Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Easycredit / Credigo - påverkar UC?

Blir inte klok på dessa. Är det någon som kan hjälpa mig att svara på några frågor angående dessa?

Jag har tidigare haft krediter hos både easycredit och credigo som jag betalat av och avslutat. De försvann då från minUC , men utan någon direkt minskning av min riskprocent.

Jag var idag i kontakt med dem på telefon angående en eventuell ny ansökan.
”Vi tar EJ UC, utan vi använder creditsafe istället”
”Vi skickar vårt engagemang till UC, men det påverkar INTE ditt Uc betyg”

Stämmer detta ?
Vad menas med att dom skickar engagemanget dit?
Om jag förstår dom rätt så hade jag inte behövt avsluta de krediter jag haft tidigare? De kunde lika gärna varit kvar?
Vågar jag ansöka på nytt , eller kommer det påverka min UC risk?

Är det någon som har koll på detta, eller har ansökt nyligen som vet?

Blir inte klok på dessa. Är det någon som kan hjälpa mig att svara på några frågor angående dessa?

Jag har tidigare haft krediter hos både easycredit och credigo som jag betalat av och avslutat. De försvann då från minUC , men utan någon direkt minskning av min riskprocent.

Jag var idag i kontakt med dem på telefon angående en eventuell ny ansökan.
”Vi tar EJ UC, utan vi använder creditsafe istället”
”Vi skickar vårt engagemang till UC, men det påverkar INTE ditt Uc betyg”

Stämmer detta ?
Vad menas med att dom skickar engagemanget dit?
Om jag förstår dom rätt så hade jag inte behövt avsluta de krediter jag haft tidigare? De kunde lika gärna varit kvar?
Vågar jag ansöka på nytt , eller kommer det påverka min UC risk?

Är det någon som har koll på detta, eller har ansökt nyligen som vet?
Om ja förstår De rätt så tas ingen upplysning via UC när du söker lånet, utan en upplysningen sker via Creditsafe. Sen en tid tillbaka så har dom börjat rapportera skulden till UC, vilken menas att lånet blir synlig på din UC, dock inte någon förfrågan. Tycker de låter märkligt att de inte skulle påverka UC.n ngt... Ett tillkommande lån/kredit på UC ruckar oftast på betyget.

Om ja förstår De rätt så tas ingen upplysning via UC när du söker lånet, utan en upplysningen sker via Creditsafe. Sen en tid tillbaka så har dom börjat rapportera skulden till UC, vilken menas att lånet blir synlig på din UC, dock inte någon förfrågan. Tycker de låter märkligt att de inte skulle påverka UC.n ngt... Ett tillkommande lån/kredit på UC ruckar oftast på betyget.

Jag håller med. Jag tog bort krediterna just för att de började rapportera till Uc.

Men om jag ansöker om en kredit. Men inte utnyttjar den. Ser inte UC det som en buffert då? Då har jag ingen skuld? Eller tänker jag helt galet nu?
Kanske kan chansa? Om nu ändå själva ansökan inte påverkar mitt betyg?

Jag håller med. Jag tog bort krediterna just för att de började rapportera till Uc.

Men om jag ansöker om en kredit. Men inte utnyttjar den. Ser inte UC det som en buffert då? Då har jag ingen skuld? Eller tänker jag helt galet nu?
Kanske kan chansa? Om nu ändå själva ansökan inte påverkar mitt betyg?
De kan jag dock inte svara på. Alltså om lånet klassas som ett typisk blancolån eller som en kredit/kreditkort. Klassas de som en kredit och att du avstår från att nyttja den, så borde de ju med andra bättra ditt betyg iom att de ses som en buffert... Men de är bara spekulationer.

De kan jag dock inte svara på. Alltså om lånet klassas som ett typisk blancolån eller som en kredit/kreditkort. Klassas de som en kredit och att du avstår från att nyttja den, så borde de ju med andra bättra ditt betyg iom att de ses som en buffert... Men de är bara spekulationer.

Jag ringde och pratade med Credway nu, som också dem tillhör Northmill.

Han sa att själva ansökan tas via Creditsafe. Om jag blir beviljad en kredit så syns det hos UC och det försämrar mitt kreditbetyg.
Det spelar tydligen ingen roll hur mycket jag utnyttjar av min kredit , utan kreditbetyget / Uc risken ser bara min totala beviljade kredit. Den struntar i om jag har använt / tagit ut 1000kr eller 20 000kr.

Det är så härligt när samma kundtjänst ger så olika svar. Bedrövligt.

Jag har iallafall kommit fram till att jag inte vågar chansa. Jag kommer inte att ansöka . Trots att easycredit kundtjänst sa att det inte skulle påverka mitt betyg alls.

Tack för visat intresse iallafall !

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp