Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Efter avslutad löneutmätning - Alektum Inkasso

Hej,

Har ju haft löneutmätning under 4-5 års tid om man läst min tidigare historik som avslutades härom månaden. Har löst det mesta i inkassoväg i efterhand som legat kvar hos inkasso. Idag fick jag brev från Alektum Inkasso, ett väldigt oklart brev om jag får säga det själv.

"KFM har nu avslutat löneutmätningen avseende ovanstående fordran. Det resterar nu endast 359:- avseende en gammal grundavgift som vi blivit fakturerade efter tidigare utmätningsförsök. Då denna kostnad inte ingick löneutmätningen ber vi dig att betala beloppet inom 20 dagar. Detta för att slippa att ärendet på nytt blir föremål för rättslig åtgärd."

Har ingen specifikation alls med i brevet vad skulden gäller eller när dom fakturerades för utmätningsförsöket? Är detta vanligt? Det är en struntsumma så inga problem för mig att betal a vid lön, men varför ingick inte den i utmätningen?

Loggade in på Mina Sidor. Enda ärende jag hittat där är bifogat.

Funderar på om jag ska kontakta dom och se om jag kan stryka denna faktura eller helt enkelt bestrida? Eller helt enkelt betala in 92 öre i ränta?

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    17 KB · Visningar: 35
Jag skulle ringt dom och kollat.

Så, skulden togs över av Alektum 2014 och tidigare ombuds avgift till KFM hängde på. På dom 600 är det 359 kvar att betala tydligen. Den hängde aldrig med in när Alektum skickade in till KFM i februari i år. Aldrig varit med om att ett inkassobolag skickar in delar av en skuld och behåller delar hos sig själv? Kan inte se att det byggts på någon ränta heller för den delen så bara det är märkligt (men bra för mig, om resterande skuld är korrekt).

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp