Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ekonomi vid föräldraledighet - uppdelning

Hej alla kloka.

Jag är ute efter en uppdelning under föräldraledigheten som är rimlig och rättvis.
Jag kommer att vara hemma med barnet i 12 månader och min partner i ca 6 månader. Mina föräldradagar ska alltså räcka dubbelt så länge som hans och mitt inkomstbortfall kommer att ligga på runt 24 tkr.
Det absolut lättaste i vår situation hade kanske varit att lägga all inkomst i en pott, betala gemensamt och dela på två. Jag tror inte han skulle gå med på det och jag vet inte själv om jag gillar den. Så min tanke är att han får kompensera halva mitt inkomstbortfall , så får vi samma inkomstbortfall i kronor. Så får jag göra detsamma när han är ledig.
Tankar och input?

Varför delar ni inte 50/50 på föräldraledigheten?

Varför delar ni inte 50/50 på föräldraledigheten?
För att han inte vill vara borta ett år från jobbet då det skulle påverka hans karriärsambitioner (mycket) och vi vill inte skola in barnet på förskola vid 12-13 månaders ålder.

För att han inte vill vara borta ett år från jobbet då det skulle påverka hans karriärsambitioner (mycket) och vi vill inte skola in barnet på förskola vid 12-13 månaders ålder.
Skaffa barn men vara helt fokuserad på ”karriär”?

Ooook.

Skaffa barn men vara helt fokuserad på ”karriär”?

Ooook.
Men alltså vad är detta för svar? Vad har det med saken att göra? Vi har valt att göra såhär och barnet får vara med mig 12 månader och med honom 6 månader, det är väl rätt många barn som inte får så mycket tid med sina föräldrar innan förskola. Varför vi gör som vi gör osv var väl inte riktigt det jag bad om hjälp med.

Men alltså vad är detta för svar? Vad har det med saken att göra? Vi har valt att göra såhär och barnet får vara med mig 12 månader och med honom 6 månader, det är väl rätt många barn som inte får så mycket tid med sina föräldrar innan förskola. Varför vi gör som vi gör osv var väl inte riktigt det jag bad om hjälp med.
Att ni sätter er ner och pratar igenom detta är väl en bättre lösning än att fråga främlingar på nätet?

Självklart. Men man kan väl få be om input?
Hur man fördelar sysslor och pengar i ett hushåll finns det antagligen lika många lösningar på som det finns hushåll.
Lös det själva och ta till vara på föräldraledigheten, den tiden kommer inte tillbaka, vore tråkigt om allt man minns sen är tjafs kring ekonomi och inkomstbortfall.

Good luck! Inget att tillföra.

Vore det inte enklare att ha gemensam ekonomi nu när ni ska bli föräldrar? Det är mitt tips.

Hoppas sen att det inte bli du som får ta alla vabdagar pga att hans karriärmöjligheter skulle försämras om han vabbar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp