Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

En del funderingar :) Tips och råd?

Hej,

Jag har en del funderingar kring ett framtida lån (inom 3 veckor) och hur jag ska tänka..
Hur hade ni gjort? (blev kanske ett långt och rörigt inlägg) :)

Jag såg att zmarta står som "forumets favorit". Förr var det väl Lendo? Är det något jag missat eller vad gör zmarta till favorit?

Till min situation och mina funderingar:
Jag har låg deklarerad inkomst på grund av studier 2022 och 2023 (under 100KSEK för deklarationerna gjorda 2023 och kommande 2024). Vid deklarationen 2022 hade jag ett underskott på ca 280KSEK av dryga 320KSEK i lön, på grund av att jag hade massor hos KF (både anmärkningar och skuldsaldo). Förra deklarationen (2023) var lön strax under 100KSEK och underskott på ca 29KSEK = så ca 30% underskott på den deklarationen då min lön var låg.

Nu inom 3 veckor så försvinner min sista anmärkning, skuldsaldot visar 0kr sedan över 1 år tillbaka (så det syns inget där) och jag kommer ha 3ff på UC där den senaste är tagen runt julafton 2023 (alltså knappt 3 månader sedan) de andra 2ff är över 6 månader gamla. Min UC står på 6 just nu och som jag tolkar det så kan den (när sista anmärkning försvinner) gå precis hur som helst.

Jag har idag lån och krediter på ca 260KSEK där ca 200KSEK syns på UC. På UC är det 160KSEK i lån (19.9% ränta...) och ca 40KSEK i krediter (typ samma ränta..) vilket är sjukt högt.. Jag har sedan slutet av 2023 en lön på ca 30KSEK i månaden, vilket ger mig en lön på ca 360KSEK/ÅR.

Jag skulle vilja försöka samla ihop alla mina lån och krediter (260KSEK) och utöka med ca 80-100KSEK.

Summering (förutsättningar):
0 Anmärkningar (i mitten av mars)
0 Skuldsaldo
3 FF UC (i mitten av mars, just nu 7st)
Deklarerad lön under 100KSEK underskott 30%
Nuvarande lön (som kommer synas om drygt 1 år i deklaration) strax över 30KSEK/mån = 360KSEK/år
6 i UC score (just nu)
200KSEK i lån och krediter som syns på UC (krediter är 100% utnyttjade)
Lån/kredit ca 60KSEK utanför UC
Jag har ca 4-6KSEK "över" varje månad efter alla kostnader (boende, lån, mat etc) som jag har idag.

- Tror ni att jag kommer kunna få ett lån på ca 340-360KSEK i mitten/slutet av mars? Isf till vilken ränta?
- Ska jag söka samlingslån och ange allt (ink det utanför UC)? Eller ska jag söka samlingslån (totalsumma 360KSEK) och söka samla 200KSEK?
- Vilken låneförmedlare skulle ni vända er till? Vilken "är lättast" med minst kompletteringar osv?

Skulle verkligen behöva hjälp med en strategi för detta :)

PS. Jag kan visa upp senaste 3 lönespecarna om det skulle behövas, men har några "speltransaktioner" som kan ställa till det.?
Lånen ska gå till att "omförhandla" nuvarande räntor, samla lån och krediter till 1 lån + de extra som jag lånar går till ett bilköp då jag behöver en bil i tjänsten. = Har inga spelproblem, men vet att vissa banker kan tycka att 2-4KSEK till svenskaspel eller atg kanske inte är så jättepopulärt.

Så som dom stramat upp tror jag inte du ska bli jätteförvånad om du inte får erbjudanden

Givet din inkomst så tycker jag att du spelar för rätt så stor del av din nettoinkomst? Är det något som du gjort över tid eller är det en ny händelse?

Din ansökan kommer bli automatiskt bortsållad från flera banker pga för låg deklarerad inkomst och från de banker som ansökan väl går till tror jag dessvärre inte att du kommer att få erbjudanden.
Måste du verkligen köpa en bil för 100k?

Skuldsaldo syns väl 2 år, inte ett..

I din situation hade jag nog besökt ett bankkontor för att se vad de säger, och om de kan göra en bedömning utan att ta UC direkt. Tag med dig massvis med underlag som lönespecifikationer.
Jag sökte själv via en låneförmedlartjänst och då hade jag bra förutsättningar. Fick inte speciellt många bra erbjudanden och det blev lite av en besvikelse. I dagens läge med högre ränteläge är det förmodligen färre banker som vill vara med och konkurrera för högre risk och små vinstmarginaler.

Angående billån: Jag hade försökt hitta en billig pålitlig bil där du kan pytsa in 20% och belåna 80% och bilen står som säkerhet. Om nu ränteavdraget kommer fasas ut för lån utan säkerhet, är det inte roligt att stå med lån utan säkerhet till en bil med ett sk. blancolån.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp