- Meddelanden
- 1 551
- Mottagna reaktioner
- 995
- Poäng
- 787
Tackar som frågar, peppande att någon (mer än jag själv) har lite koll på migAntar att det är första betalningen som görs nu i slutet på November till Nordea och du har kommit igång, är väll alltid lite högre räkning första gången då det blir uppläggningsavgiften i det och för 1.5 period? (En bit av oktober när du fick samlingslånet + november?).
On track med målet att nå 700.000 innan Januari?![]()

Det stämmer att första betalningen sker först nu och den blir hög; 12 K ska dras idag. Och önskar jag kunde skriva att jag varit duktig och extraamorterat, inte minst vid förra lönen då det ju inte drogs något på lånet.
Men tyvärr blev det inte riktigt så. Vill inte kalla det för att jag tappat spåret (och absolut inte motivationen), men man kan väl säga att jag tillfälligt pausade min kamp efter ett par års ganska intensivt gnetande
.Lite av det plötsliga överskottet av att slippa en månads låneinbetalningar sparade jag och la undan till den massiva inbetalningen nu idag. Men det blev också en hel del konsumtion.
Men inte som förr i tiden med Klarna och kreditkort, och inte heller som förr på "onödiga" samlargrejer som serier, vinyl, dyrare TV-spel jag aldrig hinner spela eller så. Mer att jag byggt upp ett lager av kosttillskott, proteinpulver osv från Apohem som hade bra priser (försöker komma igång med träningen igen) och så framför allt massa grejer till min källarlägenhet som jag ju flyttade till förra sommaren/hösten.
Det har varit lite eftersatt där nere, men nu har jag tagit mig råd (och tid) att göra det lite fint och mysigt med massa nya ramar, gröna växter, lampor/ljusslingor osv. Det kanske i och för sig kan klassas som ganska onödigt men som du själv påpekade i en en annan tråd är det ju viktigt att känna att man har städat och hygieniskt omkring sig (och relaterat till det räknar jag även att ha det allmänt trivsamt
. )Så nu är det full djungel i fönstergluggarna (gillar inte känslan att någon kan spana ner på en där), kitchiga ljusslingor dragna i typ hela lägenheten och massa fina posters/prints uppsatta överallt i fina ramar. Jag trivs mycket bättre, känns skönt att komma hem och lägga sig och slappa/fixa på där.
Har till och med börjat bygga på en legosats på 1800 bitar (Nightmare before Christmas) som jag också köpt fin belysning till. Jäkligt kul, men lite ovant att komma in i när man inte har byggt lego på över 40 år. Mysigt sätta sig och bygga lite efter jobbet med en kopp kaffe och två spinnande katter bredvid sig. Kommer bli fint när det blir klart:
En väldigt onödig grej jag backade på Kickstarter (med poster set och hela "stora paketet) var i och för sig den här art booken, men jag är lite svag för den typen av publikationer:
Nåväl, nu är smekmånaden över och jag ska börja bli mer besatt av att betala bort och betala extra nu framöver igen. Jag vet att när jag väl börjar så känns varenda pantburk som en viktig liten bricka på vägen och jag blir (mot mig själv i alla fall) en riktigt snål jävel
En väldig fördel jag märkt nu med flytten ner till källaren (utöver den mycket lägre hyran) är förresten att elen ingår i hyran. Mycket värt nu när elpriserna skenar igen.
Senast ändrad: