Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Efter avslutad skuldsanering

Att ta lån så tätt inpå en sanering är oavsett ganska illavarslande
Varför? Man är ju som vilken vanlig människa som helst som kan behöva bostad och bil. Eller, man har nog större behov än vilken vanlig människa som helst efter 5 år (eller mer) på existensminimum. Just bostad och bil tycker jag inte är nåt problem. Däremot om man börjar låna till annan konsumtion, resor eller spel.

Har nu betalat in sista betalningen på skuldsanering. Klar efter 5 år. Anmärkning om skuldsanering skall försvinna 19/11. Om jag då ansöker om billån den 22/11 är det fortfarande kört eller blir jag beviljad? Har inga skulder, låg hyra och 400000 i årsinkomst. Vill inte stå hos bilhandlaren och bli nekad. Bilhandlaren använder Nordea. Är de hårdare än andra? Har till kontantinsats.

Har nu betalat in sista betalningen på skuldsanering. Klar efter 5 år. Anmärkning om skuldsanering skall försvinna 19/11. Om jag då ansöker om billån den 22/11 är det fortfarande kört eller blir jag beviljad? Har inga skulder, låg hyra och 400000 i årsinkomst. Vill inte stå hos bilhandlaren och bli nekad. Bilhandlaren använder Nordea. Är de hårdare än andra? Har till kontantinsats.

Har du haft skuld hos Nordea som omfattades av skuldsaneringen, så kan de eventuellt vara ett hinder, för övrigt, så ska de väl vara grönt...

Noterar iallafall inne på ”Fattiga Riddare” flertalet berättat att efter avslutad skuldsanering, så har dom varit på helt ”grön kvist” igen och kunnat söka bolån, etc utan några som helst problem.

Tänk Dig för bara... men Lycka till :)

Har du haft skuld hos Nordea som omfattades av skuldsaneringen, så kan de eventuellt vara ett hinder, för övrigt, så ska de väl vara grönt...

Noterar iallafall inne på ”Fattiga Riddare” flertalet berättat att efter avslutad skuldsanering, så har dom varit på helt ”grön kvist” igen och kunnat söka bolån, etc utan några som helst problem.

Tänk Dig för bara... men Lycka till :)

Att ta lån så tätt inpå en sanering är oavsett ganska illavarslande
Jo, du har naturligtvis rätt, men sen får man se det från en annan aspekt? Min och min frus sanering går ut om en månad och är det något man har lärt sig under dessa 5 åren så är det att leva snålt, prioritera och akta sig för dyra krediter(fällor). Om man nu har blivit klokare under saneringstiden, hittar ett lån med bra ränta och verkligen vet med sig själv att man har råd, varför ska man då inte kunna göra det?
Hur många har råd idag att pynta en bil cash? Nej, har man bolån så bakar man in en bil, smart att göra så, men du har fortfarande inte köpt bilen cash så på ett sätt så är det banken som äger bilen? Sen är det såklart du som äger huset med hjälp av banken. Även om du har kanske 100000 i månadslön eftersom du frigör kapital som du kan investera i annat. Vare sig du ska åka på semester, köpa bil, bostad, möbler, tv eller annat så är det smartare att ta ett banklån till detta än att du tar en massa krediter med hög ränta. Smartast av allt är såklart att spara eller låta bli att köpa.

Jag väljer att tycka lika fortfarande baserat på att jag träffat alldeles för många som bara tagit lån man verkligen verkligen har råd med efter skuldsanering.. och något kreditkort, för bilen gick sönder, och ett lån till, för bilen rasade ihop helt och det var bråttom att köpa ny, och ett tu tre utmäts huset som man fick behålla under skuldsaneringen pga att värden på hus i området ökat ganska markant.

Har ingen statistik på hur många som cashar bilen.

Jag väljer att tycka lika fortfarande baserat på att jag träffat alldeles för många som bara tagit lån man verkligen verkligen har råd med efter skuldsanering.. och något kreditkort, för bilen gick sönder, och ett lån till, för bilen rasade ihop helt och det var bråttom att köpa ny, och ett tu tre utmäts huset som man fick behålla under skuldsaneringen pga att värden på hus i området ökat ganska markant.

Har ingen statistik på hur många som cashar bilen.
Jo, naturligtvis ligger det något i det du säger. Jag är helt emot krediter och avbetalningar och tänker verkligen börja med det när ss är slut, vi aktar oss väldigt väldigt noga när det gäller sånt.
När det gäller bilköp tex, jag tror inte att det finns särskilt många som har pyntat sin bil cash, dom flesta leasar, billån eller bakar in bilköpet i huset? Nu är det inte alls säkert att frugan ska köpa nån bil. Lånet skulle först och främst gå till en bukoperation som hon får bekosta själv, sen behövs glasögon och en liten buffert om något oförutsatt skulle hända, det är skillnad på saker och saker! Ta till tex bara sån sak som glasögon, vissa tar glasögon på kredit och sånt är naturligtvis inte gratis, men folk gör det för dom är impulsiva och ser det på kort sikt? Jag känner folk som tar allting på kredit, TV, vitvaror, resor, kläder osv och jag tycker det är ett djävla ofog.
Naturligtvis är det bästa att spara ihop till allt det där som man inte kan "leva" utan, men som sagt att ta ett lån för nyttosaker som glasögon, operation skiljer sig lite.
Från början så var det min fru som tog första spadtaget mot ss, vi mådde fruktansvärt dåligt som man gör när man håller på att drunkna i ångesten när det gäller skulder, vi orkade inte mer helt enkelt.
Hela tiden kravbrev och samtal från inkassobolag och KF, hela tiden denna ångest därför barnen drabbades och jag märker än idag att grabben som är 17 år idag, hela tiden så finns rädslan hos honom att vi inte ska klara oss med mat osv och det är vårt fel att han känner så för det är vi som har skapat situationen!
Våra barn har aldrig fattats något, han har alltid fått det han behöver när det gäller fotbollsskor, avgifter, cuper/turneringar osv. Dottern som är nått år äldre har alltid fått det hon behöver med kläder osv, dom har aldrig fattats något, men aldrig heller har dom fått det som många andra barn får som en självklarhet av sina föräldrar som semestrar tex, vi har aldrig varit på semester någon gång tillsammans, dom förtjänar verkligen att någon gång få belöning för sin förståelse, tålamod, hjälpsamhet i hemmet!
Nu har vi chansen när skuldsaneringen är över om 3 veckor att börja fungera som en "normal" familj igen, kanske bjuda barnen på semester eller så, då tycker jag att det faktiskt är motiverat med ett lån OM man verkligen anser att man har råd, hellre det än att ta det på kredit!

Ska ni ta lån till semester..? Jag trodde det var till viktiga mer nödvändiga saker än så.
Hoppas jag missförstår

Lycka till framöver.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp