Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

En Historia...Omprövning av skuldsaneringen när vi flyttade isär

En lite update kanske är på sin plats....

Ansökte ju om Omprövning av skuldsaneringen när vi flyttade isär. Jag betalade INTE enligt beslutet utan en summa som min handläggare på kommunen tyckte var lämplig.
NU har jag fått beslutet, Skuldsaneringen omprövas och jag ska nu betala in en helt annan summa än beslutet var från början. De satte en liten högre "peng" i månaden än min handläggare hade satt, men då det var i närheten så skrevs det ner till den summan som jag betalt in i okt och nov...

Så nu löper betalplanen i drygt tre år till, de ändrades inget på längre på skuldsaneringen trots att hur mycket borgenärerna får tillbaka ändrades från 32% till 11%... så det är fortfarande totalt 4års betalplan likt tidigare...

Ska bli kul nu denna månaden när jag det är betalfritt, kul att kunna spara lite för en gångs skull :)
/Njut av julen, det ska jag göra :)

Så härligt! Har hänt mycket positivt för dig under året, njut av betafri månad och av att du e på väg

1 år med Skuldsanering...

Den här resan började som ni kanske läst tidigare när jag valde att sätta ner foten och gå isär med min x-fru... Det var i Augusti 2018... Så nu, drygt 1,5år senare, vart är vi då?

Mycket har stött och blötts, både hemma och med budget och skuldrådgivare i kommunen, jag har fått skuldsanering, jag har flyttat isär med min nya tjej och fått den omprövad, men var är vi nu? 1år sedan jag fick skuldsaneringen?

1april flyttar jag och min son till ett nytt boende, nästan nybyggt, radhuslägenhet med egen uteplats osv. Vi är så sjukt glada över att vi fått det här boendet med det kommunala bostadsbolaget som ställde upp och löste detta trots skuldsaneringen och utan borgenärskrav, imponerande. Jag och min tjej har efter att vi flyttade isär hittat tillbaka till varandra och lever varannan veckas livet med barn varannan vecka och varandra varannan vecka. Hon har varit med mig på hela den här resan, från första mötet till idag och är en enorm trygghet i den här processen! Utan henne hade det väl gått, men inte lika fort :)

Nu har jag betalt min skuldsanering under 1års tid i mars, jag har 3år kvar att betala enligt plan och sedan löper den ju ytterligare ett år, men det vet ju ni allihopa! Jag har inte sprungit på några direkta problem, förutom den lite panikartade flytten som blev av där jag fick ompröva min skuldsanering, men det löste sig också smidigt och jag är tacksam för det mesta. Jag har inte haft några direkta klagomål egentligen. Visst kan det vara lite tight vissa månader, men inget som egentligen påverkar, man är ju medveten om det och jag ser mest framåt, det här är snart över...

Jag har aldrig mått såhär bra som jag gör idag, Jag älskar mitt liv, det är sjukt "fett" (som min lille kille hade sagt)
Så till alla er som kämpar med en trasslig ekonomi, ta hjälp, sök skuldsanering om det behövs, prata om det hemma med de som står dig nära! Det kommer bara komma goda saker ur det!!

Kärlek till er,
/R

<3

Den här resan började som ni kanske läst tidigare när jag valde att sätta ner foten och gå isär med min x-fru... Det var i Augusti 2018... Så nu, drygt 1,5år senare, vart är vi då?

Mycket har stött och blötts, både hemma och med budget och skuldrådgivare i kommunen, jag har fått skuldsanering, jag har flyttat isär med min nya tjej och fått den omprövad, men var är vi nu? 1år sedan jag fick skuldsaneringen?

1april flyttar jag och min son till ett nytt boende, nästan nybyggt, radhuslägenhet med egen uteplats osv. Vi är så sjukt glada över att vi fått det här boendet med det kommunala bostadsbolaget som ställde upp och löste detta trots skuldsaneringen och utan borgenärskrav, imponerande. Jag och min tjej har efter att vi flyttade isär hittat tillbaka till varandra och lever varannan veckas livet med barn varannan vecka och varandra varannan vecka. Hon har varit med mig på hela den här resan, från första mötet till idag och är en enorm trygghet i den här processen! Utan henne hade det väl gått, men inte lika fort :)

Nu har jag betalt min skuldsanering under 1års tid i mars, jag har 3år kvar att betala enligt plan och sedan löper den ju ytterligare ett år, men det vet ju ni allihopa! Jag har inte sprungit på några direkta problem, förutom den lite panikartade flytten som blev av där jag fick ompröva min skuldsanering, men det löste sig också smidigt och jag är tacksam för det mesta. Jag har inte haft några direkta klagomål egentligen. Visst kan det vara lite tight vissa månader, men inget som egentligen påverkar, man är ju medveten om det och jag ser mest framåt, det här är snart över...

Jag har aldrig mått såhär bra som jag gör idag, Jag älskar mitt liv, det är sjukt "fett" (som min lille kille hade sagt)
Så till alla er som kämpar med en trasslig ekonomi, ta hjälp, sök skuldsanering om det behövs, prata om det hemma med de som står dig nära! Det kommer bara komma goda saker ur det!!

Kärlek till er,
/R
Underbar historia
Önskar dig lycka till i Fortsättningen:)
Toppen för alla som kämpar att hopp finns på eländet:folded:<3

Kärlek till er,
/R
All lycka till dig och tack för den positiva uppdateringen.

2e Juli var det 1år sedan jag fick min skuldsanering beviljad... 1,5år har således gått av SKUSAN, jag har 2,5år kvar att betala och ytterligare ett år som är 0.- i betalplanen...
Så hur är det då att leve med Skuldsanering egentligen? Alla har sin egen version av det och jag kan bara uttrycka hur jag upplever det...!

I April flyttade jag till en radhuslägenhet med uteplats och carport, hur nice är inte det... Fick den via det kommunala bostadsbolaget, hur det gick till vet jag inte riktigt men så gött för min son med nästan nybyggt boende. Så boendet kan vi inte klaga på, inte heller våran levnadsstandard... Vi klarar oss mer än väl, visst har det blivit någon golfrunda på annan bana än hemmabanan mindre än vanligt denna sommaren, men annars så finns det mat i kylskåpet när alla räkningar är betalda och till och med lyckats å få ett bra "buffertkonto" mkt tack vara den bonus som betalas ut juletid på vårat företag och att jag har en (numera) särbo som för det mesta står för matkostnaderna varannan vecka när vi inte har barnen så har det blivit riktigt bra det här... Jag är så sjukt tacksam för det här och har inga som helst problem att klara av detta i ytterligare totalt 3,5år innan vi sätter oss i ett gemensamt boende igen, det är i alla fall planen...

Så till alla er som funderar på skuldsanering men inte riktigt vet kan jag bara säga SÖK! Det är det bästa jag gjort (efter skilsmässan såklart!) men jag är så lättad och är en helt annan människa, nu vet jag att det kommer gå ihop sig varje månad och det är aldrig några problem. 1st kreditupplysning har tagits på mig, såg att det var fler som hade fått det och det var i den vevan så det är väl mer standard. Jag gjorde ju en ändring av skuldsaneringen när jag flyttade ut från min sambo i november så det är kanske inte så att någon frågar sig hur det ser ut direkt. Nu tänker jag att jag skall göra en omprövning igen i April nästa år när jag vet exakt vad det här året har kostat mig i boendekostnader för jag gick (efter samtal med min kontakt på kommunen) på de tidigare uppgifterna jag hade så gjorde ingen omprövning i April, men jag ser redan nu att det är lite dyrare att bo i den här lägenhet kontra den tidigare än vi har angivit (ca. 600kr/mån) men vill ha det "på papper" innan jag söker, sedan har min inkomst gått upp med ungefär samma summa så det tar ut varandra men vill ha in min nya inkomst i skuldsaneringen så tänker att jag slår två flugor i en smäll där...!

Så är det i varje fall, tack för att ni finns här, jag skriver inte så mycket längre men läser en hel del och är det någon som vill fråga nått så finns jag här och svarar mer än gärna, i den här tråden eller släng iväg ett PM så tar vi det därifrån, vi måste hjälpas åt!!

Tjing, Tjong :)

November - Mörkrets tid... Kanske i dubbel bemärkelse...

Jag har numera blivit Singel och skall försöka leva det livet i detta Corona-Sverige :) Nä, men skämt å sido, min stöttepelare och trygghet försvann som över en natt för drygt en månad sedan. Det känns tungt... Hon har funnits där under hela den här resan från min skilsmässa och stöttat mig, man skall inte "vara beroende" av någon annan människa egentligen. Men jag har lutat mig mycket mot henne i det här vilket kanske såhär i efterhand inte är jättebra, men väldigt tacksam för... Det är tråkigt, hon var även min bästa vän, så jag känner mig lite låg och nere... :/

Det gör ju ingen skillnad på skuldsaneringen dock, den är ju densamma, vi var särbos så för den saken skull så är det ingen fara. Den rullar på och vi ser fram emot jul och betalningsfritt i december kommer välkommet!

p.s - var bara tvungen att skriva av mig lite...

November - Mörkrets tid... Kanske i dubbel bemärkelse...

Jag har numera blivit Singel och skall försöka leva det livet i detta Corona-Sverige :) Nä, men skämt å sido, min stöttepelare och trygghet försvann som över en natt för drygt en månad sedan. Det känns tungt... Hon har funnits där under hela den här resan från min skilsmässa och stöttat mig, man skall inte "vara beroende" av någon annan människa egentligen. Men jag har lutat mig mycket mot henne i det här vilket kanske såhär i efterhand inte är jättebra, men väldigt tacksam för... Det är tråkigt, hon var även min bästa vän, så jag känner mig lite låg och nere... :/

Det gör ju ingen skillnad på skuldsaneringen dock, den är ju densamma, vi var särbos så för den saken skull så är det ingen fara. Den rullar på och vi ser fram emot jul och betalningsfritt i december kommer välkommet!

p.s - var bara tvungen att skriva av mig lite...
Tråkigt att höra med kärleken men du kommer att fixa detta och komma ut som en mycket starkare person.
Du får försöka hitta något annat som ger dig energi och att luta dig mot. För mig blev det mycket cykling i somras och nu håller jag på med hantverk, båda de två sakerna har varit en riktigt bra ventil i allt det jobbiga.
Lycka till. ❤️

Tjenixen samtliga !! :)

Nu har det gått drygt 2år av min skuldsanering, det är knappt två år kvar att betala sedan löper den ytterligare ett år... :)

Det är värst de här månaderna efter vintern när räkningarna kommer på elen/värmen i min lägenhet, då blir det lite tight, men allting går om man vänder och vrider lite på det så det är egentligen inte hela världen... Covid gör ju sitt också till att man arbetar mer hemifrån och blir lite mer "down" men annars är det helt okej.

Rent ekonomiskt så ser det väl ändå ganska så bra ut, jag har ju en bonus som är innestående från förra året då den inte kunde betalas ut pga. korttidspermittering så det ser jag som ett sparande, jag kommer att få tillbaka en hel del på skatten också så det sätter vi på grabbens konto för nya kläder (och skor, fan va de slits skor :) ) till hösten så är det också klart... :) Sen ska jag väl kunna unna mig någon golfrunda extra med grabbarna under sommaren men annars laddar vi inför vintern. Se till att ha så mycket som möjligt redan färdigt så...

Det är ju det här med vårdnaden om våran son, han vill inte vara hos sin mamma för det är stökigt, han är mer hos mig än hos henne, men det accepterar hon inte och vill att det skall vara så som vi bestämt, vilket jag inte tycker att det skall vara, jag vill justera det för hans bästa men efter 7-8 nya förslag så landar det forffarande i "det ska vara som det alltid varit för det passar mig bäst..." Så nu ska jag inte göra samma misstag som jag gjorde när vi var gifta och sätta mig i en dålig sits, så jag har tagit kontakt med Familjerätten för att få sammarbetssamtal, så jävla tråkigt att det ens skall behövas, men det kändes ändå vettigt att göra det nu innan det går för långt...

Så där är vi nu, jag lever fortfarande för er som undrar :) Även om det går upp och ner... :)

För att få lite mer bakgrundsinformation så fanns det en plan för hur jag skulle slippa att allting hamnade hos KF, jag hade gjort en deal me min morfar å mamma om att de skulle hjälpa mig med en del och sedan ett nystartslån på 450’ för de var de som de krävde att de kom ner till. Men då var det tvunget att gå undan med bodelningen efter skilsmässa , men fick bara till svar av min ex fru att det tar tid sånt här...

5månader senare, när allting gått till KF och jag äntligen får henne och skriva på papprena på bodelningen och köpa ut mig ur huset 30/1 2019 så klarade hon huset med 2dgr, 1/2 mätte KF ut huset...

Så frågan är, jag undrar om det finns någon möjlighet ens för mig att få en Skuldsanering, min rådgivare på kommunen säger att jag kommer få det, frågan är bara när...

Fick du skuldsanering? Har ju gått ett tag sen denna tråd skrevs..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp