Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

En anhörigs betraktelse

Hej!

Känner att jag bara behövde få skriva ner mina tankar. För 1.5 vecka lade min sambo korten på bordet och berättade om sitt spelberoende (skuld ca 250.000). Jag blev chockad och ledsen men bestämnde mig för att stanna kvar. Problemet är att jag inte vet hur vi ska lösa situationen. Jag har tagit över hela ekonomiska ansvaret. På många sidor står att det är den som spelar som ska ta ansvar för sina skulder. Men jag tänker ändå att jag vill hjälpa till. Problemet är att jag (vi) inte äger något, ett blanco-lån är det enda som funkar. Fick till slut ett med ok ränta (160.000) men när jag skulle skriva på pappret visade det sig att de bara ville lösa skulder som stod i mitt namn (har inga) så de ville inte bevilja lånet (man var tvungen att redogöra för kontonummer och företag som skulderna skulle lösas in på.

Har nu prövat söka ett annat lån till något högre ränta men som iaf betalar ut lånebeloppet direkt till kontot. Om det är kört så kan jag nog inte göra så mycket mer. Då får min sambos skulder gå till kronofogden. Porblemet är att jag känner mig så himla hjälplös, en del säger åt mig att jag bör lämna min sambo, men det känns som en dålig väg, att lämna den jag älskar mest i hela världen. Samtidigt känns det som om allt jag trott på och byggt upp i många år (vi har varit ihop i tio år) faller som ett korthus framför mina fötter, och jag funderar på om jag ska ge upp livet. Men jag måste, måste vara stark, men hur i helvete är man det.

Paul

Det som händer när ”nån” städar upp ekonomiskt åt sådana som mig ( spelberoende) missförstå mig inte nu...jag menar absolut inte ALLA..men som i mitt fall så va jag inte redo i mitt hjärta, jag hade inte nått botten..så när jag fick hjälp med pengar till skulder blev allt värre...låter konstigt men så var det...när jag nu får/fått ta konsekvenserna själv så känns det både tragiskt men ändå skönt jag är långt ifrån framme( har inte ens börjat) mina skulder på 750000kr kommer jag att ha kvar kanske resten av mitt liv.....men en sak är säkert ATT SLUTA SPELA är det viktigaste av allt, att få hjälp med spelandet är det viktigaste annars är risken ganska stor att nya lån tas o spelmissbruket bara fortsätter tyvärr...Men som sagt det gäller absolut inte alla..din sambo/ man kanske nått botten i livet så det fina du tänkt hjälpa honom med kanske gör att han aldrig mer spelar......så blev inte fallet för mej...Hoppas ni kan komma fram till något bra gemensamt..:)

Några tankar...

Se hur stark din sambo är som lägger korten på bordet, det kan inte ha varit lätt.
Pengar är sekundärt i livet om man hittat någon man vill dela det med.
Spelberoende är svårt att bli av med, och din sambo behöver söka hjälp för det.
Kronofogden behöver inte alltid vara så farligt, och beroende på inkomst så kan din sambo betala tillbaka 250 000 på några år, vilket är år han eller hon heller inte kommer kunna ta några nya lån.

Har ni hus/lägenhet eller planerar att skaffa är läget lite annorlunda, då är det kanske att föredra att du försöker lösa skulden. Sökte du via en låneförmedlare? Skulle du inte få det här lånet du provar med nu, sök inte igen! Kreditbetyget påverkas hårt av många ansökningar på kort tid.

Det som händer när ”nån” städar upp ekonomiskt åt sådana som mig ( spelberoende) missförstå mig inte nu...jag menar absolut inte ALLA..men som i mitt fall så va jag inte redo i mitt hjärta, jag hade inte nått botten..så när jag fick hjälp med pengar till skulder blev allt värre...låter konstigt men så var det...när jag nu får/fått ta konsekvenserna själv så känns det både tragiskt men ändå skönt jag är långt ifrån framme( har inte ens börjat) mina skulder på 750000kr kommer jag att ha kvar kanske resten av mitt liv.....men en sak är säkert ATT SLUTA SPELA är det viktigaste av allt, att få hjälp med spelandet är det viktigaste annars är risken ganska stor att nya lån tas o spelmissbruket bara fortsätter tyvärr...Men som sagt det gäller absolut inte alla..din sambo/ man kanske nått botten i livet så det fina du tänkt hjälpa honom med kanske gör att han aldrig mer spelar......så blev inte fallet för mej...Hoppas ni kan komma fram till något bra gemensamt..:)

Håller med dig fullt ut. Jag vart "räddad" av mina föräldrar för 4 år sedan. Jag fick ett fördelaktigt lån via Swedbank med deras hus som pant. Där och då var jag tacksam å motiverad och kände att jag kommer att fixa det här. 1,5 år senare började jag ta nya lån och spela ännu mer. Nu är min situation åt helvete och jag har inte berättat något för dem. Jag gör nu allt för att kunna betala det lånet så att inte dom hamnar i en dålig situation.

Så tänk en och två gånger innan du väljer att "hjälpa" en spelberoende person.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp