Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

El-kostnader, vad har ni?

Villa 180kvm i Norrland med 5 personer, betalar ca. 1800-2200 per månad under vintern, runt 900 under sommaren. Majoriteten är elabonnemanget via EOn. Bundit elkostnaden via Skellefteåkraft, men det var ju en förlustaffär den här vintern.. årsförbrukning på drygt 12 500 kWh vilket är nästan 10 000 mindre än de som bodde här innan.

Det vi gjort är att framförallt jaga kostnader i hemmet. Vi har också ett relativt elsnålt värmesystem (luftvärmepump) kombinerat med en vedkamin och ett bra isolerat 70-talshus utan källare. Värmer en del av garaget - det kring vattenpumpen - med ett 200w mini-element men annars är det inga kringbyggnader som kostar. Nya vitvaror och varmvattenberedare gör mycket. Energisnåla glödlampor och att man är noga med att stänga av det som inte används (lampor/apparater) gör också sin del. Andra småsaker som att använda micro för att tillaga grönsaker istället för att koka på spisen, koka vattnet till pastan i vattenkokaren etc. påverkar också likt inge motorvärmare/laddstolpar till bilarna då de kör på dieselvärmare istället.

I det stora hela tror jag inte vi kan göra mycket mer än vad vi gör nu. Solpaneler på taket är väl nästa steg för att få ner kostnaden rejält, tyvärr blir det inte så mycket skillnad med ex. bergvärme då vi redan ligger så lågt kostnadsmässigt med tanke på att vi också skulle behöva installera ett varmvattensystem för värmen i huset då det tidigare varit uppvärmt av el-element.

Jag betalar totalt för nät och el 320 kr/månad. Bor i en hyreslägenhet på knappt 80 kvm. Har tvättmaskin i lägenheten som går i princip varje dag. Ganska nya vitvaror i övrigt samt att jag investerat i IKEAS smarta belysning med ledlampor överallt, vilket har sänkt elräkningen ganska mycket. Har Göteborg Energi.

Vi bor i en 4 a, många barn så många diskmaskiner / tvättmaskiner går åt varje dag..
950kr ca hamnar vi på varje månad... och jag har ett bra el avtal ...

Ca 550-600 kr mån 3a 91 kvm! Diskmaskin och tvättmaskin

Kul att fortum ger en 500kr i el om man rekryterar ny elhandelskund åt dom, och ger även rekryten en 5hunka i el.
Rekryterade morsan, blir det billigare i stuga ett tag

Bor också i villa, förra månaden låg (iofs både el,vatten och Internet) på 8000, denna 6000. Jäkla tur det inte varit vinter i mellan Sverige! :)
Vatten och Internet är väl ca 1500 så bara el och avgifter ca 6500 och 4500 då...

Villa 120-130 kvm plus hel källare (i princip ouppvärmd). Gammalt dåligt isolerat 40-talshus.

Elpanna. Luftvärmepump. Täljstenskamin Contura som eldas med ved och briketter.

Betalar för tillfället ca 2000/mån för el inkl. avgifter. Sommarhalvåret betydligt mindre. Kör dock en del AC via pumpen.

Jag jobbar på ett elbolag i södra Sverige. Nätdelen kan man ju tyvärr inte påverka mer än förbrukningen men på elsidan kan det vara värt att jämföra grundavgiften hos olika bolag. Och ni som har möjlighet att låsa ert elpris ska absolut göra det nu, har inte varit så lågt pris på länge :) ytterligare tips är att akta sig för Göta Energi samt Sveriges energi.

Jag jobbar på ett elbolag i södra Sverige. Nätdelen kan man ju tyvärr inte påverka mer än förbrukningen men på elsidan kan det vara värt att jämföra grundavgiften hos olika bolag. Och ni som har möjlighet att låsa ert elpris ska absolut göra det nu, har inte varit så lågt pris på länge :) ytterligare tips är att akta sig för Göta Energi samt Sveriges energi.
Varför akta sig för göra energi dom har vi:( får byta då det jag sett är mycket avgifter på fakturan :(
Var min man som valde dom :(

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp