Märket" var på 3.4% för 2025 och för 2026 var det 3.0%. Så från 1 April är det många som får ca 3% löneökning.
Sen så ger ju även höjt jobbskatteavdrag nu från 1 Januari lite extra i plånboken.

Om vi får mindre löneökning på grund av detta vet jag inte. Det hoppas jag inte

Så man får 2 lediga dagar.

Fredagen kristihimmelfärsdag + en dag ytterligare en dag?

Jag tror inte min chef håller koll på detta :D

Samtidigt ska man nog inte gnälla tror vi har 35 semesterdagar och kan vara lediga hur vi känner för det utan att rapportera in det.
Kristiflygare är en ledig dag (röd helgdag).
6/6 är ju också en röd helgdag sedan något år tillbaka. Och när denna infaller på en lördag/söndag så kompenseras det med en annan ledig dag. Antingen någon dag som bestäms av arbetsplatsen eller så får man själv planera in.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp