Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Ekonomiskt läge och målsättning

Extra-amorterade idag 9000 kr. Eller snarare betalade in 5000 på kreditkortet och 4000 på marginalen (där 1500 kr var ränta och 500 planerad amortering). Skönt på ett sätt, men inser också hur "låneskadad" jag blivit för jag har gått halva kvällen och grubblar över om det inte hade varit bättre att försöka spara pengarna eller något och bara betala in minisummorna (är väl den mentaliteten som lett mig hit :p ) .

Som om det känns lite som att kasta ner en liten förmögenhet i ett svart hål. När man väl ska betala in så känns till och med en så (för mig) stor summa som en droppe i havet.

Hoppas känslan blir bättre när man börjar märka av inbetalningarna mer. November och december ska jag jämka och så har jag "sålt" en semestervecka så då trycks allt det in i snöbollen på kreditkortet (och en del extra på Marginalen, vill gärna känna att blancorna går ner lite också.

Riktigt bra gjort! Det kommer kännas efter många månader, då alla amorteringar plussas ihop!

Men jag är lika skadad! Jag jämkar nu och ska få 5000 kr mer än vanligt. Jag tänker om jag ska spara eller amortera

Att betala av på krediten har ju flera fördelar.
Ofta ganska hög ränta. Bra för betyget och så har man ju ändå möjlighet ta ut om det skiter sig.(om man inte har tillräckligt stor buffert)

Ni är duktiga som försöker amortera och betala in extra när tillfälle ges.. Bra jobbat

Riktigt bra gjort! Det kommer kännas efter många månader, då alla amorteringar plussas ihop!

Men jag är lika skadad! Jag jämkar nu och ska få 5000 kr mer än vanligt. Jag tänker om jag ska spara eller amortera
Tack! Och du har så rätt. Det är bara ösa på så mycket det går med extra amorteringar. Även om det bara är några hundra här och där. Se det lite som när snön börjar försvinna under våren. Det märks nästan ingenting dag för dag i mars/april, men plötsligt börjar man inse att högarna är lite mindre och så börjar det rinna smältvatten längst med gatorna (nu bor jag i Norrland så den referensen kanske inte funkar lika bra för sörlänningar som inte är vana vid meterhöga snövallar osv :D)

När det gäller amortera/spara kommer jag försöka spara lite också. Få ihop en liten buffert åtminstonde. Har kirrat ett nytt sparkonto på Avanza (mest för motivationens skull) i dagarna. De ger 3.50 i ränta, så det finns de som ger mer men jag tycker Avanza känns stabilt. Vill helst inte låna ut pengar för relativt låg ränta till banker jag har skulder (med mycket högre ränta) heller, känns bara bakvänt. Men mest amortera. För mig först på krediten, för dig borde ju det mindre lånet vara bäst (men först Fairlo och Klarna va?)

Att betala av på krediten har ju flera fördelar.
Ofta ganska hög ränta. Bra för betyget och så har man ju ändå möjlighet ta ut om det skiter sig.(om man inte har tillräckligt stor buffert)
Ja, precis, rent psykologiskt är det ju skönt att ändå känna att det ju går att låna tillbaka pengarna i värsta fall om det verkligen kniper. På sikt kommer jag nog säga upp ett av mina två kreditkort (Klarnakortet ej inräknat) för att frigöra den krediten från lånekalkylerna när jag väl söker nytt samling längre fram, men det får bli ett senare bekymmer vilket jag väljer :)

Ni är duktiga som försöker amortera och betala in extra när tillfälle ges.. Bra jobbat
Tack! Skönt med lite pepp när man känner att extra inbetalningar på 9000 knappt märks i den stora helheten. Men det är ju verkligen ett steg i taget som gäller för att komma framåt.

Tack! Och du har så rätt. Det är bara ösa på så mycket det går med extra amorteringar. Även om det bara är några hundra här och där. Se det lite som när snön börjar försvinna under våren. Det märks nästan ingenting dag för dag i mars/april, men plötsligt börjar man inse att högarna är lite mindre och så börjar det rinna smältvatten längst med gatorna (nu bor jag i Norrland så den referensen kanske inte funkar lika bra för sörlänningar som inte är vana vid meterhöga snövallar osv :D)

När det gäller amortera/spara kommer jag försöka spara lite också. Få ihop en liten buffert åtminstonde. Har kirrat ett nytt sparkonto på Avanza (mest för motivationens skull) i dagarna. De ger 3.50 i ränta, så det finns de som ger mer men jag tycker Avanza känns stabilt. Vill helst inte låna ut pengar för relativt låg ränta till banker jag har skulder (med mycket högre ränta) heller, känns bara bakvänt. Men mest amortera. För mig först på krediten, för dig borde ju det mindre lånet vara bäst (men först Fairlo och Klarna va?)

Precis! En 1000-lapp extra i månaden gör ganska mycket! Bara fortsätta och ösa på. Sen tror jag ett litet sparande vid sidan av måste man ha för motivationen och oväntade utgifter.

Avanza har bra sparkonton. Men du ska inte satsa på en globalfond? Jag kör sparkonto på sbab pga det är en framtida bank där jag vill ha samlingslån. Betalar 3,75% just nu och har en rolig app.

Avanza har bra sparkonton. Men du ska inte satsa på en globalfond? Jag kör sparkonto på sbab pga det är en framtida bank där jag vill ha samlingslån. Betalar 3,75% just nu och har en rolig app.
Hm, SBAB låter som ett bra alternativ! Av någon anledning är jag så barnslig så jag gillar iden på "en rolig app" som motivator :) Jag använder faktiskt Dreams lite gran också. Rolig. Med "tjuven" går den in och tar några tior då och då, när Hammarby gör mål förs det över 100 kr osv. Men tyvärr har de ingen ränta på insättningarna så det är därför jag söker alternativ.

Globanfond kan bli aktuellt. Men jag brukar nästan alltid gå minus på aktiefonder osv. Mitt "enda" innehav nu är till exempel Fingerprints. Jag gick in tungt (med lånade pengar) när de låg i 28 kr och hoppades på fin vinst. Idag ligger de på runt 80 öre ;)

Jag kommer ju också behöva ett framtida samlingslån. Erbjuder Sbab vanliga blancon också? Jag förknippar dem mest med bostadslån.

Jag räknar lite grovt med att 1000kr extraamortering ger 5kr mindre i ränta per månad. Så för mig ger det 500kr mindre i ränta på totalen. Så alla bäckar små.(har man högre ränta än mina 6,7 så ger det ännu mer)

Hm, SBAB låter som ett bra alternativ! Av någon anledning är jag så barnslig så jag gillar iden på "en rolig app" som motivator :) Jag använder faktiskt Dreams lite gran också. Rolig. Med "tjuven" går den in och tar några tior då och då, när Hammarby gör mål förs det över 100 kr osv. Men tyvärr har de ingen ränta på insättningarna så det är därför jag söker alternativ.

Globanfond kan bli aktuellt. Men jag brukar nästan alltid gå minus på aktiefonder osv. Mitt "enda" innehav nu är till exempel Fingerprints. Jag gick in tungt (med lånade pengar) när de låg i 28 kr och hoppades på fin vinst. Idag ligger de på runt 80 öre ;)

Jag kommer ju också behöva ett framtida samlingslån. Erbjuder Sbab vanliga blancon också? Jag förknippar dem mest med bostadslån.

Alltid kul att göra ekonomin roligare. Har hört mycket om dreams. Men kopplar man inte in hela sin privatekonomi där?

Globalfonder kan du nog vara lugn med. Har alltid gått upp historiskt o även detta året med. Köp någon index med låg avgift.

Skönt med en go vinst där. Vad har du för värde totalt?

Sbab erbjuder en av marknadens bästa privatlån med rak amortering.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp