www.domarbloggen.se
Det står lite här om hur man begär skadestånd
![]()
Integritetsskyddsmyndigheten | IMY
Vi arbetar för att skydda alla dina personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer.www.imy.se
"
Du kan begära skadestånd genom att kontakta den personuppgiftsansvariga eller genom att väcka skadeståndstalan i domstol. Detta är något du ska göra på egen hand och inget vi kan hjälpa dig med.
Om det är staten som har behandlat dina personuppgifter i strid med dataskyddsförordningen kan du vända dig till Justitiekanslern och begära skadestånd."
Så om det är ditt syfte så kommer du behöva en bra anledning till hur du tagit skada. Sen börja med att kontakta Ekomni. Går det inte att få ut pengar där så det domstol.
Kontaktar du dom så behöver du som sagt en bra anledning och redogöra för hur du tagit skada.
Då skriver du anspråket på vilken summa du begär.
Jag hade dock inte begärt mer än 28 650 kr. Det är gränsen för vad som är ett förenklat tvistemål ifall det går till domstol
På så sätt tar du inga större risker för dig ekonomiskt.
Så hanteras ett tvistemål i tingsrätten
Ett av tingsrättens uppdrag är att lösa tvister mellan två eller flera parter. I vissa fall kan du även vända dig till andra myndigheter för att få hjälp att lösa en tvist.www.domstol.se
"
Vad kostar det?
Om du vill stämma någon behöver du betala en ansökningsavgift till tingsrätten. Hur stor avgiften är beror på värdet på det tvisten rör. Om värdet är högst ett halvt prisbasbelopp (det vill säga max 28 650 kronor år 2024) är avgiften 900 kronor. "
Förenklade tvistemål – Domarbloggen
www.domarbloggen.se
"Anledningen till att det finns särskilda regler för förenklade tvistemål är att det har ansetts alltför kostsamt och komplicerat att tvista om mindre värden inför domstol. Det finns därför regler om hur förenklade tvistemål handläggs och om vem som får avgöra ett sådant mål. Reglerna syftar till att förenkla processen och göra den mindre kostsam för parterna. De förenklade tvistemålen avgörs alltid av endast en domare"
Skriva något i stil med:
Hej Ekomni,
Jag anser mig ha lidit skada av er hantering av personuppgifterna och begär därför formellt ett skadestånd på ett halvt prisbasbelopp om 28 650 kr
Dels så har jag vart extremt mån om att hålla min privatekonomi just privat då jag skäms över att andra ska veta att jag sitter på dåliga lån.
Nu har alla era kunder olagligt sett (Ekomni har brutit GDPR) mitt namn och min mailadress och jag anser därav att spridningsrisken om att jag är kund och har lån finns. Som då skulle sätta mig i knipa med både familj och bekanta som har uppfattningen om att jag har väldigt skötsam ekonomi, vilket jag inte har. Jag känner med andra ord att det har lett till emotionell stress och oro.
Dessutom finns risk att detta kommer ut i media eller att någon säljer vidare namn och mailadresser vilket ökar risken för phisingattacker, försälningslistor som säljs, identitetsstöld och mål för spam och reklam som jag inte är ett dugg intresserad av. Det känns inte tryggt att ha förlorat sin integritet på detta sätt.
Därför så kräver jag formellt ett halvt prisbasbelopp om 28 650 kr.
Beloppet innebär att det är ett förenklat tvistemål som annars kommer prövas i domstol.
Jag hoppas att det inte behöver gå så långt med tanke på att felet är så öppenbart. Jag är i annat fall även öppen för att kontakta andra och starta en gruppstämning om vi inte kan hitta en lösning.
Jag ser fram emot svar och hoppas vi kan stöka över detta snabbt. Jag är även öppen för förslag och skriva sekretessavtal vid önskemål.
Trevlig fortsätting så länge!
Med Vänlig Hälsning,
@Hatarmittliv