Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

En helt oförtjänt avundsjuka.

Hej...

Jag ville bara snacka av mig lite.
Jag genomgår en skuldsanering och siktar mot att bli klar med denna i maj, 2026.

Allt går fint och man lever inte ens på kanten, även om allt planeras vid inköpen.

Men så till ämnet.
En vän köpte sig en nyare bil igår och jag unnar honom verkligen denna bil, och jag har levt gott jag med. Alldeles för gott, kanske är det en bidragande orsak till vart jag befinner mig idag.

Men problemet är, att jag blev så svundsjuk. Inte enbart för att köpte den men också för att jag blev så påmind om att jag inte ens är i närheten av den friheten att kunna få göra de valen. Jag är 40 år och tanken är att vi ska leta hus efter avslutad skusa. Det är det min sambo längtar efter allra mest, och jag med.

Men just den där jantelagen....vi svenskar är ju avundsjuka på varandra naturligt sett men detta var något mer.

Är det någon som kan relatera? Alltså, jag vet att mina/våra val har lett oss till denna situation som är en chans i livet.

Men jag kände via hans köp en viss längtan....att inte vara "ekonomiskt omyndigförklarad"?.....

Hej...

Jag genomgår en skuldsanering och siktar mot att bli klar med denna i maj, 2026.

Allt går fint och man lever inte ens på kanten, även om allt planeras vid inköpen.

Men så till ämnet.
En vän köpte sig en nyare bil igår och jag unnar honom verkligen denna bil, och jag har levt gott jag med. Alldeles för gott, kanske är det en bidragande orsak till vart jag befinner mig idag.

Men problemet är, att jag blev så svundsjuk. Inte enbart för att köpte den men också för att jag blev så påmind om att jag inte ens är i närheten av den friheten att kunna få göra de valen. Jag är 40 år och tanken är att vi ska leta hus efter avslutad skusa. Det är det min sambo längtar efter allra mest, och jag med.

Men just den där jantelagen....vi svenskar är ju avundsjuka på varandra naturligt sett men detta var något mer.

Är det någon som kan relatera? Alltså, jag vet att mina/våra val har lett oss till denna situation som är en chans i livet.

Men jag kände via hans köp en viss längtan....att inte vara "ekonomiskt omyndigförklarad"?.....
Så klart kan jag relatera till det du skriver för även om man faktiskt har det ganska bra även under en skuldsanering, så är man ”bakbunden” till att inte ha så mycket pengar även om man lyckas lägga undan en del… Inget märkligt alls tycker jag.

Än mer så om man som jag har kommit upp i åldrarna (50+), tjänar bra och alla vänner runt sig har det väldigt bra med fina hem, bilar och årliga utlandssemestrar.
Så har inte jag kunnat leva. Jag har fått prioritera, noga överväga vad jag vill göra…

Som sagt, att känna en viss avundsjuka är nog fullt normalt. Det innebär ju inte att man missunnar andra att njuta av livet, på vilket sätt det än må vara…
Kämpa på. Snart är du i ”hamn” :)

Det är inte alltid så bra som det ser ut.
Jag har erfarenhet från fler än ett ärende där det varit fina familjen med fina huset, fina bilen/bilarna, kanske fina husvagnen och gärna ett par fyrhjulingar, kanske någon lägenhet i fjällen någonstans också.
2 vuxna, 2 barn, bra lön, kanske 170k brutto tillsammans men man kan se eller får veta att fasaden kostat mer än lönen räckt till.

Förstabilen på avbetalning för kanske 6000 i månaden.
En leasad andrabil för 4000
Fyrhjulingar kanske 5000 i månaden
Husvagn 4000
7 miljoner i bolån 35000
2.5-3 miljoner i blancolån och kreditkort 45-50000.

Typ 100 k i månaden, för fasaden, och man biter ihop för att man inte ska visa att man egentligen har ett jätteproblem varje månadsskifte.

Sen spricker alla möjligheter att hålla sig flytande på att ena kanske behöver vabba ena barnet 2 veckor för den gjort sig illa på golf/tennis/hockey/ridningen och man ansökt 2 dagar för sent så man får vabpengen en månad senare, men löneavdraget samma månad.

Jag förstår om det kan kännas trist att en vän kan spontanköpa fin bil, men bakom kanske det inte är så fint som man tror

Hej...

Men så till ämnet.

Jag kan faktiskt inte relatera alls. Jag har blivit helt ointresserad av materiella ting. Visst nu pratar du om att vara omyndigförklarad typ och det köper jag till viss del, men bara när det gäller abonnemang, lägenhet osv. Sen, lånar inte de flesta till en bil? Hur fräsigt är det på en skala egentligen?

Jag är inte avundsjuk på materiella ting. Det jag är avundsjuk på är folk som inte slösat bort sina liv på missbruk och på att betala av lån.

Jag har blivit otroligt bitter pga det här.

Nej men ni har rätt allihopa i det ni skriver - och materiella ting är faktiskt inte det som väger allra tyngst. Det är familjen, och att kunna se fram emot allt som man kan göra så fort saneringen är över.

Jag är så fruktansvärt tacksam för den här chansen så det finns inga ord för det! Och sambon har varit stöttande ifrån dag ett, men jag var också väldigt ärlig med att tala om för henne redan första dagen vi träffades att min ekonomi inte såg något vidare ut.

Men vi kör framåt med goda framtidsutsikter och vill bara att dagen ska komma i maj 2026. Då är åtminstone betalplanen genomförd.

Men apropå detta med saker. Och folk i ens närhet. Jag håller med dig Trias - man blir avundsjuk på folk som faktiskt har kunnat hålla fingrarna i styr och inte försatt i denna sits. Eller hamnat i av olika anledningar.

Visst, jag önskar mig också det där huset och den där plugin hybriden. Men allt har sin tid. Jag har ett slutdatum och synen på pengar har aldrig varit sundare än vad den är idag. Bara att hänga i!

Hej...

Men så till ämnet.

Jag kan relatera till det du skriver.

Lever själv med sanering och den är slut våren 2026. Ser mina kollegor som varje år åker till medelhavet, thailand och karibien. Jag får glatt ha semester hemma i Sverige. En kollega var i Turkiet nu i juni, kom tillbaka och såg ut som pepparkaka.

Det är bara hålla ut så släpper det. Jag känner också en längtan efter att åka utomlands och köpa en fin bil men det får vänta till 2026.

När jag var ung (14-17 år) och bodde hemma så var min bror och jag bortskämda. Min styvpappa tjänade väldigt bra så varje år åkte vi utomlands. 2 vuxna och 2 barn. Två veckor. Antingen Turkiet, Spanien eller Grekland.

Senast ändrad:
Blir aldrig avundsjuk. Däremot undrar jag ofta hur folk har råd.

Men så är jag så nyfiken så ibland kollar jag upp.
Som nyligen

En fin familj.
Ett barn
Tjusigt hem
Båda bra jobb
Så vad har de gjort bara iår?
Ena startar egen firma
Skaffar ny firmabil
EPA till 12 åringen (som inte ens får köra än)
En gammal finbil
Åh en ny husvagn. Dubbelaxlad. Typ nr 4 eller kanske i ordningen av husvagnar senaste åren..
Ah de drog och köpte massa nytt till husvagnen. Ja ni vet allt. Täcken, kuddar, porslin, osv
Resa till fjällen mm

Så kollar jag upp dem. På ratsit
Vist ena tjänar nästan 500, andra typ 350.
Båda har över -150 000 var i kapital
Åh ett J (J för anmärkning vid kronofogden).

De lever nog på ruinens kant.

Jämför inte dig själv med andra, fokus på dig själv och dina egna mål så kommer du dit fortare än du tror.

Blir aldrig avundsjuk. Däremot undrar jag ofta hur folk har råd.

Men så är jag så nyfiken så ibland kollar jag upp.
Som nyligen

En fin familj.
Ett barn
Tjusigt hem
Båda bra jobb
Så vad har de gjort bara iår?
Ena startar egen firma
Skaffar ny firmabil
EPA till 12 åringen (som inte ens får köra än)
En gammal finbil
Åh en ny husvagn. Dubbelaxlad. Typ nr 4 eller kanske i ordningen av husvagnar senaste åren..
Ah de drog och köpte massa nytt till husvagnen. Ja ni vet allt. Täcken, kuddar, porslin, osv
Resa till fjällen mm

Så kollar jag upp dem. På ratsit
Vist ena tjänar nästan 500, andra typ 350.
Båda har över -150 000 var i kapital
Åh ett J (J för anmärkning vid kronofogden).

De lever nog på ruinens kant.
Så kan det säkert oxå se ut, men man ska likväl inte glömma att det faktiskt finns väldigt många som faktiskt lever bra liv. Fria från ekonomiska problem.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp