Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

En hjälpande kollega

Nu har jag ju och för sig arbetat på ett företag där man inte kan installera något som inte företaget själv godkänner och det fungerar säkert annorlunda från företag till företag.
Men rent juridisk, om detta inte har ändrats, äger arbetsgivaren innehållet både i datorn och mobilen som tillhör företaget.

Att ladda en annan kollegas bankid på sin jobbmobil...undrar hur långt en arbetsgivare kan driva det....knappast något en arbetsgivare vill bli inblandad i...

Arbetsgivaren kan dessutom vilken dag som helst ta tillbaka mobil/dator, eftersom det är deras egendom.

Personligen är jag i alla fall glad att det finns NÅGRA personer som reagerar och inte köper saker rak av bara för att de är paketerade i "välmening".
Jag tror dessutom inte ens på berättelsen.
Det jag oroade mig för, vilket var skälet till att jag valde att skriva mina tankar, hände ju också...någon här sökte hjälp från personen...vilket jag kände var agendan bakom texten.
Rent juridiskt äger företaget företagsdata. Det har alltid varit så. Företag får inte anses äga privat data. Även om företaget kan bli lastat om en medarbetare skulle tex ladda ner barnporr.

men nej, ditt BankID är ditt BankID oavsett vems telefon. Likaså bilder du eventuellt skulle ta med en företagstelefon är dina. Vill företaget inte ha in personlig data är det deras uppgift att låsa ner enheten.

Sen är det skillnad på företagstelefon och företagstelefon. En telefon som den jag har som får brukas privat äger företaget fysiskt och dem äger och ansvarar för sin data genom att påtvinga policys som säger att mallen enbart får läsas i outlook appen och att datan i den appen får inte kopieras utanför den appen.
Dem kan också kräva att enheten inte är jailbreakad och har skärmlås, detta kan påtvingas via policys.

Satt och tittade på et avsnitt av gränspoliserna på Arlanda. De upptäckte en kvinna som var på väg till USA för att hon fått kontakt med en kändis i USA via facebbook... Trots att hon pratade om hur mycket pengar denne sångare hade, kunde poliserna se att hon sänt pengar till mannen. Därutöver hade hon skilt sig för att flytta till mannen, som hon för övrigt aldrig träffat så klart.
Som tur är lyckades poliserna hindra henne från att resa. Hon hade inte ens pengar för returresan.

Jag trodde inte människor som den kvinnan fanns på riktig...men när jag läser i detta forum inser jag att, ja, de finns på riktig!

Tror berättelsen är för övrigt AI-skapad av en duktig säljare, till publiken i ett forum där många desperata människor finns.
Alla får tolka texter här hur man vill.
Jag tolkar ditt sista stycke ang AI som en "klapp på axeln". Då blev min självupplevda alldeles egna berättelse precis som jag ville. En lite halvt detaljerad ögonblick i livet där olikheterna skiljer sig. Precis som i det här forumet.

Och för dom är orolig över att jag ska försöka ta deras egendomar med deras bankid eller vad som så kan jag inte nog poängtera att den dörren är låst.

Sluta va så bittra. Känn glädje istället.

Allt gott!

Uppenbar hittepåtråd
Ser verkligen inte den tråden du verkar se. Varför skriva typ en novell ang dittan och datten som skulle vara påhittad, på ett anonymt forum?
Well well jag kliver nog tillbaka till skuggan och läser och begrundar det här forumet lite på distans igen. Att föra diskussioner om min händelse vara eller inte vara intresserar inte mig ett dugg faktiskt.
Hoppas ni repar på er och försöker leva livet.

Allt gott.

/C

Oj då. Hade inte räknat med att hålla ett försvarstal. Men det kan jag väl göra en snabbis om så önskas.

Hoppsan. Såg inte den här infallsvinkeln på det hela. Måste vara otroligt jobbigt att se spöken överallt. Hade inte ens tänkt att bemöda mig med ett svar med tanke på nivån i det hela men hur skulle det se ut att jag, efter mitt första inlägg, och att jag då skulle ignorera den första som kritiserar? Nej det går inte.

Om man ser saken i från min situation, och inte någon fabriserad version där jag framställs som psykiskt sjuk för att man skriver det hela med lite styckeuppdelning och även en gnutta humor så är det följande:
Om jag ska agera konsult utan betalning och lägga ner otroligt mycket tid och energi på ett för mig icke lukrativt ärende förutom karma, då är det väl inte för mycket begärt av mig att jag vill ha alla korten på bordet och försöka få kontroll?
Att jag fick hela hennes bankid det va deras förslag för att kunna hitta allt utan deras hjälp samt att hon kom ifrån vanesakerna, som att alltid hämta nya pengar när det va slut. Samma som att rökare har svårt att dricka kaffe när dom slutar röka för att dom alltid har gjort det tillsammans. Hennes telefon med bankid va som ett stort kreditkort.

När hon blev "av" med bankid så så försvann många orosmoln som det är förknippat med. Nya krediter, räkningar som inte blev dragen, kreditupplysningar i kivra etc.

Vissa gånger säger hon att hon saknar att ha bankid på sin mob men fortfarande tycker hon att det är "löjligt skönt" att inte ha det för att hon inte riktigt litar på sig själv. Hon får ta tillbaka det precis när hon vill.

Vad har jag lärt mig? Mer än att det finns människor som ser spöken överallt? Jo att hur jäkla dystert det än må vara, så efter några spadtag så går det lättare. Det gäller bara att ta första taget.

Men också att lånebolagen struntar blanka fan i gemeneman. Det är i princip omöjligt att kommunicera med dom. Har man misskött några inbetalningar så finns det små chanser till bra betalningsplaner.

Min egna ekonomi har fått sig ett lyft. Eftersom jag är med och hjälper henne med sin så har jag blivit mer restriktiv med min. Kul.

Vet inte riktigt vad du vill ha sagt eller så när du citerade "jag som har huvudet med mig när det gäller att kalkylera och använda siffror. Man kanske ska leta nya utmaningar"
Eller jo nu när jag läser det för 8onde gången. Haha. Du kan vara lugn, det är inte välbetalt och tar mycket energi så kommer inte leta nya kandidater. Däremot så kanske jag söker mig mot ett annat yrke framöver, och då skulle ett jobb med siffror vara roligare än att kränga dyra möbler

Men en sak har du rätt i, man får inte använda någon annans bankid. Nu gjorde vi det ändå och gör fortfarande. Hennes ansökan till KF skrevs helt av mig och hon ville inte ens läsa utkastet innan. Hon litade på mig, det va ju inte direkt så att det fanns mycket att stjäla om det va den biten du tänkte på?
Och så va det ju säkert, nu förstår jag det hela. Varför det är orosflaggor överallt.
Vad säger man, Som man känner sig själv känner man andra.

/N
Det var fint att läsa det du skrev. Vilken lycka att få uppleva att bli sedd när allt hopp är ute och dessutom få hjälp & stöd. Det har jag önskat många gånger att någon ska genomlysa mig och förstå vidden av min ekonomiska misär. Skammen att vara i botten är så stor att man oftast väljer att bära den ensam. Så många gånger man känt att man inte orkar längre...
Så ditt inlägg gladde mig och den du stöttar.

Men kan man verkligen få igenom skuldsanering så direkt och så fort?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp