Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ekonomiska för- och nackdelar med att bli sambo

Hej, kära forumsmedlemmar! Jag är just nu inne i mitt första ”riktiga” förhållande. Vi har planer på att bli sambos.

Undertecknad är en riktig slarver gällande sparande. Jag är 28 år och har inte många tusenlappar sparat. Vi har ett gemensamt mål att köpa ett hus om två år.

För att återgå till min rubrik undrar jag om ni kan komma med tips och tricks på hur jag enklast sparar pengar när vi är två i ett hushåll. Vad går att spara in på? Vad kommer kosta mer? Är det så enkelt som att dela alla utgifter på två? Hur mycket bör man spara i månaden?

Vi tjänar tillsammans cirka 800.000:-/år. Jag får ut 23-24.000:- netto. Det är bara jag som har lån (280.000) och det kostar mig ungefär 4000:- i månaden. Hyran för vårat kommande boende ligger på 8500:- i månaden.

kör delad ekonomi, mitt tips. Gemensam skapar bara problem.

ni skaffar ett konto dit ni sätter in hälften var av alla räkningar där autogiro m.m dras.
Ica kortet är bra för mat.

då har ni två separata konton för mat och hushåll.
Sen har ni sparande på ett konto i samma bank som ni har hushållskontot.

Resten som blir över gör ni vad ni vill för.

Resor m.m spar man till tillsammans dvs hälften var

Om du/ni ofta handlar på ICA kan jag rekommendera att skaffa ett ICA-kort via ICA-banken och genom att lägga upp ett sparande hos dem om minst 500 kr/månad (tyvärr ej längre med någon ränta) kvalificerar man sig för dubbelbonus när man handlar d.v.s har man tjänat in 100 kr i bonus på sina inköp så får man istället 200 kr i bonus. Gör upp en middagslista för veckan och storhandla.
Försök att sikta på ett månadssparande på minst 10% av nettolönen men ska ni spara till en kontantinsats som ska användas om några år behöver ni spara mer.
Ska ni bli sambos är det alltid bra att skriva ett samboavtal.

Om du/ni ofta handlar på ICA kan jag rekommendera att skaffa ett ICA-kort via ICA-banken och genom att lägga upp ett sparande hos dem om minst 500 kr/månad (tyvärr ej längre med någon ränta) kvalificerar man sig för dubbelbonus när man handlar d.v.s har man tjänat in 100 kr i bonus på sina inköp så får man istället 200 kr i bonus. Gör upp en middagslista för veckan och storhandla.
Försök att sikta på ett månadssparande på minst 10% av nettolönen men ska ni spara till en kontantinsats som ska användas om några år behöver ni spara mer.
Ska ni bli sambos är det alltid bra att skriva ett samboavtal.
Tack! Bra tips angående ICA!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp