Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Elräkning, hur hög blev er räkning?

Blev tvungen. Bor i en 2:a på 67 kvm m varmhyra så vi betalar bara hushållsel. Dit räknas också garaget där vi vinter tid låter mototrvärmaren sitta i då det är som kallast, typ 20-35 gr kallt. Kallaste perioden i vintras betalade vi 518 kr ena månaden o månaden efter runt 475 kr.
Räknade ut ett snitt på tolv mån som blev ca 418kr/mån.
Men vi bor i Norrland o har ju billigare el här.

Så här tänker jag kämpa i en ny motvind:

Jag har bergvärme, men det finns några energibovar som jag nu måste "mörda". Jag är alldeles för dum-snäll så jag har lånat ut en stuga som står på gården till en författare som kände min far, en skrivarstuga alltså. Den är omgjord och isolerad, men går på direktverkande el, så nu fick jag avsluta den "utlåningen". Personen var inte intresserad av att betala elen själv. #bort.

Har en stor lampa, gatubelysning, som lyser upp hela gården. Det är av en sådan sort som de nu släcker ned i några tyska städer till hösten och jag vet att den inte drar kwh som en vanlig liten taklampa. #bort

Har en uppblåsbar bubbelpool som jag älskar. Den kan stå ute året om, men nu tar jag bort den. Folkpool beräknar att den drar runt 150 kwh/månad, något mer under vintern #bort

Sedan till det största problemet som bara måste åtgärdas. Tilläggsisolera vinden. Kan inte göra det förrän i juni 2023 pga ekonomi och ingen semester, men det är ett måste! Jag ska ned i kwh, så är det bara.

"Normala" villor med fyra personer i hushållet förbrukar runt 25000 kwh enligt beräkningar på nätet. Låt säga att de endast förbrukar 20.000 kwh och får en höjning från 70 öre till 2 kronor. Det blir ju en del pengar i alla fall. Nätavgifterna är inte ens medräknade här.

Att svenska staten valde att ge mig maximalt elbidrag känns oerhört kontraproduktivt och jag gissar att det inte kommer att ske igen. Att man ska betala så dyr el så man ska få skattepengar i bidrag för att anses klara sig är inte förenligt med min politiska kompass, men visst, jag är inte otacksam.

Har också informerat min hyresgäst om hyreshöjning och personen sa tack och lov inte upp hyreskontraktet utan förstod att det var absolut nödvändigt.

Finns det fler åtgärder så tas tips emot med stor tacksamhet. Trodde bränslepriser och räntor skulle ta kål på min ekonomi, men det fanns ett värre monster bakom hörnet.

Ligger på ett snitt på ca 300:-/mån, hyresradhus med fyra rum om 90 kvadrat på två våningar. Har alltid något tänt/igång och har inte ändrat beteende alls. Bundet i två år till, leverantören har plockat bort det alternativet helt så jag gissar att jag är en förlustaffär för dem. Själv är jag endast tacksam.

jag fick årets billigaste elräkning nu, bara 4500kr jag har annars legat på 6000kr+
men det beror till stor del på att jag minar
och då har jag solpaneler på taket också....

600kr för nätavgift, 1000kr för själva elen; på årets lägsta förbrukningsmånad. Snittar 12000kw per år. Har luftvärmepumpar och en pelletspanna som tidigare år stått stilla. I år ”sparade” jag tusenlappar genom att köpa billiga pellets. Då kostade en pall 2200kr. En sån håller ca 5-6 veckor beroende på kyla. Samma pall kostar nu 3700kr…. Hade tur att jag kunde köpa 3 pallar för 2600kr så jag klarar mig i vinter. Min förbrukning bör då minska med minst 3000kw. Väldigt oroande när det förutspås priser på 10kr/kw.
Det som ger lite trygghet är att man ser exakt förbrukning per dag så man kan dra i handbromsen om det går över en gräns. Samt har jag 2 kaminer som kan hjälpa med värme.

Blev tvungen. Bor i en 2:a på 67 kvm m varmhyra så vi betalar bara hushållsel. Dit räknas också garaget där vi vinter tid låter mototrvärmaren sitta i då det är som kallast, typ 20-35 gr kallt. Kallaste perioden i vintras betalade vi 518 kr ena månaden o månaden efter runt 475 kr.
Räknade ut ett snitt på tolv mån som blev ca 418kr/mån.
Men vi bor i Norrland o har ju billigare el här.
Just det och vi har numera bergvärme i hyreshuset vi bor. Borrades o sattes in bergvärmepump så vintern som gått är första med bergvärmen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp