Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ekonomiskt läge och målsättning

Alltid kul att göra ekonomin roligare. Har hört mycket om dreams. Men kopplar man inte in hela sin privatekonomi där?

Globalfonder kan du nog vara lugn med. Har alltid gått upp historiskt o även detta året med. Köp någon index med låg avgift.

Skönt med en go vinst där. Vad har du för värde totalt?

Sbab erbjuder en av marknadens bästa privatlån med rak amortering.
Njae, man kanske kan koppla in hela sin ekonomi på Dreams men det är inget jag har gjort. Jag har det bara kopplat till min vanliga vardags/transaktionskonto så går de in och nyper lite pengar då och då. Finns många olika "hacks" man kan köra:)

Tyvärr är dagens värde på Fingerprint inte 80 kr, utan 80 öre. Så skulle jag sälja mina aktier vore det en brakförlust. Behåller dem och följer skutan ner mot djupet :p Mitt inköpspris på dem totalt är 48874 kr och dagens värde 4748 kr. Och då har aktien ändå gått upp närmare 20 % sedan igår.

Rak amortering är det jag också kommer satsa på. Ikano verkar också ha det. Och även LO Mervärde (alltså LOs medlemslån). Så en ideal lösning för mig längre fram vore 350 K (vilket är max) medlemslån och sen resten (runt 500 K) på annat ställe med rak.

Njae, man kanske kan koppla in hela sin ekonomi på Dreams men det är inget jag har gjort. Jag har det bara kopplat till min vanliga vardags/transaktionskonto så går de in och nyper lite pengar då och då. Finns många olika "hacks" man kan köra:)

Tyvärr är dagens värde på Fingerprint inte 80 kr, utan 80 öre. Så skulle jag sälja mina aktier vore det en brakförlust. Behåller dem och följer skutan ner mot djupet :p Mitt inköpspris på dem totalt är 48874 kr och dagens värde 4748 kr. Och då har aktien ändå gått upp närmare 20 % sedan igår.

Rak amortering är det jag också kommer satsa på. Ikano verkar också ha det. Och även LO Mervärde (alltså LOs medlemslån). Så en ideal lösning för mig längre fram vore 350 K (vilket är max) medlemslån och sen resten (runt 500 K) på annat ställe med rak.

Okej, då är jag med. Låter ändå kul!
Ajajaj, jobbig investering. Får hoppas det går upp rejält nu! Men du vill inte satsa på aktier annars?

Lo har jag nog via facket. Låter intressant. Då är det dom, sbab o nordea som jag försöker mig på.

Har Sevenday 292 k av 350 k 9 år kvar av 12 år. Dom har prisgaranti, så söker jag ett lån som har lägre ränta matchar dom det. Så de lånet släpper jag helst inte, plus att jag har betalat mycket ränta första åren.

Måste göra mig av med Remembers 400 k

Okej, då är jag med. Låter ändå kul!
Ajajaj, jobbig investering. Får hoppas det går upp rejält nu! Men du vill inte satsa på aktier annars?

Lo har jag nog via facket. Låter intressant. Då är det dom, sbab o nordea som jag försöker mig på.

Har Sevenday 292 k av 350 k 9 år kvar av 12 år. Dom har prisgaranti, så söker jag ett lån som har lägre ränta matchar dom det. Så de lånet släpper jag helst inte, plus att jag har betalat mycket ränta första åren.

Måste göra mig av med Remembers 400 k
Det vore nog kul att satsa mer på aktier i framtiden. Eller bara på olika fonder inom olika sektorer. Men jag har en tendens att satsa fel, tar lätt för hög risk. Senaste fiaskot (förutom Fingerprints då) var att jag hade en hög andel av mina ppm i en rysslandsfond som är mer eller mindre elimenarad nu ;). Men nu de närmaste åren ska jag framför allt satsa på att få ner skuldberget.

Vad har du för ränta på Sevenday?

Finns många alternativ. Alla föredrar olika. Finns ju bra fonder som har många aktier i samma.

Just nu har jag nog 8-9%. Men hade 4% förut. Får jag ren uc så kan jag alltid söka samma belopp o få bättre ränta på Lendo. Så justerar dom bara om räntan.

Pala87, att du har betalt mycket ränta spelar inte roll. Du betalar ränta på dagens summa. Det som är med ett nytt lån är om du amorterar mindre i början på ett annuitetslån. Men det kan man ta på kortare tid eller extra amortera.

Pala87, att du har betalt mycket ränta spelar inte roll. Du betalar ränta på dagens summa. Det som är med ett nytt lån är om du amorterar mindre i början på ett ,annuitetslån. Men det kan man ta på kortare tid eller extra amortera.

Jo, jag menar att jag har haft lånet i 3 år nu. Då har jag betalat en hel del av totalbeloppet. Tar jag ett nytt lån för att lösa Sevenday, säg 10 år så börjar jag om igen med ett högre totalbelopp antagligen

Jag räknar lite grovt med att 1000kr extraamortering ger 5kr mindre i ränta per månad. Så för mig ger det 500kr mindre i ränta på totalen. Så alla bäckar små.(har man högre ränta än mina 6,7 så ger det ännu mer)
På de två lånen/krediterna jag fokar på nu är räntorna 17 och 15 procent så då blir det ju nästan tredubbelt. Betalar jag in 10 K extra bör det ju bli ungefär 150 kr mindre ränta i månaden då. Tack för extra motivation :)

Från ingenstans ringde Resurs idag och störde mina cirklar. De vill samla och greja på. Är 98 procent säker på att det bara blir en bortkastad ff. Inte hela världen i så fall och min linje ligger ännu kvar så jag lät henne göra ett försök. Återkommer när jag vet mer :)

När jag frågade varför de inte gav mig något erbjudande när jag sökte via Lendo senast (och hade 0.5 i UC) och varför chansen att bevilja nu skulle vara högre med 1.7 så sa hon att hon hade "andra möjligheter" och att de ringde för att jag har skött mina betalningar. Håller mig skeptisk, men hoppas på det bästa!

Hoppas du får ett bra erbjudande !
Tack! Hon ringer imorgon och berättar. Om de skulle kunna tänka sig att ta över Marginalen och kreditkortsskulden skulle jag vara nöjd. Men om de erbjuder något alls ville de säkert ha en större kaka :) . Men ska stå på mig och inte tacka ja till något dumt. Tänk om de skulle erbjuda samling på allt med 10-12 procents ränta till exempel. Lockande att säga ja, men det går nog aldrig att be någon annan ta över och erbjuda bättre ränta på ett lån på typ 850 000 .

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp